zondag, augustus 01, 2010

Bonsecours

Image:maroilles.jpg Origine : Photo prise par ...Image via Wikipedia
Vandaag is het augustus, en in augustus is er iedere week rommelmarkt achter de prachtige kathedraal van Bonsecours. Rechts is het La Douce France, links La Belgique en de rommel...Symbolischer kan haast niet.
Anny vroeg of ik hier aan de standhouders ook uitnodigingen zou uitdelen voor de rommelmarkt te Mater; Waarom niet, dacht ik, en ik kreeg warempel heel wat positieve reacties! Zelfs soms in het Nederlands ! Eén Fransman vroeg me zelfs om alles op het Vlaamse briefje duidelijk te vertalen, want hij droomde er al lang van eens een rommelmarkt te doen in Vlaanderen... Maar hij had wel wat schrik, ze hoorden zo'n rare dingen van die Vlamingen. Ik stelde hem gerust, en hij beloofde zich in te schrijven. Ik hoop nu maar dat John die de inschrijvingen telefonisch ontvangt, ook een mondje Frans spreekt, zo niet zal hij en Le Français afzien...
Ergens heb ik ook wat binnenpretjes dat een fransman juist Mater zou uitkiezen voor zijn kennismaking met Vlaanderen... Het kleine landelijke Mater zal nogal opkijken als hun rommelmarkt plots de internationale toer op gaat... Ik zie daar een Materse verlekkerd kijken naar die mooie verlichte en ronddraaiende O.L.Vrouwtjes, en uitleg vragen op z'n sappig Maters en ik hoor de Fransman dan zijn best doen om met wat verbasterd Engels te antwoorden...Heerlijk. Ik wou dat ik er bij was.
Iedere keer weer kijken wij een beetje verliefd naar de kathedraal, die recht op de baan staat. Moest je rechtdoor rijden, je reed zo de kerk binnen. Het is een mooi bouwwerk en het staat net op de top van de berg, waardoor het nog eens zo mooi lijkt als het als is. Maar als je de wagen ergens kwijt kunt langs de hoofdbaan, dan is het een hele klim om tot de kathedraal te gaan, en de rommelmarkt (Brocante pour les Wallons) begint achter de kerk, daalt dan steil af naar een immens parkeerterrein onder de bomen, daar is de hoofdmoot van de markt. Ik vermoed dat de parking er voornamelijk is voor de bedevaarten naar OLVr van Bonsecours, maar ook gebruikt wordt voor de markt en de Brocante.
Wij waren vast van plan om weer naar dat restaurantje te gaan en lekkere couscous te eten, maar daar waren ze op verlof...'t zal voor een volgende keer zijn. Nu zijn we gewoon biefstuk frites gaan eten, met pepersaus voor Anny, en met saus op basis van Maroilles (stinkkaas uit La France) voor bibi. 't Was lekker en helemaal niet duur. Ik proefde er ook eens van dat nieuwe bier: Hopus.
Heerlijk biertje, dat je opgediend krijgt in twee glazen. Een mooie vaas voor het bier, en een klein druppelglaasje waar ze het laatste beetje met de gist in gieten. Ik heb, op aanraden van de patron, dat kleine glaasje zo uitgedronken, heerlijk hoppe, gist en bittere aroma's. Je kunt het ook bij je bier mengen, of laten staan... Het is een heerlijk bitter bier, met behoorlijk veel hoppe. Is het je ook al opgevallen dat de nieuwe bieren terug opteren voor de oorspronkelijke smaak van het bier, met zijn typsische bitterheid ? Heerlijk vind ik dat ! Een pint zoals hij moet zijn!
Ik ga stoppen, en nog wat "noenestonden" (siësta houden)
tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: