zondag, juli 03, 2011

rookverbod

PICT0110.jpgImage by De Vleermuis via FlickrJe kunt niet geloven hoeveel pijpen en sigaren en tabaksdozen en tutti quanti er nu op de rommelmarkt te koop liggen... Het rookverbod heeft blijkbaar meer invloed dan we op het eerste gezicht zouden vermoeden.
Nu mag je bijna nergens meer roken... Voor mij is dat niet erg, maar ergens heb ik toch wat compassie met de rokers... Ik zie ze regelmatig buiten staan, lurkend aan hun paffertje, in een trosseltje bijeen...
Uitgestotenen...
Natuurlijk is tabak schadelijk, is passief roken ook schadelijk, maar ik weet uit ondervinding dat stoppen met roken niet iets is wat je zo maar doet. Het is een verslaving. Ons vader moest het laten, maar slaagde er niet in, en zo ken ik er velen.
Dat is de reden waarom ik, ondanks alles, begrip heb voor de rokers.
Ik denk dan terug aan al die mensen die ik ken of kende, en die het roken niet kunnen laten. Zij zijn het slachtoffer van de maatschappij, want een hele tijd terug, moest je roken om "in" te zijn... Zowat iedereen rookte, dokters, sportmensen, iedereen. Het hoorde bijna zo!
Tabak was een sociaal bindmiddel, je zag sigaretten, sigaren, cigarillo's, pijpen, sjieken en snuiven met tabak... Niet zo enorm lang geleden werd het zelfs aangeraden als zijnde gezond, als doder van microben...
Tabak is verslavend, maar het is niet een drug in de zin van alcohol, coke, hasj of dergelijke.
Tabak is ook vernietigend, het maakt de longblaasjes kapot, en laat de mens wanhopig snakkend naar lucht, achter als een wrak.
Het is bewezen dat het kanker veroorzaakt.
Het is vervuilend en het duurt jaren voor filtersigaretten verteerd zijn.
Je stinkt er naar, je plafond wordt er bruin van (je tanden ook) en je gordijnen worden er bruingeel van.

Ik ben een vijand van tabak, maar ik stoot de rokers niet af. Ik ben er ook een geweest.
Ik ben blij dat je nu kunt gaan eten zonder je eten te laten verpesten door de lucht van tabak, maar ik heb medelijden met de dutsen die dan wanhopig snakkend naar hun portie nicotine eventjes in de kou moeten gaan staan om te kunnen roken.

Ik hoorde iemand de opmerking maken dat men misschien veel beter de vrijheid zou hebben gelaten aan de mens als individu, en café's laten kiezen voor een rokers-publiek, of voor niet-rokers.... Maar dat is jammer genoeg geen echte optie... Wellicht zouden er maar heel weinig cafébazen zijn die hun café rookvrij zouden verklaren, maar bovendien zou er niemand zijn vriend voor de deur van de herberg verlaten, omdat het een rokerscafé is, en zou er in werkelijkheid dus niets veranderen.
Er zijn nu zelfs al landen waar men in zijn eigen huis niet mag roken, als er kinderen zijn...

Met andere woorden, in feite is men bezig de tabak te bannen...
Men doet het niet zo bruusk als de wet op alcohol in het Amerika van Al Capone en co, maar niettemin ervaren de rokers het als een beperking van hun persoonlijke vrijheid... Het zou me niet verwonderen als er her en der verdoken rokerscafé's ontstaan...
Veel moet daarvoor niet gebeuren ! Ik heb ooit na een begrafenis in Lierde, meegemaakt dat de mensen na de kerkdienst een gewoon huis binnenstapten... ? Het bleek een "verdoken" café te zijn, waar ieder bewoner naar toe ging, iedereen wist het zijn, het was er gezellig en goedkoop... Naast me stond de champetter rustig een glas mee te nippen... De enigen die het café niet kenden, waren de belastingen en accijnzen....
Ik zie zoiets mogelijk voor de tabakverslaafden, verdoken rookkwartieren...
En achter de kassa een grijnzende Pol Capone...

Dwang is niet de beste oplossing, maar bij een verslaving kom je er niet met overtuiging... Want de meesten van de rokers weten heel goed dat het schadelijk is, willen er dolgraag vanaf komen, maar het lukt niet, en een opgelegde beperking voelt niet alleen als een beteugeling, maar als een veroordeling aan...

Toch blijkt het te werken.... Ik ken heel wat mensen die door deze beteugelingen al een heel stuk minder roken, en die werkelijk aan het afbouwen zijn... En hoe minder ze roken, hoe makkelijker het zal worden omp uiteindelijk volledig te stoppen...
Als er nu niet een soortement "vrijheidsbeweging voor den toebak" komt, en men het tegen draad zijn niet op een voetstuk gaat plaatsen...
Want mensen, mensen, dat zijn rare wezens....

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: