woensdag, november 18, 2009

tweeënveertig jaar...

Sint-Martinuskerk, LoppemImage by Erf-goed.be via Flickr

Gisteren waren we precies 42 jaar gehuwd... De enige die na al die jaren daar nog op dacht was mijn oudste zus. Zij vroeg onder meer wat we gingen doen. Niets... het is een dag als een ander, en die 42 jaar zijn er heel toevallig omdat wij toevallig in dat kalendersysteem leven, waren we hindoe, of Jood of Chinees of weet ik veel, dan waren we misschien nu al 50 of misschien nog maar 38 jaar gehuwd...
Toch is het al een hele tijd... Pakken generaties zouden met het bereiken van die leeftijd al gelukkig zijn geweest, laat staan dat je zolang kunt en moogt bijeen zijn. Eén zijn.

Volgend jaar is die oudste zus van mij, als 't God belieft, al 50 jaar gehuwd...'t Lijkt wel een mensenleven.

Maar toch is het een heuglijke dag geworden...Ook al stond er niets op het programma. Toen Suzanne de telefoon neerlegde, belde Veerle dat ze moest gaan werken, en of we de kinderen wilden opvangen.
We waren van plan om vlak na de middag raprap onze boodschappen te doen, toen op de middag zelf, de telefoon weer rinkelde...
" U spreekt met het Vrij Technisch Instituut Sint Lucas uit Oudenaarde, bent u de grootvader van Kimberly?" Ja, dat ben ik... Kimberly is ziek, ligt hier in het ziekenkamertje op bed, maar het betert niet... Moet ik ze komen ophalen? Als je zo vriendelijk wilt zijn...
Ik dus naar St Lucas in Oudenaarde.
Thuisgekomen, onze huisdokter opgebeld, en gevraagd of hij kon komen, en hoe laat ongeveer (want we moeten dringend inkopen doen!)...
Tussen drie en vijf zou hij komen. Ok; Kimberly bij de TV op de zetel gelegd, en wij vlug om boodschappen.
Anny met de boodschappen thuis afgezet, en zelf de rest van de aankopen gaan doen.
Eerst naar de Gamma, om een paar nieuwe lampen voor het licht aan de voordeur, en een stukje kabelgoot om de nieuwe kabel van Belgacom-TV in op te bergen... en dan naar de handel in dierenvoeder om "gebroken mengeling met legkorrel" voor de kippen.

Ik was goed en wel thuis als de dokter kwam.
De auto terug uit de garage om medicatie te halen. Ik was die dag al eerder in de apotheek, en bezwoer hem geen opmerkingen te maken in de zin van "goede zielen die weerkomen, waarop hij grinnikte dat ik blijkbaar wel graag kwam bij hem...

Oh ja, bijna vergeten te zeggen, 't is een bronchitis, en als ze koorts zou krijgen moeten we er weer de dokter bijhalen, want het zou ook het begin van diene griep kunnen zijn...dixit el dottore om het in het Mexicaans te zeggen....


Tweeënveertig jaar geleden was het ook een drukke dag, maar nu ook, maar hééééél anders... Van al dat lopen en me opjagen zit ik voituurlijk ook weer met meer pijn. Je ziet echt een heuglijke dag...

Oh ja, de dag voor Anny was ook leuk! Voor het programma dat ik je net voorstelde zat zij al uren aan een stuk prei te kuisen. Armand en Lea hadden ons een heel pak prei geschonken. De oogst moet goed geweest zijn, aan de hoop te zien. Hopelijk eten we straks gestoofde prei met meegestoofde patatjes en hopelijk met een stuk lever... Maar ik weet het niet, ik heb me nog niet geïnformeerd bij kok Anny... Nee, 't is vis met frietjes...ook niet slecht.

Héhé, een ganse blog met dagdagelijkse dingen... dat is lang geleden! Zou ik nu echt niets vinden om over te memmen?
Nee, ik ga 't maar zo laten, om die dag van gisteren te herinneren als een heuglijke verjaardag, toch in ons kalendersysteem...

tot de volgende ? (Oh ja, op de foto: De st Martinuskerk van Loppem waar we in 1967 op die schitterende zonnige novemberdag huwden...)

Reblog this post [with Zemanta]

1 opmerking:

Anoniem zei

lieven toon en anny,
zoals gebruikelijk ben ik weer te laat omdat ik verschillende blogs in één keer lees
toch wil ik jullie van harte feliciteren met jullie huwelijksverjaarsdag van 42 en 1dag
ik stel vast dat ik echt niet hoef te verlangen om thuis te zijn want het is daar blijkbaar ook druk

den herstructureerder
4had ik er op een bepaald moment ...
Geef je Annie een kus van mij ???
doet er maar van den eersten keer 2
ge krijgt ze terug ...