donderdag, juni 02, 2011

EHEC en GSM - paniek ?

BERLIN, GERMANY - MAY 30:  In this handout pho...Image by Getty Images via @daylifeEHEC komt niet van besmette groenten of fruit, maar best toch heel degelijk alle fruit en groenten eerst wassen... ? Men is nu op zoek of de EHEC-besmetting niet komt van vlees. Mensen die vlug beïnvloedbaar zijn, kunnen nu naast het fruit en de groenten ook hun biefstukje laten staan. Heb je er al eens op gedacht dat bloem van graan komt, en dat is ook weer een plant...
De Europese bewaarengelcommissie is tot de conclusie gekomen dat GSM wel degelijk schadelijk kan zijn voor de gezondheid, en kanker kan veroorzaken.
Voertuigen met een ontploffingsmotor zijn gevaarlijk, als je er onder sukkelt heb je zeker grote lichamelijke schade met zelfs de dood tot mogelijk gevolg. Best de auto's verbieden?
De Belgische waarnemende minister (ze doen nu alles in waarnemende versie)  is aan het nadenken om op alcoholhoudende dranken afschrikwekkende prentjes te zetten, zoals op sigaretten. Daar helpt dat duidelijk ook niet, maar misschien heeft de minister patent op zo'n prentjes, of aandelen in een etikettendrukkerij?
Met al dat stof in de lucht is het gevaarlijk om adem te halen
Er zit kwik in de vis
de varkens hebben microben die gevaarlijk zijn
en de vogels (ook kippen) kunnen bron zijn van de vogelgriep...
En het water is niet echt meer wat water zou moeten zijn...

 Kortom, het is gevaarlijk te ademen tijden het gebruiken van je mobieltje, zeker als je gesprekspartner komkwammers aan het eten is.
Rusland heeft alvast beslist dat er geen Europese groenten meer ingevoerd worden. Maar de EHEC-besmetting is al lang in Amerika tegenwezig en aanwoordig...
Weet je, het zit er dik in dat we doodgaan.
Ik weet nog niet wanneer, ook nog niet waaraan, maar ik ben er zeker van dat we toch ooit eens zullen doodgaan.
Sterven is een onderdeel van het leven...

Of, ik hou niet van al die loze paniek. Ik hoop dat ik die EHEC niet krijg, want ik heb al een paar keer echte diarree gehad, en dat is én pijnlijk, én ambetant. En je voelt je er belabberd door. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er kunt van doodgaan, en al is doodgaan uiteraard niet leuk, er zijn toch wel aangenamer manieren dan je doodschijten, om het eens plat te zeggen.
Ik hoop ook dat ik geen kanker krijg van te bellen met een mobieltje, of omdat er hier en daar veel te veel van die masten staan die dat belverkeer mogelijk maken. Of van het onder hoogspanningskabels lopen, of van weet ik veel...
Kortom, ik ben helemaal niet gehaast om dood te gaan.
Maar ik heb er ook geen schrik van. Ik heb wel schrik van de pijn die daarmee kan gepaard gaan. Ik weet wat pijn is, en ik hou er echt niet van. Als je moet doodgaan, dan liever zonder veel afzien. Maar ja, ook daar hebben we niets aan te zeggen...net zo min als aan de aanwezigheid van microben en virussen in en op ons eten.
Microben en bacteriën en virussen zijn gekke dingen. Heel ons lijf zit er barstensvol mee, en de meeste zijn er nodig om ons lichaam optimaal te laten werken, maar nu en dan zitten er slechte, vijandige, zelfs dodelijke soorten tussen.
En we zien ze niet eens.
Ze zijn zo verrekkes klein, dat je het niet kunt voorstellen dat je daar kunt van dood gaan of ziek worden.
en toch...
Eigenlijk zou dat ons moeten bescheiden maken... Heel erg bescheiden, als we zelfs tegen die minuscule ondingen niet op kunnen tornen...
En beseffen dat we zonder de goede versies zelfs niet kunnen bestaan.
We leven bij gratie van die minibeestjes.

Eigenlijk zijn we een wereld op ons zelf... Je kunt niet leven zonder dat heel dat huishouden van al die verschillende beestjes het werk in je lijf doen, waardoor alles normaal werkt. De wereld is ook zo, in het groot... Ieder plant, ieder soort dier heeft zijn inbreng in het grote geheel. Zonder die soort plant of dier, gaat het wereldmachine steeds iets minder normaal, moet men dingen opvangen met noodoplossingen...
De mens neemt bij ziekte dan maar antibiotica, om die beestjes af te slachten, en hoopt dat er genoeg goede overblijven om verder te kunnen leven. Na een tijdje zijn de slechte beestje gewend aan die antibiotica, en gaan er niet meer van kapot. De mens gaat dan maar kapot.
De wereld wordt telkens weer "gered" met noodoplossingen om het evenwicht min of meer in stand te houden, tot de wereld vergaat aan al de schadelijke beestjes die resistent zijn aan onze vergiften, en dan maar de goede soorten creperen....

Hoog tijd dat we eens echt iets doen aan het evenwicht...
in ons lijf
in de wereld....

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

3 opmerkingen:

Tiens Mevissen zei

Ach Toon,

We zullen dood gaan aan "de" mens................

Zojuist het wereldrecord hardlopen gebroken!
Stel je voor, ik zag mijn Schotse collie Boy op mijne eigen koer met een stuk stokbrood in zijn muil.
Niet van mij afkomstig.
En ik heb een miserabel slechte en valse bovenbuur, net terug van een vakantie in zijn vaderland Spanje.

Gelukkig kent Boy heel wat commando's, "los" en hij laat het vallen.
Ik heb hem onmiddellijk mee naar binnen genomen en hem zes capsules norit (zuivere koolstof) door de strot geduwd.
Op hoop van zege.

We gaan kapot aan "de" mensheid, triest maar waar.

Groetjes,

Tienske herself

een beetje zoet, een beetje zuur zei

Hopelijk is het maar een stuk brood, en niet wat je vreest... Ik hoop dat alles goed verloopt, maar het feit dat je zo'n dingen vermoedt zegt heel wat over je buur....

Tiens Mevissen zei

Het is al twee keer eerder gebeurd, met rauw gehakt...
En de politie doet er niks aan, te duur om naar het labo te sturen!

Zo te zien ben ik op tijd geweest, Boy heeft niet overgegeven of zoiets.

Tiens