dinsdag, december 01, 2009

Oude groenten...

Abraham Bloemaert - Landschap met groenten en ...Image via Wikipedia

Nee, geen verslenste groenten, maar oude rassen van groenten en fruit (freud)...
Ik heb hier al meer dan eens een lans gebroken (ik heb er nog liggen) voor de SLE, de Stichting Levend Erfgoed, die zich inzet voor het behoud van de oude rassen van onze eigen huisdieren. Maar ik moet eerlijk zijn, ik wist niet dat er ook zoiets bestond voor oude groenten en co...
Nu ja, ik ben geen tuinier, mijn groene vingers gaan niet verder dan de bloempot, eens de te bewerken oppervlakte groter is, heb ik er geen boodschap meer aan.

Maar er zijn dus ook instellingen die zich onledig houden met oude rassen van groenten en fruit...
Ik geef u volgende sites om eens in te grasduinen:
www.kokopelli-be.com
www.gardenorganic.org.uk
www.vergetengroenten.be
www.denationaleproeftuin.nl
www.kokopelli.asso.fr
Alleen de nederlandse site en vergetengroenten.be zijn nederlandstalig... Maar wellicht vind je het interessant, en dan vind je daar nog wel meer tips om in te kijken...

Vanuit de diepste kern van mijneigenzichzelven kan ik het alleen maar aanraden!
Ik ga niet weer een eindeloos discours afsteken om het belang van het bewaren van die oude rassen te beklemtonen, maar je moet gewoon weten dat het behoud van die sterke rassen van eigen bodem bepaalde kenmerken hebben die misschien eens heel heeel heeeeel erg belangrijk zullen zijn om de wereld te kunnen blijven voeden !

Dus, beste lezeres en lezer, die wel gebeten zijn door de microbe van het tuinieren, allen naar die sites!!! Je kunt er immers ook zaad en zo aanschaffen om naar hartelust mee te experimenteren. Dat laatste woord is verkeerd, want deze rassen hebben hun waarde al heel lang bewezen, het is dus niet echt een experiment om ze te telen...maar misschien is het experiment net het terugvinden van de oude smaken???

Van waar haal ik dat allemaal? Wel, je kunt gratis een boekje krijgen met de titel: "366 tips voor de biodiversiteit" (Museum voor Natuurwetenschappen Belgiƫ), en daar vind je duizenden en nog wat tips om je eigen leefwereld iets gezonder te houden. Je krijgt dat in kleine porties, iedere dag een lepeltje...en zo kom je aan een kalenderachtig boekwerkje... Lijkt mij ook heel handig en nuttig voor het onderwijs. We kunnen niet genoeg aandacht hebben voor de wereld waarin we mogen leven. (Je kunt het gewoon aanvragen en krijgt het gratis toegestuurd)

Je kunt een schat van dingen nuttige dingen krijgen, alleen, we weten het niet!
Jammer eigenlijk, want heel wat van die dingen zijn echt de moeite meer dan waard! En heus niet alleen voor de studerende jeugd.

Ik beloof je, als ik nog dergelijke nuttige dingen ontdek, dat ik je er van verwittig. Natuurlijk zal niet alles jou interesseren, maar misschien kun jij dan op jou beurt weer iemand van die mogelijkheid op de hoogte brengen?

Enne...mag ik vragen dat jij op jou beurt ook mij verwittigd als jij zo'n gratis bron van informatie ontdekt? Alvast bedankt!

Deze namiddag gaan we dus weer knutselen in de Crea van Ziekenzorg Mater, en zo blijven we dus bezig! Overmorgen is er nog een toneelvoorstelling en brueghelmaaltijd, en overovermorgen moet Anny bij de dokter zijn voor het gewone opvolgingsonderzoek...en zo zitten we heel druk doend al weer in december van 2009... 't Is net of het is pas gisteren nieuwjaar geweest!

Als de dagen op dat ritme verder steeds maar korter en korter blijven worden, gaan mijn achter-achterkleinkinderen zich 's morgens moeten spoeden om nog in tijds op te staan om te kunnen gaan slapen. djudedju.

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: