vrijdag, januari 28, 2011

Internet uitgeblazen als een kaars ?

Egypte - La dispute - Louxor (sC)Image by jean-pierre jeannin via FlickrHeb je het ook gelezen? In Egypte heeft men het Internet onbereikbaar gemaakt...
Internet biedt immers een enorme vrijheid, en voor dictatoriale staten is vrijheid een gevaarlijk iets, dus weg damit...
En dat brengt mij op de gedachte dat Internet wel heel makkelijk weg te raderen is... je sluit de providers af, en hupsakee, weg internet...
Dat doet mij weer op iets anders denken: ik ben supporter van een uiterst goedkope kwampjoeter, om ook de arme mensen en de ontwikkelingslanden toe te laten tot het wereldwijde web, maar eigenlijk zijn we daar nog niets mee, zolang dat allemaal langs providers moet passeren, en die het internet niet zien als een vrijheid, maar als een bron van inkomsten...

Internet is dus zwak.
Internet lijkt bijna gemaakt voor een kapitalistisch concept, en nu en dan lezen we artikels dat er ook op andere manieren aan censuur wordt gedaan, zoals een gecensureerde vorm van Google in China, en ga zo maar door....

Om tot een hogere vrijheid te komen, lijkt het mij nodig dat Internet vrij zou moeten zijn, ook vrij om het te capteren... Ik ben geen techneut, dus ik weet niet hoe het mogelijk zou kunnen gemaakt worden, maar als we de TV via satellieten kunnen ontvangen, met een simpele schotelantenne, lijkt het mij dat dit ook mogelijk moet zijn voor internet... Wie gaat er aan het werk ? Ik weet wel dat ontvangst van de gegevens hier wellicht het kleinste probleem zijn, en dat het probleem van het antwoorden of reageren op die gegevens een ander paar mouwen is (dan moet "iedereen" kunnen "zenden" naar de satelliet van dienst !).

Maar dan zouden ook in landen zoals nu Egypte, de gewone mensen blijvend kunnen werken op internet. Met alle gevolgen van dien... Want dan zouden de gewone mensen de rest van de wereld op de hoogte kunnen houden van wat er daar allemaal gebeurt... Zou censuur bijna onmogelijk zijn... Maar de eerlijkheid gebiedt ons ook daar bij te stellen dat er op die manier ook "wilde" geruchten in omloop zouden komen, en we wellicht in het kaf het koren niet meer zouden kunnen vinden... Maar in ieder geval zouden de mensen alsnog het gevoel van vrijheid hebben, die hen nu ostentatief ontnomen is...

En eigenlijk is dat het allerbelangrijkste!
Het is niet erg geen vrijheid te hebben, als men het niet weet. Het is pas erg, als men zich bewust is van het feit dat men bepaalde dingen niet mag, niet kan zeggen of doen.
Dat is wat ik hier al menig keer heb gesteld, vrijheid is een individuele ervaring... Wat wij als een dictatuur aanzien, kan voor de meerderheid van de inwoners niet zo ervaren worden. Kan zelfs, als zij uit een strengere situatie komen, ervaren worden als een summum van vrijheid.
Het wordt pas anders, als er mensen zijn die andere ervaringen hebben gehad, en dan plots terugkomen naar hun land en vaststellen dat ze daar minder mogen dan in X of Y...

Wij leven in een vrij land... Maar is dat echt zo ?
Nee, want ik mag niet links rijden als ik daar goesting voor heb, ik mag mijn wagen niet parkeren waar en hoe en hoelang ik wil, ik mag mijn huis niet in het pimpelpaars schilderen, en mag geen toren in mijn tuin bouwen. Ik mag zelfs het gras niet af rijden op zondag...
Nu zeg je wellicht, ja, maar al die dingen zijn er om de maatschappij, het samen-leven mogelijk te maken en mogelijk te houden, maar dat is krek het zelfde argument dat je hoort in een dictatuur....

Maar ondanks al dit beknotten van de individuele vrijheid ten bate van het collectieve, voelen wij ons behoorlijk vrij. En ik kan me voorstellen dat de doorsnee Chinees verbaasd zou opkijken als wij hem vertellen dat hij niet vrij is... Hij leeft wellicht in een perfecte harmonie met zijn maatschappij en met zijn vrijheden binnen die maatschappij. Heel anders is het wellicht voor die Chinees die mocht gaan studeren in het buitenland, en die daar andere normen leerde kennen. Die Chinees zal zich wellicht plots niet meer vrij voelen...

Maar echt vrij zijn we dus geen van allen ! En het feit dat de staat zo maar Internet kan uitschakelen is slechts een symptoom van de in se onvrijheid waarin we echt leven.

Als wij de Chinezen beklagen omdat ze niet in een vrije democratie leven, dan kunnen die ons beklagen dat wij in een land leven waar het kapitalisme regeert, en waar we gedreven worden tot steeds meer consumptie en steeds meer onnodige en zelfs nutteloze hebbedingetjes... En als je goed nadenkt, is dat eigenlijk onze dictatuur...

Kledij dient voor twee zaken, het bedekken van onze naaktheid en het beschermen tegen het klimaat waar we in leven. Als we dit voor ogen houden, kun jij me dan zeggen waarom we ieder jaar een nieuwe mode moeten volgen? En toch worden we genoopt dit min of meer te doen... Is dat de vrijheid??? Of net een dwang???

toch maar eens nadenken vooraleer we spreken over het "vrije" Westen...


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: