maandag, juli 12, 2010

Oef !

Logo chiroImage via Wikipedia
De voetbal is voorbij!
Nu zitten we nog met de toer de zwans en een deel andere ondingen die door de meerderheid "Sport" genoemd worden, maar in feite gewoon een dik betaald beroep is.
Ik stel dan ook voor dat we eens een hele namiddag TV kijken naar een bouwwerf. Die mensen worden weliswaar minder betaald, maar ze hebben tenminste een opbouwend beroep, en bovendien wordt er veel minder gevochten na afloop van de werkzaamheden.
Maar ach, laat er mij maar over zwijgen, de liefhebbers zweren toch bij "hun" "sport"... waarmee ze bedoelen dat ze zich gaan zitten opjagen in het resultaat van de wedstrijden. Passieve sporters zoals men ze noemt.
Maar ze zijn helemaal niet passief, integendeel, ze zijn pisnijdig als je met "hun" ploeg lacht, en tonen dan zeer bereidwillig dat ze dus ook niet sportief zijn.
Ze doen maar... Mij raakt het niet.
Ik heb vanmorgen op mijn peeceetje gelezen dat Spanje gewonnen heeft, en vooral dat er weer eens boel is geweest. Verder heb ik het niet bekeken, laat staan gelezen. het interesseert me geen bal (geen voetbal zo je wilt.).
Ik ben ooit eens met een vriend meegegaan naar de match Etikhove tegen Brakel. Ik heb me, gewapend met een oude soepketel en een pollepel (om lawaai te maken) de eerste helft midden de supporters van Etikhove gezet, met mijn pot, en beginnen roepen voor Brakel. De tweede helft stapte ik naar de overkant en riep daar, midden de supporters van Brakel ten faveure van Etikhove...Kwestie van de boel in evenwicht te houden. Op de manier waarop ik dat deed, maakte geen mens zich kwaad, in tegendeel, iedereen stond te lachen, en voor één keer was er geen mens die zich kwaad maakte, noch op spelers, noch op de scheidsrechter. Waarschijnlijk waren de spelers de enige ongelukkigen van de dag, want hun acties oogsten niet de gewone kreten ... van aanmoediging, verzet en/of weerzin... djudedju
Natuurlijk, je kunt dit niet doen op een grote match, daarvoor staat er te veel volk, en je kunt de aandacht niet voldoende trekken in je eentje, maar op zo'n klein matchke ging het net. Al bij al stond er misschien 150 man op gans het plein, en je moest de spelers meetellen daarvoor... Maar heerlijk was het, om eens op een milde manier de draak te steken met het absurde van het supportersgedrag. Ik moest het wel zo doen, dat ik de lachers steeds op mijn kant had, en op zo'n manier dat iedereen er mee kon lachen.
Maar eerlijk, verder gaat mijn kennis van het voetbal niet.
Vraag mij niets over reglementen en co, want ik ken het niet, en het interesseert me ook niet. Ik hield wel van een potje voetbal in de Chiro (jeugdbeweging), waar gewoon voor de lol gevoetbald werd, en waar de ploegen telkens anders waren samengesteld. Want dat is wel leuk! Het spel, maar van zodra er geld mee gemoeid is, is voor mij de kous af. Dan is het geen sport meer, maar bikkelharde business... En tot mijn spijt stel ik vast dat nu al kinderen van 8 jaar "verkocht" worden voor grof geld aan "grote" ploegen. Ploegen die helemaal niet groter zijn, maar meer geld te besteden hebben...
Sorry, maar voor mij heeft dat niets meer te zien met het idee sport.

Het is hier aan het donderen, en enige ogenblikken geleden was het hier water aan het gieten, maar 't is alweer over. De donder rommelt steeds verder weg. Het is iets geks hier op onze "berg"... Al bij al is dat maar een molshoop, maar toch zie je verbazende effecten op het weer! Als een donderbui echt tot op de berg geraakt, kan hij er uren blijven hangen en lelijk doen, maar meestal drijven de wolken voorbij, over de laaggelegen gebieden. Gek dat zo'n heuvel zo'n impact kan hebben op wolken die honderden meter hoger drijven.

Nu, als je ziet wat zo'n onweer kan meebrengen, dan heb ik liever dat ze niet boven mijn huis hangen!
Maar de regen is welkom... op voorwaarde dat het niet weer het begin is van een Belgische weersperiode... Wij hebben immers nogal eens de gewoonte met ons landje te mogen verblijven in de zones van het "kwakkelweer".

Het wordt hier weer pikdonker... de vlagen blijven in de omtrek hangen... Ook dat is typisch aan zo'n molshoop...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: