vrijdag, november 06, 2009

Google Dashboard

Eiko's credit cardImage by eikootje via Flickr

Nu en dan lees je over ongeruste mensen die vermoeden dat er dingen op Google bekend zijn, die zij liever niet bekend zouden zien...
Als jij er zo eentje bent, dan kun je dat vanaf nu eens gaan controleren! Je gaat naar Google Dashboard, je klikt in met eventueel je paswoord en co, en hopsakee, daar staat plots een hele lange, lange waslijst van al de dingen waarmee jij op het net rondzwerft, althans in de enorme gegevensbank van Google.
Ik was benieuwd, en ging eens even kijken...Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet wist dat ik op zoveel manieren en op zoveel plaatsen te kijk liep. Maar er zit niks ergs bij, je moet niet gaan zoeken. En de lijst is eigenlijk nog niet eens compleet, want Wave en dergelijke zitten er nog niet bij, en daar zit ik ook al in.
Ik zat zelfs op een plaats waar ik niet meer van wist, op Orkut... Blijkbaar heb ik dat ooit eens geopend om te kijken, en het dan vergeten... Tussen haakjes dat is ook een van die vele sociale netwerken die de mensen uit hun sociale leven weghalen om een alternatief sociaal leven op te bouwen in de virtualiteit...
Doet mij denken aan de Japanse toeristen. Die lopen zo voortdurend met hun fototoestel voor hun gezicht, dat het niet anders kan, of ze trekken hier foto's van alle dingen die ze kunnen, om thuis te kijken naar wat ze hier hadden kunnen zien...

Maar zo je ooit, in een vlaag van verstandsverbijstering, jezelf hebt blootgegeven op de brede snelweg van het internet...dan kun je dat nog steeds zien... Ik heb niet de indruk dat je op dat Google Dashboard ook de de gelegenheid hebt dingen te verwijderen... Alles wat er op zit is een monument voor de "eeuwigheid"... Want dat internet is een gek ding! Het is niet zo eenvoudig iets echt te verwijderen! Want ergens, zelfs al haal je het er uit, blijft er altijd wel iets achter...

Het is dus beter om voorzichtig te zijn... en eerst te denken vooraleer je iets op dat net zet. Gebruik het ook niet als "schandpaal" om een intieme foto van een vorig liefje op te zetten, want de sporen naar de dader zijn zonneklaar...en vermits niets echt verwijderd kan worden, zijn de straffen logisch niet licht.

Dus ga maar eens kijken naar je zelf op Google dasboard, en wees verwonderd hoe vaak je te vinden bent. En dan ben je wellicht niet eens echt gekend. Onze Bart is er alomtegenwoordig uit hoofde van zijn werk, maar ikke niet, en toch wemelt het van sporen. Eigenlijk is het een beetje bangelijk.

Naar mijn gevoel is dat ook een beetje de zwakte van heel het systeem! De massa gegevens wordt alsmaar groter en groter en groter...je vraagt je onvermijdelijk af of die explosieve groei wel onbeperkt kan doorgaan, om krijgen we ook daar op een dag het barsten van de zeepbel? Dan zouden mijn sporen allemaal rbbedebie zijn, niet erg, maar de sporen van de mensen die er moeten mee werken, mee leven, die zouden dan ook weg zijn, met naast de gegevensexplosie een neveneffect van economische implosie...

Vandaar wellicht dat er nu al mensen bezig zijn met het ontwerpen van een totaal nieuw internetsysteem...Maar wat er dan met het bestaande zal gebeuren? Geen idee...

Het is allemaal een beetje big brother-achtig, maar dat is een gevoel die we steeds meer hebben, bij steeds meer dingen. Ergens is het misschien ook wel een beetje logisch, hoe groter de mensenmassa wordt, hoe beter je inzicht moet hebben in het gebeuren om hen binnen de banen te houden. Maar toch voelt het een beetje eng aan. Steeds meer stemmen gaan op voor de bescherming van de privacy, en we zijn nog nooit zo gezien geweest als nu...

We laten binnen onze moderne maatschappij voortdurend sporen na... Je telefoneert met je gsm, en ze zien waar je zit of staat...Je betaalt met je kaart, ze zien waar je bent op dat moment...Je loopt voor camera's voorbij zonder dat je er erg in hebt en vreemden kunnen bijna heel je dag opvolgen van het verlaten van je woning tot je 's avonds laat je computer afsluit... Als je het zo eens opsomt, dan kriebelt het wel eens...Maar och, voor 99% van de mensheid maakt dat niks uit, want ze doen niets dat niet gezien mag worden. Maar moet het dan wel gezien worden?

Steeds meer stemmen gaan op om ook het volledig medisch dossier van iedereen te verzamelen, zodat de gegevens ter beschikking staan van de medici die je verzorgen. Och, geen schrik, alles is heel strikt beveiligd, en alleen te raadplegen door bevoegde medici... Och ja, zo goed als onze bankkaarten en bankgegevens die je nu en dan kunt lezen op sites van hackers ? Hoeveel zou een werkgever aan een hacker betalen om van zijn personeel de medische achtergrond te kennen?

Nee, geen enkel systeem is waterdicht... en dus zwerven heel wat dingen over ons rond in de wijde, wijde wereld... toch een beetje beangstigend.

Het regent niet, de barometer is een heel stuk omhooggevlogen, maar volgend de weerventen en -madammen is het maar heel tijdelijk... Ik heb hen niet nodig om dat te weten, ik heb een persoonlijke barometer ergens in mijn lage lenden... die zegt me niet of het goed wordt of slecht, maar wel schrijnt hij elke verandering van weer, heel mijn lijf door. Djudedju.
Oh ja, voor de opvolgers van mijn diëet: ik ben er nu 20 kwijt... Mijn buur is stikjaloers, maar hij wil zijn bougondische leven niet vaarwel zeggen, het moest maar zo lekker niet zijn. Daar ben ik dan weer jaloers van.
't Is ook nooit goed.

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: