donderdag, februari 24, 2011

Het doktersbezoek...

Gerardmontium Vulgo GheertsbergheImage via WikipediaVanmorgen moest ik naar de dokter. Ik had een attest nodig over mijn toestand, en belde hem vorige week op om een attest te schrijven... Vanmorgen mocht ik er om gaan. Op afspraak, want ook huisartsen werken momenteel met een systeem op afspraak.
Vroeger kon je naar de huisdokter gaan op bepaalde uren dat hij "zitdag" hield. Nu kan dat niet meer. Nu moet je op afspraak ziek zijn...
Ikke dus een tiental minuten voor tijd bij de dokter in de wachtzaal. Er zat al een patiënt te wachten, en net toen die binnen mocht bij de dokter verscheen er een tweede. "Meneer, ik ben voor u, maar ik moest naar het WC..." Ik zei hem dat het op afspraak was, en toen bleek dat hij geen afspraak had gemaakt. Maar hij moest maar een attest hebben voor zijn werk, want hij had buikgriep. Even later moest hij weer naar de WC.... Ik had al iets willen horen, en toen hij terug kwam vroeg ik hem " Jij bent West Vlaming ?"
Bingo, 't Bleek nog wel een Oostendenaar te zijn, van Groot- Oostende dan, want hij was van Middelkerke.
Hij is leraar in een school in Geraardsbergen en woonde in Schorisse. Schorisse, niet in wat de inwoner hier Schuusse pleegt te noemen. De uu klank is niet helemaal juist, er zweemt ook wat van een oe klank in door.

Hij was content dat hij eens Oostends "kost klappen"... Zijn moeder heeft kanker, en hij past haar op, en daar nu nog een buikgriep bovenop... Hij was gehaast, zijn moeder is bang als ze alleen is... Ik troostte hem dat ik alleen een attest moest hebben, maar toen ik bij de dokter kwam bleek dat hij nog een en ander moest invullen... Sorry stadsgenoot van toen...

Gek is dat, ik voel me al lang geen Oostendenaar meer, maar als je iemand ontmoet waar je tegen kunt praten in je echte eigenlijke moedertaal, dan doet dat toch iets, en heel even ben je dan weer Oostendenaar. Ook al hoor ja aan hem en aan mij dat er bepaalde woorden niet echt meer kloppen, er zitten import-woorden tussen uit de taal van hier.

Dan moest ik nog mijn kleindochter voeren naar de boerderij waar ze klas heeft vandaag, en ook ik was dus schromelijk te laat... ik had medelijden met de man en met zijn moeder...

En 't is dan ook nog een slecht weer...'t zevert. Alles is zeiknat en je weet niet of je je ruitenwissers nu normaal moet doen werken of op interval... En hier en daar zijn ze dan ook nog aan het werk aan de baan of naast de baan, en daar rij je dan door gladde modder heen. Mijn wagen ziet er weer mooi uit...

En in Brussel zevert het ook, maar daar hebben ze geen regen voor nodig, politici zeveren immers uit gewoonte. En we leven in een goede streek daarvoor, we moeten echt geen uren ver om in Zeveren of Zevergem te geraken. In West Vlaanderen zijn ze wijzer, daar maken ze van Werken een parochie... Hier van zeveren... (Oeioei, nu krijg ik de banvloek van de Oost Vlamingen over me heen, of net niet?)
Nee, ik ben ondertussen al lang geen West Vlaming meer, maar een echte Maternaar wordt ik nooit, ik denk dat je daar een paar generaties moet wonen voor aleer je echt als echt wordt bekeken... Maar erg is dat niet, ik hoor er toch bij, ben aanvaard en doe een en ander op parochiaal gebied (via Ziekenzorg), dus ook al ben ik geen 24 karaats Maternaar, toch een goed 18 karaat, en je weet, dat is slijtvaster dan de 24 karaatsen....
djudedju

Ik ga maar stoppen, een kort blogje, ik ben al laat...

tot de volgende ? Het prentje: Gerardmontium Vulgo ofte Geraardsbergen (in ons dialect Giesbêrgen)
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: