woensdag, juni 02, 2010

Early in the Morning...

Tyne Cot CWGC Cemetery, PassendaleImage by markkilner via Flickr

Ik kon weer eens niet slapen, om 3 uur lag ik al weer klaarwakker. Een paar keer wat in een boek gelezen, dan weer een half uur op het toilet gaan zitten (boek lezen) en om halfzeven heb ik het voor gezien gehouden. Ik ben opgestaan, heb mijn turnoefeningen gedaan, me gewassen, rest van de turnoefeningen gedaan, kleren aangedaan, naar beneden, yoghurtje eten, pillen pakken en computer aangezet... en hier ben ik dan...
Tot mijn verwondering heb ik vastgesteld dat zo vroeg de zon bijna in het noorden opstaat op deze tijd van het jaar!'t Is niet dat ik nog nooit zo vroeg opgestaan ben, maar 't is de eerste keer dat ik mij van dat feit bewust ben! De zon stond bijna recht voor me, en was dan al een heel end boven de kim... Een mens moet zo oud geworden zijn om op zo'n elementair feit te letten! De beelden van dag van 24 uur in de poolcirkel worden mij plots veel duidelijker, alsook het feit dat wij hier al behoorlijk noordelijk zitten. Maar als je turnt met de zon in je ogen, dan moet je er wel op letten.

Gisteren heel wat afgebabbeld met Germain, en natuurlijk heel wat getoond en uitgelegd over de kwampjoeter aan onze nieuwe internetter... Hij was wel meer dan enthousiast toen ik hem een site toonde waar oude postkaarten te koop staan aangeboden. Niet dat hij een postkaartenverzamelaar is, maar net als ik, zoekt hij wel eens inspiratie in die oude gezichten op je eigen dorp, om die dan te verwerken in een of ander werkje. Ik weet zeker dat hij gisterenavond nog aan het surfen is geweest op deze site! Ook over het vissen zijn we bezig geweest, en hij keek vol bewondering naar de foto met de grote karper die ik ving. Zo groot ving ik ze nog nooit zuchtte hij... daar moet je nogal werk aan hebben om dat aan land te krijgen! Dat kon ik alleen maar bevestigen...het is een hele karwei om zo'n beesten binnen te halen, maar dat is net het leuke er van. Als je blei vist, dan duurt het gevecht maar enkele seconden, en de vis geeft zich over, en er rest je niets meer dan hem binnen te halen, alleen nog rekening houdend met zijn gewicht en de sterkte van je draad... Geef mij maar een vis die hevig vecht, waar je alles uit de kast moet halen om hem niet kwijt te spelen...dat is pas leuk!

En vandaag is het weer zo ver! Vandaag gaan Luc en ik vissen in het park. Ik zal Luc eens doen op mijn plaats zitten, in de hoop dat hij nu eens een karper vangt... het is al een heel end geleden dat hij er nog een fatsoenlijke ving, het moet nu maar eens zijn beurt zijn. Als de karper dan toch nog bij mij komt, in de plaats van aan zijn haak, dan weet ik het niet meer...dan begin ik te geloven aan het noodlot, en lijkt onze visserij eerder een Griekse tragedie waar het karpers betreft!

Van Griekse tragedies gesproken, ik ben in mijn zesdelige wereldgeschiedenis net bezig aan het lezen over het oude Griekenland, en onder meer ook over de Griekse Tragedies... Na het lezen van dit allemaal ga ik nog moeten toegeven dat Griekenland een serieus stuk van de oorsprong van onze beschaving heeft opgebouwd! Maar desondanks lijkt het me toch nog niet helemaal aannemelijk, als ik zie hoe de Grieken hun wijn naar de knoppen helpen met er hars bij te voegen... dat getuigt alvast niet van veel smaak! En ook de huidige toestand van Griekenland is helemaal geen weerspiegeling van de grootheid van toen! Maar dan kom ik weer bij de politiek, en ik heb daarover al genoeg gebroebeld.

Geschiedenis is ook een van de items die we gisteren hebben zitten bespreken. Germain is gefascineerd door de eerste wereldoorlog, en verslind alles wat hem in handen komt over deze periode. In de Westhoek is dat nog steeds de GROTE oorlog... en als je heel oude luchtfoto's bekijkt, dan kun je onder meer een luchtfoto vinden van Passendale, voor de slag, en eentje van na de slag om Passendale... Er stond geen steen meer op de ander! Verschrikkelijk moet dat geweest zijn! Geen boom meer, geen struik, geen huis, niets meer dan door bommen omgeploegde aarde ! Het is geen wonder dat dit in het collectieve geheugen van de westhoek is blijven hangen! Hoe erg de tweede wereldoorlog ook mag zijn geweest, die manier van oorlog voern was dan nieuw en de gevolgen waren verschrikkelijk. Bovendien stopte de oorlog niet echt met het tekenen van de vrede, want dan was de Spaanse Griep er ook nog bezig, en ook die maakte wereldwijd miljoenen doden... Het leek wel of er geen einde aan zou komen, of de wereld aan het vergaan was...

En nu ga ik buiten gaan werken...Straks komen ze ons voetpad en mijn oprit openbreken en een nieuw voetpad aanleggen... Maar om de werken niet onmogelijk te maken, moet ik mijn hortensia's en andere planten opbinden zodat het voetpad helemaal vrij is, en de machines er bij kunnen...Het alternatief is dat ze mijn bloemen een stuk inkorten...

dus...een kort en heel vroeg blogje...

tot de volgende ????

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: