dinsdag, november 16, 2010

en 't licht scheen uit de bomen...

20100115_vleermuis_012Image by geertr via FlickrHeb je het ook gelezen? Men heeft nu een middel ontdekt waardoor bomen via hun bladeren, lichtgevend worden. Daartoe worden de bladeren geïnjecteerd met nano-gouddeeltjes, en zie, plots geven ze licht, en zouden zelfs de straatverlichting kunnen vervangen of drastisch verminderen. Bovendien zou het nog eens goed zijn voor het milieu, want als ze licht geven gaat de fotosynthese verder, du ook 's nachts...
Hoe ze die nanodeeltjes injecteren is mij een vraag ! Grinniken denk ik dan aan een mannetje met een ladder, die blaadje per blaadje een spuitje geeft...
En wat met de winterperiode? Of gaan we dan alleen groenblijvertjes plaatsen (à la hulst of camelia ?)
En wat met de groenetertjes ? Zien we dan 's nachts plots een lichtgevende pijlstaartrups op onze oprit rondstruinen?
Natuurlijk zijn die beestjes dan makkelijke prooien voor insectenetertjes, en dan zie je 's nachts plots pluizige lichtbolletjes zitten in de lichtgevende bomen... Of zoeft er plots een vleermuis voorbij als een felverlichte jumbojet, jagend op helverlichte nachtvlinders... Ons straatbeeld zou er plots veel leuker uitzien. (?)
Maar het gaat verder, om het oogsten van de veldvruchten makkelijker te maken, zou het uiteraard heel makkelijk zijn dat ook toe te passen voor bladgroenten, die kun je dan frisbepareld door de nachtelijke dauw gaan oogsten, goed voor de bewaring!, en dagvers in de winkel leggen. Dan hoef ik geen ruzie meer te maken met Anny als ik 's nachts in bed wil lezen, dan geef ik immers mijn eigen licht...
En zo zie je het lichtgeven als een algemeen verschijnsel komen... Totaal nieuwe kunstvormen zien het daglicht, geïnspireerd door de nieuwe natuur. Het zou ook mooi zijn ! Een nachtwandeling door zachtgloeiende korenvelden... Alleen de mens zou in het begin nog lelijk lijken, tot zijn kledij ook zou bestaan uit lichtgevende vezels... anders wordt de mens een zwart gat in de lichtwereld.
Maar ik fantaseer weer veel te erg, ik weet het, maar ik kan het niet laten...
Alleen, ik kan niet echt happy zijn met al dat gefoefel aan onze natuur... Eerst hadden wij een prachtige natuur, toen werd die natuur bedwongen en geleid, nadien kwam de industrie en moest de natuur wijken voor fabrieken en de afvalstoffen, en nu gaan ze het kleine restje ook nog eens behandelen met nanodeeltjes om het totaal nieuwe eigenschappen te geven en steeds verder weg te groeien van het oorspronkelijke... Wat ik enkele dagen geleden schreef over de boom van kennis van goed en kwaad, lijkt plots zo heel correct te zijn...
en zeg nu niet: "Het zal mijn tijd wel duren !"
Zorg voor wat tijd voor je kinderen en kleinkinderen ook, en voor de mijne, en de hare, en de zijn, en de hunne, allee, voor alleman en voor de verre toekomst ook !
tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: