donderdag, juli 08, 2010

alternatief

Monseigneur Rauber, Cardinal Danneels, Monseig...Image via Wikipedia
Ik las zonet een bericht, dat men op de harde schijf van de kwampjoeter van Kardinaal Danneels een foto zou hebben gevonden van een naakt meisje in bad, en verschillende van halfnaakte vrouwen...
En nu, wat moeten we daar nu weer van denken?
Ik oordeel of veroordeel niemand, maar op mijn PC staan geen dergelijke foto's, en als ik dergelijke mailtjes krijg, dan gaan ze meteen de prullenmand in. Ook mailtjes die echt racistisch zijn gaan die weg op. Ik heb geen duidelijke regel daaromtrent, maar ze worden alleen toegelaten als ze echt leuk zijn. Want ik zie niet iedere mop over een of andere bevolkingsgroep als racisme... Er is wellicht niemand die een mop over een gierige Schot zal bestempelen als racisme, alhoewel, op de keeper beschouwd het toch wel een beetje zo is. Maar dergelijke moppen zijn gewoonlijk veeleer leuk dan wel bijtend. En van mij mag het dan wel. Maar het kan natuurlijk best dat jouw grens net iets strenger of net iets soepeler is, en dan zal je wellicht steigeren als ik mijn censuur toepas...
Wat dit nu te maken heeft met Danneels?
De eerste naakte vrouwen die ik ooit zag, was in Het Parochieblad Kerk en Leven... Bijna iedere week zag je wel een of meerdere foto's van een of andere missionaris die omringd was door zijn bekeerlingen, bekeerlingen die nog nooit hadden gehoord van een BH... 't Waren steevast zwarte borstjes die je zag, maar het waren toch maar naakte borsten.
Geen mens die zich daar toen aan ergerde!
Negers waren toen nog zo'n exotische wezens, dat ze onder een andere noemer vielen. En dus ook onder een andere norm.
Als wij eens ergens een neger zagen, dan werd daar over gepraat. En op de markt was het succes van de spekken van Karaboedjah wellicht veel meer te danken aan zijn zwart vel, dan wel aan de spekken zelf. Dus zagen wij geen kwaad in die blote negerinnetjes.
Ondertussen ligt het strand vol met halfnaakte deernen, en hebben wij zelfs een naturistenstrand aan onze eigen Vlaamse kust.
Als ik het artikel lees over de kardinaal, dan vraag ik mij af of het strand dan ook verboden gebied is voor mensen van de geestelijke stand ?
Toen ik klein was, en auto's nog eerder zeldzame dingen waren, dan zag je kleuters in de zomer buiten op straat spelen in hun nakie. Geen mens die daar naar omkeek. En ik moet zeggen, toen ik in 1992 met de rugzak rondtrok in het Franse Haute Auvergne, was ik echt wat ontroerd, toen ik dat beeld uit mijn verste kinderjaren weer terug zag! Ook daar was een auto een bijzonder ding, waarvoor je eens ging kijken wie dat wel zou kunnen zijn... En daar zag ik weer een bende kleine kinderen op de rijbaan, in hun nakie, zo zwart als duveltjes spelen als in de tijd dat Adam en Eva nog onschuldig in het Aards Paradijs speelden....
Maar ik geef het toe, ik heb er geen moment over nagedacht daar een foto van te nemen, om die te bewaren op de harde schijf van mijn kwampjoetertje of ergens in een duister boekje in de donkerste hoek van mijn bibliotheek...
Maar wij verwachten nu eenmaal van een kardinaal dat hij de strengste normen hanteert, dat hij de lat veel hoger legt dan voor de gewone mens bereikbaar is. Wij achten die job zo hoog, dat wij meteen de normen even onbereikbaar hoog leggen.
Maar wellicht zijn kardinalen ook mensen, heel gewoon, die ook oog hebben voor een mooie bloem, een schilderij... en een vrouwenborst... Van die bloem en dat schilderij ligt niemand wakker, maar die borst ????
Wat is er eigenlijk mis met een borst?
Deze winter ging ik naar de boekenbeurs te Gent, en toen ik vol pijn even ging rusten op een krakkemikkige stoel in het cafetaria, zag ik plots een jong moedertje die heel sereen haar baby de borst gaf. Kijk, daar zou ik graag een foto hebben van genomen, niet voor de borst, niet voor de baby, niet voor dat moedertje, maar voor het mooie van het moederschap... Had ik dan die foto van dat voor mij volstrekt vreemde vrouwelijke wezen op mijn kwampjoeter gezet, zou jij dan ook slechte gedachten hebben gehad door die blote borst op mijn PC ?
Ik ga dus niet oordelen, voor ieder oordeel is er een alternatief
en het is niet omdat je kardinaal bent, dat het menselijke je plots vreemd is...
Ik zou zelfs hopen van niet, want verwachten wij nu net van een kardinaal geen diepe medemenselijkheid?
En zou dat kunnen zonder gewone menselijkheid ?
ik vraag het me af...

en oh ja, wie zonder zonden is....

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: