maandag, september 20, 2010

Onze virtuele portemonnee...

Zeepbellen blazenImage by Sven Cipido via FlickrHeb je al eens goed nagedacht over ons geld ?
Ik ga het simpel houden: de staat geeft geld uit, geld dat gedekt is door een goudvoorraad in de Nationale Bank.
Maar dat klopt niet meer, landen zijn al lang overeengekomen dat ze niet meer de volle waarde van het geld moeten waarborgen in goud, de staat bezit immers zoveel, gebouwen, wegen en...belastingbetalers...
Maar als we met zijn allen onze eurootjes zouden willen inwisselen, dan kan dat niet meer, want ik ben helemaal niet content met een briefje waarop staat dat ik voortaan twee vierkante meter van de E40 bezit gelegen te ...
Dus in werkelijkheid is onze euro om te beginnen op een bepaalde manier al overgewaardeerd. Niet alleen hier is dat zo, dat systeem wordt wereldwijd toegepast.
Maar het gaat veel verder. Neem dat ik inkomen ga doen in La douce France, bij Auchan, zoals ik nu en dan doe... Dan betaal ik daar met een Visakaart of een Mastercard. Ik betaal virtueel bv 250 euro aan goederen die ik meeneem, maar die 250 euro gaat pas een week of twee drie later van mijn rekening. Dus leef ik die weken op basis van (nog) niet betaalde goederen. Auchan koopt met mijn geld (die er dus nog niet is) weer nieuwe goederen aan, betaald er zijn personeel mee en zijn elektra...
Ik koop een huis, en sluit daar een lening voor af. De bank neemt als waarborg de hypotheek op mijn huis. Maar op basis van die hypotheek (die maar hypothetisch is zolang hij niet geïnd wordt) doet die bank weer investeringen in diverse goederen. Ze gaan zelfs verder, want de huidige crisis is uitgelokt door het feit dat de banken een grote stap verder gingen en werkten op basis van wat de verkoop van die hypotheek zou kunnen opbrengen. Dus op basis van iets wat ze in normale omstandigheden nooit echt krijgt...
Met andere woorden, als we het goed bekijken dan werken wij voortdurend met drie, vier keer de hoeveelheid echt beschikbaar geld.
Wij werken dus werkelijk met een virtuele portemonnee, met geld die er niet is.
Maar uiteindelijk komt er een moment dat alles moet betaald worden - als er iets mis loopt!
En dan komt de kat op de koord, dan blijkt dat heel onze economie maar een zeepbel is, en tuimelen wij in een economische crisis.
Nu zou je denken, de banken zullen geen twee keer die fout maken!
Mis, ze zijn weer al bezig, en werken dus met bedragen die ze nooit echt kunnen waar maken. Want theoretisch kun je dat wel... Maar met theorieën betaal je de boter niet.
Waarom doet de regering daar niets aan? Waarom laat de regering toe dat het leningensysteem zo absurd diep wordt uitgebouwd, zo, dat er steeds meer mensen komen die de schuldenlast niet meer kunnen af betalen. Waarom laat de regering toe dat baken werken met virtueel, onecht geld?
Omdat de economie moet draaien, want het is dank zij de economie dat we op die manier kunnen leven.
Ho ! Wacht eens even...
Het is dus dank zij de economie dat we zo breed kunnen leven, terwijl we in werkelijkheid dat eigenlijk niet kunnen... Want we leven voortdurend op krediet. Zelfs als je niet bij de massa mensen hoort die lenen voor alles en nog wat, leen je toch, op het moment dat je werkt met een bankkaart en zeker als je werkt met Visa of Mastercard...
We werken op een bepaalde manier met zijn allen aan het wind blazen in de economische zeepbel.
Of anders gezegd, we leven een heel stuk boven onze capaciteiten...
Mocht jij in verhouding zoveel schulden hebben als de staat, dan was je al lang in faling... En de werkelijkheid is dus nog veel erger, want niet alleen de staat leeft veel breder dan zijn portemonnee toelaat, heel ons bestel is gebaseerd op de luchtbel van het banksysteem.
Zou het dan niet veel logischer zijn dat we wat inbinden? Want nu gaan we niet alleen jaarlijks ver boven het regeneratievermogen van de aarde als biotoop, we gaan ook nog eens ver boven onze eigen draagkracht, ook al beseffen we dat niet eens altijd binnen het zeepbellensysteem.
Oh ja, en de economie dan ? En de tewerkstelling, en mijn afbetaling.... en mijn wagen die moet vervangen worden, en liefst een grotere en sjiekere dan ...
Och, geef het maar toe, we doen duchtig mee aan het systeem, ook al maken we heel de wereld kapot (op meerdere manieren!), het zal onze tijd wel duren.
Maar zal het de tijd van je kinderen, je kleinkinderen blijven duren?
Of trek je je dat ook niet aan?
Mevrouwtje, hoeveel paar schoenen heb jij in je kast staan? Want geef maar toe, dit is een makkelijk voorbeeld om aan te tonen hoe gek we eigenlijk wel doen, of toch de meesten onder ons. En is het geen schoenen, dan zijn het in mijn geval mijn verzameling wandelstokken. Absurd, dat is het toch ? Maar het is net zo absurd als die veel te veel schoenen of kleedjes of ...of...
blazen maar... de zeepbel kan wellicht nog iets hebben
tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: