zondag, juni 19, 2011

sociale (net)werken

Facebook profile shown in 2007Image via WikipediaZonet weer eventjes op facebook verbleven... Kleine Emma pikte de foto waarmee ik daar te prijken sta, en vroeg de wereld wat ze van die foto dachten. Er waren nog geen antwoorden.
Maar meteen zie je een van de "uitwasjes" van dat sociale netwerken... Het is een bijna publiek gebeuren. Nu las ik onlangs dat de mogelijkheid om bepaalde berichten privé te maken er ook al zou zijn, maar ik zal eens moeten zoeken om dat ook werkelijk te vinden.
Het sociale lijkt me echter bij Twitter en Facebook en aanverwanten, dat het net een netwerk wordt, een dooreen kruisen van menselijke relaties en menselijke contactjes. Soms heb ik de indruk dat het ook een soort alarmkreet is, om uit de eenzaamheid te ontsnappen, en aandacht te vragen.
Dan lees je idiote mededelingen dat x today 70% hot is... of net cold... Best dat je dat niet letterlijk moet op vatten, anders zou het aantal dodelijke facebookgevallen sereius de hoogte in gaan.
Maar al bij al is het toch wel leuk, en laat het je toe op een losse manier met elkaar om te gaan, en is het dus wel ergens én sociaal én netwerk.
Het is niet geschikt voor het serieuze werk, maar kijk, hoorden we niet dat mensen via deze weg een echte noodkreet de wereld instuurden? Dat zelfmoorden werden aangekondigd en soms net daardoor voorkomen werden, en ook die jongeren die in het wild weg hun medescholieren neer schoten hadden dit in feite ook min of meer aangekondigd via dit sociale netwerk... Dus neem je het best niet helemaal als een spelletje... Er zitten echt noodkreten tussen, die echter niet altijd als dusdanig te herkennen zijn...

Maar ergens, is het ook een symptoom van deze tijd... Als een kind op facebook zit en van die gekke contact-spelletjes speelt, is dat niet omdat het eigenlijk met zijn eigen mensen geen of geen voldoende contact heeft? Heel wat van de moderne contact middelen hebben die eigenschap... Van telefoon over gsm naar facebooken, twitteren en co... Ik heb de tijd gekend dat een telefoon een raar item was. Lang niet iedereen had zo een ding in huis, en in iedere min of meer grote wijk vond je dan ook een publieke telefooncel... Om de gewone mens de mogelijkheid te geven dringende oproepen te doen.
Nu lopen zelfs kleine kinderen met een gsm op zak, en sms-en er op los, in een verbasterd taaltje, waar ik soms twee, drie keer moet naar kijken om een vermoeden te hebben wat ze eigenlijk willen vertellen. Ik kan het niet, als ik met mijn dikke worstenvingers op die piepkleine toetsjes moet gaan, dan zie ik het allemaal niet meer zitten. Bovendien moet ik steeds weer nadenken hoe ik nu die of die letter op het schermpje moet krijgen. Ik zou op zijn minst een letterklavier nodig hebben vooraleer ik ooit ga sms-en...
Maar het is dus ook een van de nieuwe middelen om met elkaar te "praten"...
Bovendien lopen die middelen steeds meer en meer door elkaar, en zit facebook en co allang en breed op het mobieltje...
Het contact tussen mensen hoeft geen enkel echt contact meer te hebben, er zijn zat middelen. Vraag jij je ook soms af, hoe de wereld wel zou geweest zijn hadden die dingen er 100 jaar terug al geweest waren, en al gemeen goed waren.
Zouden de twee wereldoorlogen er anders hebben uit gezien? Zou de invloed van het feit dat de wereld over de schouder van de vechtenden meekijkt ook toen al geresulteerd hebben in veel minder burgerslachtoffers?
Als je nu ziet wat er gebeurt in het midden Oosten, dan stel je jezelf toch wel vragen...
Zouden de vernietigingskampen er wel geweest zijn als heel de wereld kon mee kijken?

Het is dus lang niet allemaal negatief. Die moderne netwerken hebben echt heel wat voordelen, en maken de wereld heel wat kleiner en vooral heel wat opener.
Toch heb ik wat heimwee, ik dateer nog uit de tijd dat sociaal werken niet kon zonder de lijfelijke aanwezigheid van de mens... en net dat contact maakte dat sociaal werk heel dankbaar. Je zag en je voelde wat je deed. Nu zie je hoogstens wat piepkleine beelden op dat piepkleine schermpje van je gsm of iPhone of hoe die dingen allemaal heten... Dat echte vastpakken is er niet meer bij.
Het heeft de mens ook veranderd... De mensen hebben een gans andere leefwereld dan wij hebben. Iedereen heeft een vriendenkring die veeleer virtueel dan reëel is.
Virtueel niet in de echte letterlijke zin van het woord, maar die toch aanwezig is op momenten dat hij/zij er niet is... dus toch wat virtueel.
Het is een verrijking, maar ook ergens een verarming.
Ik denk dat het nog steeds aan het evolueren is, en dat er wellicht niets is wat de wereld ingrijpender aan het veranderen is, dan net die mogelijkheid om contacten te hebben zonder er te zijn.
Je ziet hele bewegingen ontstaan via die netwerken, het is een daadwerkelijk sociaal gebeuren.
Het zou perfect mogelijk zijn ook op die manier een hoogstpersoonlijke en virtuele krant te hebben, die jou alleen het nieuws die je wil horen doorstuurt... En vergeet niet hoe het nieuws uit de regio veel sneller dan via de media, via deze netwerken de wereld, jou wereld bereikt... Kijk naar de brand in Velzeke, wij wisten waar het was dank zij facebook...

Eén ding heb ik schrik van, is het niet weer een bijkomende hindernis om daadwerkelijk mensen te vinden die zich langdurig engageren ? Is het niet weer iets dat de korte tijdelijke acties misschien meer mogelijk maakt, maar het uitbouwen van een beleid moeilijker maakt???

De toekomst is vandaag... we leren er nu al uit...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Hoi Toon, sinds kort heb ik mijn Facebookccount weer eens geactiveerd. En zoals je zegt: het heeft zijn goede kanten. Maar ook zijn verkeerde. Ik denk aan al die mensen die je uitnodigen als vriend en vervolgens nooit wat laten horen. De vriendschap is me vaak wat te kil. Ik hou ervan om vriendschappen te onderhouden en dat is juist iets wat ik mis op Facebook. Maar het biedt toch mogelijkheden om contacten van minimaal naar minder minimaal te tillen. En voor bloggers als wij, om hun hersenspinsels onder de aandacht te brengen.

Als ik je, tot slot, vriendschappelijke groet, wees er dan zeker van Toon, dat het geen goedkope groet is, maar een hartelijke en welgemeende!

Je vriend Henk