woensdag, februari 03, 2010

Gouden jubilarissen...

Huwelijk A.J. Leijten-v.d. Heijden in VughtImage by Brabant Bekijken via Flickr

Gisteren schreef ik het kaartje voor het gouden jubileum van Mariëtte, een van de leden van Crea Ziekenzorg Mater, die 50 jaar gehuwd is op 13 februari. Zaterdag steek ik dat dan in de bus, samen met de andere brieven die we moeten posten. We doen dit iedere zaterdag zo, want we passeren een brievenbus als we bij tanteke op bezoek gaan...
Ondertussen schoot het me te binnen dat ook mijn zus dit jaar 50 jaar getrouwd zal zijn, maar ik wist begot geen datum...Dus, van de gelegenheid gebruik gemaakt en eventjes gebeld. Het is op 17 september, en het feest zal wellicht op 18 september zijn. Bij leven en welzijn, zou Jos Ghysen op de radio gezegd hebben...
50 jaar !
Een hele termijn !
Hopelijk raken we ook zo ver, want daar is een mens nooit zeker van hé?
50 jaar, dat is voor velen onder ons meer dan een mensenleven. Dan denk ik weer aan ons moeder...Toen ik haar naar huis voerde van de kliniek, waar ons vader zo juist was overleden, zagen wij Mee (een buurvrouw waar wij heel veel mee omgingen) net de straat over... "Kijk" zei ons moeder, "die is al langer getrouwd dan pa is oud geworden..."
Dat is iets wat mij altijd zal bij blijven, het klonk wat bitter, een ervaren van wat onrechtvaardig leek...
Wij ervaren de dood heel dikwijls als onrechtvaardig, want niemand aanvaardt zo maar het verlies van een geliefde, zelfs niet als hij al oud is... Misschien met één uitzondering, als de overledene verlost is uit een lange en pijnlijke lijdensweg. Dan lijkt het een verlossing, niet alleen uit zijn of haar lijden, maar ook uit de onze, die al die tijd machteloos hebben moeten toezien naar dat lijden.
Misschien ook, als je weet dat, mocht hij of zij genezen, het toch geen volwaardig mens meer zou kunnen zijn.
Maar dat is op het randje van een gevaarlijke denkwijze, want wie van ons kan oordelen hoe de betrokkene zelf het leven ervaart? Die denkwijze ligt heel nauw bij het beëindigen van iemands leven. En ik geloof niet dat wij dat recht hebben.
Heelder massa's mensen komen nu op voor het leven van dieren... en wij zouden iemand veroordelen omdat hij of zij ... niet meer dan een levend iets zou zijn? Iets bijna dierlijks of plantaardig gelijk? Mensen zijn zelden consequent...
Maar hoe kom ik van het feestelijke van een jubileum nu bij de dood?
(omdat leven en dood zo dicht bijeen liggen)

50 jaren bijeen, in lief en leed. Bij sommigen zal het lief meer doorwegen, bij anderen het leed, en zal het feest niet zo feestelijk zijn als bij de anderen. Maar hoe dan ook, vroeger was een dergelijk feest een hele grote uitzondering, omdat de mensen zelden oud genoeg werden om dit te kunnen bereiken. Dat we nu dergelijke feesten veel meer zien, is een bewijs van het feit dat de mens langer leeft...althans hier, in het rijke Westen, waar we van in de wieg tot aan de dood op de best denkbare manier medisch verzorgd worden, en waar de voeding optimaal is... Maar ook hier lijkt het of dat feest weer minder zal bereikt worden in de nabije toekomst, niet door slechtere levensvoorwaarden, maar door het feit dat er zovelen zijn die niet meer bij elkaar blijven binnen het huwelijk. Echtscheidingen hebben tegenwoordig veel meer succes dan het huwelijk.

Daarom is het goed dat wij het jubileum vieren, tonend dat het kan, en dat het goed kan zijn. Dat het huwelijk net zo goed een natuurlijk iets is als wat ze nu menen te moeten doen. Ik vind het leuk (en ergerlijk!) dat ze kijken naar de bonobo's om te verdedigen dat het huwelijk geen natuurlijk bestaan is. Ik moet zeggen dat ik het geen eer vind dat men een vergelijking maakt met de aap, ook al zou het onze "dichtste familie" zijn... Ik vind het ook niet echt groots dat ze die zelfde bonobo's ten tonele voeren om de promiscuïteit te verdedigen. Ik vind het veel groter, nobeler, edeler om die dierlijke staat achter me te laten, dan er weer tot af te dalen...Natuurlijk zijn hoeft niet in te houden dat we weer afdalen tot de staat van het dier. Wel dat we eerbied hebben voor het leven, ook dat van het dier, en dat we niet het dier en het leven verlagen tot een oeverloos bestaan in vleesbatterijen... Nee, ik zweer mijn biefstukje niet af, maar men hoeft echt niet zo nodig die dieren niet op een afschuwelijke manier op te hokken om vlug slachtklaar te zijn... Men kan het dier net zo goed op zijn minst een tijdje dier laten zijn.

Wij stoppen misdadigers in een cel, behandelen hen ondanks verschrikkelijke misdaden nog steeds als mensen, maar kippen en varkens stoppen wij in middeleeuws aandoende cellen... waar we hen voederen om zo zo vlug mogelijk de verlossende dood te bereiken. Weet je, mijn kippen zien er niet alleen gelukkig uit, ze zijn het ook, ondanks het feit dat ook zij hier gehouden worden voor de leg... Maar ze mogen en kunnen nog kip zijn, en de haan is meester op zijn hof, zoals het hanen past...

God, waar voeren die jubilarissen me allemaal heen???
Ik ga stoppen, want wat ik ook probeer, ik wijk steeds weer en weer af van dat heerlijke onderwerp, het Jubileum...
djudedju

tot de volgende?




Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: