dinsdag, februari 08, 2011

Merkels Europa...

Flag of BeneluxImage via WikipediaWat hadden we eigenlijk gedacht? Dat alle landen evenwaardig en even zwaar zouden doorwegen in het maar half bestaande Europa ?
Zolang ieder landje land wil spelen binnen dat Europa, is er in werkelijkheid niet echt een Europa, maar een deel los zand...
Daar zijn we weer eens lekker met de neus op gedrukt, toen Angela Merkel onze index wou afschaffen... Meteen stonden we allemaal op onze achterpoten, wild te steigeren! Van onze index blijf je af !!!

Wij vinden ons systeem zo goed en zo vanzelfsprekend, dat wij eigenlijk dachten dat binnen Europa iedereen nu zou springen om ons systeem van indexatie der lonen te kopiëren. Niet dus.
Integendeel, men vindt het duur en helemaal niet van aard om economisch sterk te staan. Dus: weg damitt.

Maar dat is voor mij allemaal maar een van de vele zaken die mij doen nadenken...over Europa...
Kijk, ik ben voorstander van Europa, gewoon, omdat het de kans op oorlog weer een stukje kleiner maakt, zeker oorlog op ons grondgebied... Maar voor de rest heb ik noga wat bedenkingen. We horen met ons landje tot de groep welvarenden binnen Europa, ik bedoel als burgers (als land is dat een gans ander verhaal). Als we opteren om werkelijk te groeien naar één Europa, dan moeten wij normaliter ook naar één systeem gaan inzake prijsbeheer, verloning naar werken en noem maar op. Logisch gezien zal dit een harde noot, een héél harde noot zijn om te kraken. Want dat betekent dat de minst welvarenden een jubelende sprong omhoog zullen doen, en wij een jammerende afdaling...

Logisch gezien moeten wij naar één systeem, één Europa, één land Europa, waar binnen je eventueel de oude landen nog kunt omschrijven als wat wij nu in België kennen als provincies. Zolang we daar niet in slagen, zal ook Europa een krakend systeem zijn en blijven. Dat wij nu in ons eigen landje zitten te modderen over Vlaanderen- Wallonië klinkt in deze context helemaal absurd...

Wij moeten er ons bewust van zijn, dat we nu voor een heel moeilijke keuze staan, opteren wij voor een werkelijk Europa, of gaan we weer uit elkaar, met hoogstens wat samenwerkingsprotocollen die we dank zij Europa hebben verworven, en waarvan we het nut inzien... en de rest netjes weer buitenkieperen.

Ik ben nog steeds vóór Europa.
Maar laat ons dan op zijn minst wat gewicht vormen, zodat we werkelijk kunnen meepraten over de vormen en normen van het komende Europa, laat ons, in plaats van te mekkeren over Vlaanderen en Wallonië en Brussel, eens gaan zien of we het oude Benelux niet weer van stal kunnen halen en samen spannen om tenminste iets te betekenen binnen dat grote Europa...

Maar ja, daar moet je voor overeen komen, en we kunnen dat nog niet eens hier in ons eigen kloterige landje...
djudedju

Anny is al een stuk beter... Ze kan al beter over weg met de krukken, haar knie doet bijna geen pijn meer, en ze heeft trucjes gevonden over hoe je best de trap op en af kunt... Op doet ze op haar knieën, en af op haar poep. Deze namiddag is er hobby en ik kreeg het bevel om te gaan. Ik dacht "Ik kan haar nu toch niet alleen laten", maar ze wil niet dat ik thuis blijf, het gaat immers al om vlot naar het toilet te gaan, en de rest moet ik maar bij haar zetten. Ik ga toch maar mijn gsm mee nemen... Ik zal er niet gerust zitten.

tot de volgende ? (prent: Vlag van de Benelux)

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: