donderdag, december 10, 2009

early in the Morning

DSC06450.JPGImage by Frederik De Buck via Flickr

Gisterennamiddag moest Veerle gaan werken, dus vingen wij de kinderen op en zorgden voor eten en zo. Kimberly nog enkele uren geholpen met de voorbereiding van haar toetsen en dan kwam Frederik ook thuis en ook eten...
Op ons gewone uur, (na familie) gingen wij naar bed. Ik al iets vroeger, want ik had nogal wat pijn. Ik lag al goed te slapen toen plots, iets na 10 uur, Veerl belde van op haar werk, om te zeggen dat ze vandaag al om 6 uur in de morgen terug op het werk verwacht werd, en of wij dus de kinderen wilden wekkeren en op de bus zetten...
Dat is allemaal geen probleem
Het probleem, dat bennekik...
Als men mij wakker maakt, dan ben ik ook wakker... en dus heb ik een halve nacht liggen draaien en keren, een paar keer het licht aangemaakt om een paar bladzijden te lezen, in de hoop mijn gedachten op iets anders te zetten...tevergeefs.
Natuurlijk val je dan rond 4 uur in slaap, en wordt je suf en lam wakkergemaakt door de wekker...
Terwijl Anny naar ginder was, de kinderen wekte en op de bus zette, deed ik mijn turnoefeningen en ging de koffie zetten.
en nu zit ik hier...te bloggen. Anny zit in de zetel, naar het nieuws te kijken op AVS, de regionale zender, en met een half oor luister ik mee.
Het is nu bijna 8.30' uur, en ik deed net de rolluiken omhoog, en de duisternis stroomt ons huis binnen. Het is niet meer donker, maar nog lang niet licht. Bovendien is de hemel ook nog vol met zware grijze wolkenmassa's. Ik haat die donkere periode.

...Bij veel mensen heerst nu de stress... De toetsen zijn bezig! Vroeger hadden wij examens, nu zijn het toetsen. De naam is veranderd, de stress niet. Wat de zin is van die toetsen??? Ik sta in dubio.

Ik zou veeleer aandacht hebben voor de prestaties over gans het schooljaar, dan wel aan die fotofinish die nu de toetsen zijn. Ik heb daar meerdere argumenten voor, maar de voornaamste is wel dat de toetsen veeleer een beeld geven van de stressbestendigheid en van het kunnen memoriseren, dan wel van het beheersen van de stof, het kunnen gebruik maken van de verworven kennis. Voor mij zou de toets veeleer bestaan in het maken van een werk, waarbij alle verworvenheden van de voorbije periode van doen zijn. Waarvoor studeren de jonge mensen? Toch wel om een zekere bekwaamheid te verwerven ? Niet om te kunnen bewijzen dat ze een voortreffelijk geheugen hebben! Als ik een voorbeeld mag geven, als je een leerling hebt die is afgestudeerd als metser, dan lijkt mij de enige mogelijke toets, hem een plan voorleggen, waarin alle mogelijke moeilijkheden en misschien zelfs een foutje zitten, zodat de leerling niet alleen moet bewijzen dat hij het plan kan "lezen", maar dat hij het ook kan visualiseren. Laat hem dan een practische proef afleggen, waarbij hij ook weer te maken krijgt met enkele moeilijkheden en valkuilen, en zie of hij daadwerkelijk de stiel beheerst. Tijdens de opleiding kun je dergelijke testen ook ontwerpen, maar dan beperkt tot de tot dan toe geleerde materie. Als je daarbij nog wat randen van het beroep inlast, zoals de veiligheid, het berekenen van het benodigde materiaal en dergelijke, dan kun je met die éne test bijna gans het pakket van de schoolse opleiding toetsen, en bovendien ook de leerling tonen dat al het geleerde wel degelijk te maken heeft met zijn beroep!
Maar ja, ik heb het makkelijk zeggen...dat zou dan onder meer ook beduiden dat alle leraren samen moeten werken aan die éne alles omvattende toets, en wedden dat net dat niet lukt ??? Wedden dat leraar x vindt dat zijn vak niet voldoende uit de verf komt, dat leraar Y niet akkoord is met de werkwijze, dat leraar.... zie je het al voor je??? Want zeg nu zelf, wat is er nu belangrijker, de leraar en zijn gevoeligheden of die jonge gast die nog niets kent... Maar als hij nog niets kent, Mijne Dames en Heren Leraars, dan hebt u gefaald! Niets anders !
Maar ja... Wat baten kaars en bril...

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: