maandag, februari 22, 2010

Fré en zijn computer...

Madeira - Cascades on a rainy dayImage by John Spooner via Flickr

Frederik, de vriend van Veerle, is ook een computerfan... Dagdagelijks zit hij te surfen en vooral spelletjes te spelen... Nu, bij surfen, en vooral bij die spelletjes sites, raap je wel eens beestjes op. Fré dus ook... Dan is opa de redder... (Erwin moest het horen! Indertijd moest ik heel regelmatig op zijn diensten beroep doen om gedepanneerd te worden, en nu depanneer ik zelf (een beetje))...
Maar vorige week was het goed prijs... Geen schrm meer te zien of te horen, alles bleef inktzwart. Ook met noodstart en co: noppes...
Ik heb dan Fré overgeghaald om eindelijk eens over te schakelen op Ubuntu, hij zou wel enkele van die spelletjes niet meer of heel moeilijk kunnen spelen, maar voor de rest zou hij alleen maar winnen. Hij was akkoord. Dus ik Ubuntu op zijn machine gezet, en kijk, dat ding werkte wel tien keer vlugger dan met dat vermaledijde windows (Ubuntu gebruikt veel minder RAM !), du Fré was wildenthousiast. Maar we hadden een probleempje, ik raakte niet op internet... Fré begon aan zijn kabels te morrelen, en dat had mij moeten alarmeren, maar mijne euro viel op dat moment niet. Ik beloofde hem van 's anderendaags te komen voortzoeken...
Maar dan ken je Fré niet...
Hij had verder kabeltjes gewisseld en veranderd, en plots had hij internet. Dus moet hij wellicht door de windowspanne, al eerder met die kabels zitten foefelen hebben. Maar ik dacht niet aan die mogelijkheid... Nu ja, opgelost is opgelost, dus zei ik hem dat hij er mee kon werken, maar voorzichtig, want ik moest hem nog updaten en zo, en naar een hogere versie opwaarderen.
's Anderendaag kom ik daar toe, probeer de hogere versie binnen te halen, maar dat lukt niet, want er zijn programma's beschadigd... "Fré, wat heb je gedaan?" Een rode kop, maar geen uitleg. Ik dus Ubuntu nog maar eens opnieuw geïnstalleerd, en meteen de update naar de huidige versie ingebracht... Hem wat les gegeven, de codecs vervolledigd, en een en ander op punt gezet, zodat alles wat normaal kan marcheren ook perfect marsjeert.... Hem dan wat laten doen, en hem gewezen op dingen die niet kunnen.
Gisteren zag ik hem weer. "En, hoe is 't met de computer?" "Fantastisch !"
Ubuntu is goed, zelfs bij Fré !
En het is nog maar eens bewezen, dat je met oude bakjes, waar windows maar amper en heééél langzaam op draait, daar kun je nog perfect op werken met Ubuntu, aan een redelijk, aanvaardbare snelheid... Leve Ubuntu !

Als ik dan denk aan de school waar Ewoud zit, waar ze de ouders de "kans" geven om een versie van Office aan te kopen via de school waardoor het zovéééél goedkoper is dan in de winkel, dan zit ik hier in mijn eigen zichzelven te vloeken!!! Ze zouden beter iedereen leren dat er dingen zijn op het net die gratis zijn, en dat OpenOffice ruim zo goed is dan de Office van Windows, met één groot verschil, Openoffice is gratis. En denk nu niet dat je er moeilijkheden kunt mee hebben bij mensen die dan wel met windows failliet gaan, nee, openoffice is compatibel met dat van windows...

Als ik weer eens lees over de vele goede werken die Bill Gates doet vanuit zijn vele miljarden, dan denk ik steeds weer dat hij beter zijn producten aan een normale prijs zou verkopen, zodat veel meer mensen de stap naar internet zouden kunnen zetten... Want het is jammer genoeg zo dat er nog veel mensen zijn die niet eens weten dat er buiten windows nog andere even makkelijk bruikbare opties zijn ! Maar zelfs heel rijke mensen opteren tegenwoordig voor die alternatieven! Kijk maar eens, het Witte Huis gebruikt een Belgisch programma, geen amerikaans windows.

Ach, ik zal er mij maar niet dik over maken, ik ben al dik genoeg.
Klungel maar voort, en smijt het geld maar over de balk.
Maar heb ik je toch overtuigd, ga dan eens naar wubi.org, daar kun je naast je vertrouwde windows ubuntu installeren, dan werp je dat dure ding niet weg, en kun je toch al genieten van een betere snellere optie (zeker als je PC al enkele jaren oud is!) en zul je met tijd en boterhammen vergeten dat er nog een windows op je pc zit.

Zijn er dan geen nadelen aan ubuntu ? Oh jawel, het volmaakte is niet van deze wereld, maar de meeste van die dingen zijn op te lossen. Het enige waar ik me wel eens heb over geërgerd, dat is dat niet iedere fabrikant van hardware ook maar denkt aan de linuxgebruikers... Dat wil zeggen dat je bij aankoop van een printer, een scan en dergelijke, je beter vooraf even checkt of er wel een linuxdrive is voor dat toestel. Ik moest een nieuwe printer kopen, en daar ik mijn scan niet aan de praat kreeg via ubuntu, heb ik meteen maar een toestel gekocht waarmee ik kan én scannen en printen, en waar er wel een drive voor is...

Maar voor de rest ? Weinig of geen problemen, en integendeel, grote winst! (En heus niet alleen financiëel)

't Vriest niet meer, nu voorspellen ze regen, voor heel de week! Hopelijk wordt het hier niet zo erg als in dat mooie Madeira... Anny en ik zagen verbijsterd stukken Madeira wegspoelen, waar we ooit nog wandelden !

De ene ramp doet mij denken aan de andere... En ik wil toch nog even stil staan bij de treinramp te Buizingen... Nu willen ze wellicht die machinist gaan slachtofferen met te zeggen dat hij wel door het rode stoplicht reed... Ik ga daar niet over oordelen, maar ik wil toch wel eens een eigen ervaring vertellen met de Belgische Spoorwegen...
Indertijd was er in Mater een onbewaakte overweg, zo eentje waar alleen een paal stond met knipperlichten die bij het naderen van een trein rood beginnen te pinken, en terzelfdertijd gaat er een loeiharde bel aan het rinkelen... Op een avond reed ik naar een vergadering, over die overweg, en een fractie van een seconde later reed een trein toeterend achter mij voorbij! Geen rood licht en geen bel !!!!
Ik nam contact op met een vriend die bij de spoorwegen werkte, en vroeg of ik dat moest melden en bij wie. Och, zei die, je kunt dat melden, en als je aandringt zullen ze het zelfs onderzoeken, maar als hun oordeel negatief is, dan zul jij de grote kosten ook zelf betalen... en zij oordelen, dus... Ik heb dus niet verwittigd...
Maar ik wil maar zeggen... zij oordelen zelf, en wie onder ons is er moedig genoeg om zichzelf de schuld te geven??? Dat zijn maar enkelingen, en niet een organisatie??
Maar laat ons eens heel kwaaddenkend zijn... laat ons eens veronderstellen dat betrokkene wel door een rood licht heeft gereden... Durf jij, met je hand op je hard, zeggen dat je nog nooit ofte nooit door een stop bent gereden, door het oranje ? misschien zelfs door het rood ? Misschien dat je een heel stuk na het passeren van het licht bij je zelf dacht, "Hé, ben ik nu dat licht al voorbij?" Dat je op "automatische piloot" hebt gereden, gewoon als een gewoontedier op steeds dezelfde weg, gedachtenloos, automatisch ?
Ik ben een voorzichtig chauffeur, maar ik durf het niet te zeggen!
Ik heb verschillende keren vastgesteld dat ik al zo ver was of zo ver op een weg waarvan ik mij geen enkel detail meer herinnerde, waar ook ik, pure op routine heb gereden... En toen ik van het UZ Gent kwam, van mijn overleden zoon, toen moest ik op een bepaald moment aan Anny vragen waar we nu al waren... Ik wist het niet, ik had ook dan op een soort automatische piloot gereden.Heb ik dan overtredingen begaan ? Ik weet het niet... Ik durf ook niet zeggen dat ik er geen deed...
Kunnen wij op die basis die machinist dan gaan veroordelen, en hem het gewicht van al die doden en gekwetsten op de schouders leggen?
Ik meen van niet, en ik hoop dat ze ook in Brussel zo veel verstand zullen hebben!!!
Niemand zou er mee geholpen zijn, in tegendeel, je zou er het leven van de betrokken machinist en van zijn familie mee verwoesten.

tot de volgende ?



Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: