woensdag, mei 25, 2011

De Ier Obama...

Heb je het ook gelezen of gehoord, dat Obama Ierse roots heeft ? Ja, maar heb je ook dat berichtje gelezen in OM dat Obama Vlaamse roots heeft ???
Kijk, dat van die Ieren, dat kan ik nog geloven want de kleur komt overeen, de Ieren zijn ros, en Obama ook, al is het maar van vel...
Sorry, ik kon het niet laten... Maar ik vind het ook zo stom. Als je ver genoeg achteruit gaat, zijn we allemaal familie van elkaar, en ik weet begot niet of ik daar altijd blij moet mee zijn. Dat er wellicht dieven en moordenaars tussen mijn voorouders zitten tot daar aan toe, maar ik mag er niet op denken dat er ook koningen en ander adellijk gebroed tussen zou zitten...want dat zijn de politici avant la lettre... en tegen politici heb ik veel, heel veel, van langs om meer, want ze blijven maar voort klooien in ons arme vaderland...
Maar in Amerika staat het chique om Ierse voorouders te hebben, Kennedy kwam dat ook eens vertellen. Ik ben niet eens fier dat ik mens ben, want ik vind dat wij er tegenover de dieren eigenlijk maar bekaaid af komen. We mogen dan al pretenderen dat we verstand hebben, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er maar heel weinig exemplaren zijn die het ook gebruiken. Misbruiken ja...

Helemaal te gek vind ik het als er dan mensen zijn die zich laten voorstaan op hun ras, terwijl er maar één mensenras meer is... (Vroeger waren er ook Neanderthalers, maar die zijn uitgestorven of opgegaan in het huidige mensenras). Je hebt hoogstens wat kleurvariëteiten... Je zou net zo goed je zelf er kunnen op voorstaan dat je van de soort met bloedgroep A bent, en de anderen minachten. Dat is even zin"vol"...
Ik las zelfs eens dat het Britse Koningshuis negerbloed heeft, van een zwartje die lang geleden als curiosum werd ingevoerd... Nu en ? Eigenlijk hebben we dat allemaal, want het lijkt wel zeker dat de mens ontstaan is in Afrika, en van daaruit is geëmigreerd en de rest van de wereld heeft bevolkt. De kleurtjes zullen wellicht aanpassingen aan het milieu zijn geweest, die in onze wereld met warme kledij en centrale verwarming niet echt zinvol meer zijn, maar nu de basis vormen voor heel wat rassentheorieën...

Ik wil maar zeggen, al dat geblaat is een van de redenen waarom ik soms (heel vaak) twijfel aan dat fameuze verstand van de mens... Op mijn computer zitten twee (koperen) uiltjes me wijsgerig aan te kijken. De uil was in het oude Griekenland symbool van de wijsheid, en hier is de uil symbool van de stomheid. Dat op zich is al een bewijs van het feit dat de mens een genie is in het beoordelen. Voor mij is de uil een van die prachtige dieren die op wonderbaarlijke manier aangepast zijn aan het nachtleven. Ze hebben niet alleen aangepaste ogen, ze staan ook anders dan bij de andere vogels om meer dieptezicht te hebben, en bovendien zijn hun veren aangepast om geluidloos te kunnen vliegen. Eén van die dingen waar ik geen jota van snap. Men noemt dat evolutietheorie, ik noem dat wonderbaar. Ook al kan men in sommige gevallen aantonen dat een diersoort geëvolueerd is van a naar b, dan nog vind ik dat wonderbaar. Ik vind gewoon heel de natuur wonderbaar, in zijn samenhang, zijn aanpassingsvermogen. Evolutie mag je me 100 keer expliceren als natuurlijke selectie en natuurlijke vooruitgang, je kunt me nog steeds niet vertellen waarom de natuur plots die stap zet. Nadien kun je wel het nut er van aantonen, maar de stap zelf ??? Ook het feit dat er misschien eerst 100 andere stappen zijn geweest die faliekant afliepen lijkt mij eer een wonder dan wel thuis te horen in een evolutietheorie. Zelf het feit dat nu de mens zelf het vermogen ontwikkelt om aan die basis van het leven te gaan prutsen, en bv rijst creëert waar vitamine A inzit (Golden Rice), is voor mij geen wetenschap maar een wonder. Het mag voor de mens wetenschap lijken, maar het feit dat de mens dit kan, dat is het wonder.
Wellicht is dus de tijd niet ver, dat de mens zijn eigen rassenprobleem kan oplossen... Even sleutelen aan de genen en plots krijgen we allemaal hetzelfde kleurtje... Mag ik pleiten voor groene mensen met bloemtekening ? Misschien worden de meesten dan iets vrolijker...

Weet je, misschien heb ik iets van het kind behouden... Ik verwonder me over bijna alles, en ik vind dat heerlijk. Voor mij is de wereld iedere dag weer nieuw. Ik zou je aanraden dat ook te doen, je wordt er een gelukkiger mens door. Werp de dag van gisteren maar weg in de zak voor oude kleren (die gaan dan naar de ontwikkelingslanden, waar ze die truuk nog niet kennen)...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: