woensdag, januari 26, 2011

Hologrammen-TV

Cropped screenshot of Gary Cooper from the tra...Image via WikipediaIk las een piepklein berichtje: Men heeft een de basis gelegd voor een echte hologrammen-TV...

Kom je 's avonds afgepeigerd van je werk thuis, hangt je jas en je hoed aan de kapstok in de gang, wil de woonkamer binnengaan, maar rukt vertwijfeld de deur terug dicht! Er staat een levensgroot paard in de living. En wat nog erger is, er zit nog een woeste Indiaan op ook...
Je hoort schieten en huilen, heel voorzichtig duw je de deur weer iets verder open, en nu ligt de Indiaan bloedend aan je voeten en je ziet het paard in een eindeloze verte weg draven. Eindeloze verte? In je living? Djudedju, die kloot-TV staat weer aan op een Western !
Het kan nog erger, je komt welgezind thuis, verlangend naar de liefdevolle armen van je vrouwtje en een goede pint bier, staat ze daar in de armen van Gary Cooper... Is die niet al lang dood ?
Of je ligt 's middags een dutje te doen, om een of andere reden trek je behoedzaam één oog open, en naast je in de sofa zit een reusachtige gorilla.

Nee, voor mij hoeft die hologram-TV er niet te zijn! Levensecht mee inkijk hebben in de opengelegde borstkas bij een operatie, nee, echt voor mij hoeft het niet...
Geef mij maar een goed boek en een stil hoekje, en ik kan al meer dan voldoende wegdromen, zonder dat Tarzan door mijn living zwaait.

Maar weet je, ik denk dat de voorspelling van die hologrammen-TV en/of cinema, al behoorde tot de toekomstvoorspellingen van mijn jeugd...

Nee, ik mag er niet aandenken dat ene Bart De Wever of ene Alexander Decroo plots op mijn sofa gaan zitten, en als ik er vol genoegen naar schiet, ik alleen mijn sofa naar de verdoemenis help. Het zou te jammer zijn voor de sofa.

En hoe raak je weer veilig in je luie zetel, als je kamer vol zebra's loopt, en je leeuwen ziet sluipen achter de poot van je tafel?

Nee, niet voor mij. Vergeet je dat je bezoek hebt, en loop je de collega van je vrouw boem omver. Dacht dat het een onderdeel van de film was.

Ik heb het al te kwaad met die 3D-films. Ooit hoorde ik ons vader vertellen (zo oud zijn die dingen al !!!) dat hij zo'n film zag, en dat heel de zaal zijn hoofd wegtrok voor een pingpong balletje dat recht naar hen toekwam. Kun je je voorstellen wat een paniek er zou zijn met een hologram van een tyrannosaurus Rex die plots in de massa opduikt.

Nee, geef mij maar mijn boeken... Veel veiliger.

Ik had het iets hoger over voorspellingen... Ik las vandaag ook nog een haartikeltje over een Hamerikaans instituut dat aan lange-termijn-weersvoorspellingen doet... Ze voorspellen ons een zachte februari (zacht winterweer is meestal synoniem voor regenweer !!!!!) en voor maart en april terug ijskoud weer !
Je moet dus je winterjas nog niet meteen weer in de kast opbergen, het kan dat je hem nog nodig hebt.
Maar die lang termijn voorspellingen zijn gewoonlijk van een zuiver giswerk gemaakt, je hebt immers altijd drie kansen: je zit er op, je zit er naast of je zit er gedeeltelijk op... Kortom weersvoorspellingen à la Armand Pien, toe bijgenaamd "het leugenaarke".... Maar wellicht deed hij dan meer zijn best dan de huidige weermannen en weervrouwen, die immers nu beschikken over pakken technologie en echt heel de wereld als het ware voor hun voeten liggend kunnen aanschouwen. Foto's van satellieten leggen heel de wereld met windrichtingen, wolkendek en alles wat ze maar willen hebben in hun bereik. Als ze er nu nog neven kloppen, dan is het of kwade wil, of een heel plotse weersverandering die nog niet te zien was op al dat technologisch hoogstaand materiaal.

Maar voorspellingen over 3 maand ? Forget it !
Dat is alleen met de natte vinger mogelijk, en nog helemaal niet gefundeerd.
Kortom echte voorspellingen, en nog steeds even onbetrouwbaar als vroeger.

Nu ja, zo houden ze ons wat bezig, en kunnen we ons weer vrolijk ergeren over hun onzin.
Kan ook plezant zijn.
En veel beter dan je ergeren op mensen die je nabij zijn...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta