zaterdag, maart 05, 2011

steenstokkedood !

Ancistrus sp.Image via WikipediaBart en de kinderen zijn juist weg, het aquarium is leeg.
Ik heb veel meer vissen dan ik dacht !
En zelfs soorten waarvan ik niet meer wist dat ze er waren.
Dat zijn dan meestal vissen die nachtdieren zijn, en die 's nachts rondzwemmen. Soms zag je die eens als je 's nachts naar beneden kwam om iets te halen of zo. Maar het zijn nuttige vissen, omdat ze alle dode vissen oppeuzelen en zo maken dat de bak niet te vlug vervuilt. Maar van de mooiste zitten er vier, en ik weet maar van twee. Zouden die ook gekweekt hebben, of heb ik er ooit eens bijgekocht ? Ik weet het niet meer. Alzheimer of zo ?
Maar nu zit ik hier dubbeltoe aan mijn kwampjoeter.
Pijn
Pijn
PIJN
Want natuurlijk help je dan aan een en ander. Ja, ik weet dat ik dat niet mag doen, maar je kunt daar toch niet staan op te kijken ?
Het grootste werk is het verwijderen van de stenen. En dan maar vis vangen.
Ach, 't is voorbij, en nu maar wachten tot mijn nieuwe bak er is. Normaal zou ik liever hebben gewacht en de bak geleegd vlak voor ze met de nieuwe bak kwamen, maar het lekte te veel, en ik zou niet willen dat het hout nat worden zou. Nu haat het nog niet door het vernis, maar na een tijdje zou je toch schade krijgen. En die kast is heel belangrijk voor ons, want onze Koen heeft die nog gemaakt, in de massieve eik.
Er staat nu een kleiner aquarium, met heel veel vissen in, en met een zware filter en een luchtpomp, om ze zo veel mogelijk zuurstof te geven.
Een luchtpomp blaast belletjes in het water via een poreus steentje. Veel mensen denken dat je op die manier zuurstof in het water brengt, maar dat is niet juist, je brengt zuurstof in het water door de beweging van de wateroppervlakte. De luchtbelletjes dienen dus om het water in beweging te brengen, zodat er zoveel mogelijk water de oppervlakte raakt en daar lucht opneemt.

Nu ga ik stoppen en rusten... en een pijnstiller meer pakken

tot de volgende (hopelijk iets beter dan ik me nu voel)
ps: van de vis op de foto heb ik er heel veel, die kweken voortdurend. We vonden op de stenen weer een heel pak eitjes...jammer!

1 opmerking:

Tiens Mevissen zei

Vanaf morgenavond voel ik met je mee, ik kan het ook niet laten......
Bang Tienske......