dinsdag, augustus 24, 2010

Het verhaal

Winter scheldeImage by Stefanvds(.com) via FlickrIn ieder mens zit wel een verhaal, las ik een dezer dagen in een column... Dat dit een waarheid is als een koe, kun je niet ontkennen! Ieder mens heeft immers zijn verleden, en over al de dingen die hij of zij heeft meegemaakt kun je wellicht hele boeken schrijven. De hamvraag is, of die avonturen het lezen wel waard zijn.
Ik zou zo zeggen: ja !
Want er is een verschil tussen het verhaal van zijn (haar) leven, en het vertellen van anekdotes uit dat leven. En net die anekdotes zijn de slagroom op het toetje dat leven heet.
Gelukkig dat het leven zelf niet één groot avontuur is, want ik, en de meesten onder ons zouden dit niet overleven. Nee, ik leef, net zoals de meeste mensen, een heel gelijklopend leven, zoals een grote trage stroom door de lage landen loopt. Soms een kleine stroomversnelling, soms een plotse meander, en soms heel veel regen waardoor de trage stroom van het leven plots een bruisende alles overstromende vloed wordt, om na een tijdje weer netjes binnen zijn bedding te lopen alsof er niets is gebeurd...
Het liefst zijn mij die kleine versnellingen, en die kleine meanders... Want het leven is hopelijk nog niet volledig gekanaliseerd. De levensstroom loopt nog op zijn natuurlijke wijze voort, door de zelf gegraven bedding...
Mensen van wie het leven gekanaliseerd is, leven niet meer echt zelf...ze worden geleefd, en lopen netjes in de voor hen rechtdoor gegraven bedding, diep en rustig en dragen de schepen der anderen ongeweten voort.
Nee, laat mij maar meanderen, laat mij maar laag staan in de zomer en diep en breed stromen in de winter, de velden naast me overstromen en bevruchten met het vruchtbare slib dat ik meebreng uit verre streken. Laat op mijn oevers maar grote rietvelden ontstaan, waarin vogels van allerlei pluimage nestelen, in de meanders, aan de steile oeverkant nestelen de oeverzwaluwen en verblijden mijn rust met hun vluchten.
Wij weten haast niet meer wat een natuurlijke stroom is...
Alle stromen en rivieren zijn bedwongen, en als er eens een te grote toevloed van water is, waardoor mijn opgehoogde oevers toch overschreden worden door mijn wilde water, dan spreekt van een ramp in plaats van dankbaar te zijn voor het vruchtbare slib dat ik aanvoerde...
Ons leven is ook een beetje zo... We moeten werken van 8 tot 5, en onze taak is netjes omschreven en vastgelegd... Geen zijsprongetjes toegelaten. Na de dagtaak naar huis, eten en stompzinnig neerzinken voor de afgod TV en zijn waarheden slikken als zoete koek. Dan het bed in en slapen tot de wekker je wekt om opnieuw je dagtaak aan te vatten. Vijf dagen aan één stuk, en dan plots het weekend...Je mag slapen zolang je wilt, je mag de TV aanbidden zolang je wilt en je hoeft niet strak in het schema te lopen... Maar je bent dat niet gewoon, en echt van harte gaat dat niet. Sommigen hebben er zelfs lichamelijk last mee, en krijgen weekend migraine omdat ze de verscheuring van het ritme (de voor jou uitgegraven stroombedding) plots moeten missen.
Natuurlijk zijn is moeilijk als je gewoon bent in een voorgegraven bedding de uitgegraven stroom te volgen... Je leven is voorgekauwd en je moet alleen nog slikken.
In zo'n leven zijn kleine anekdotes plots grote avonturen!
"Weet je wie ik ben tegengekomen?" Die manier van vragen is een symptoom om dat kleine feitje de allures te geven van een belangrijk iets.
Zo verheffen we het niets tot iets, en leven in de waan van een heerlijk bestaan vol aangename verassingen...binnen de voorgegraven bedding...
We sjokken maar voort, in een leven dat zachtroze gekleurd is met lieve avontuurtjes.
Tot plots de wereld schokt, en er iets ernstigs gebeurt, een geboorte van een kind, een sterfgeval van een gezinslid... Plots is je bedding je een vreemd iets, want je loop is verstoord, je kent plots je eigen wereld niet meer...
Herken je dat ?
Dan ben je met mij een van die brave mensen die netjes in de rij meestromen in de grote vooraf uitgestippelde bedding van de levensstroom...
En zelfs na een schokkend feit loop je na een wijle weer mee en eet je voorgekauwde kost en luister je devoot naar de God TV...
Hé!!! Ruk je eens los, denk eens zelf, doe eens gek, lach eens en praat tegen vreemden... Verrijk je met de kennis van anderen en verover een bredere kijk op de wereld, wip eens over de opgehoogde dijk en geniet van het leven zoals het bedoeld is!
tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: