zondag, november 22, 2009

Als ik maar eens vijf minuten tijd had...

Cathedral Notre-Dame de Reims, France - The La...Image via Wikipedia

Ooit zong de betreurde Louis Neefs dit lied, dat rustig mag benoemd worden tot lijflied van de gepensioneerden...
Gisteren kreeg ik de parenteel van de Vandenbrouckes, waarmee Anny ook de twee stambomen heeft, en ik had de euvele moed aan Marc te vragen hoe hij dat deed...
Hij heeft het mij gemaild...
Ik weet nu hoe het gaat, waar Abraham (en Marc) de mosterd haalt...en durf niet gaan neuzen. Bang dat het nog een passie er bij wordt, en ik heb al zoveel passions...
Als je het leest is het niet eens echt moeilijk, maar het zal ook hier wel zijn van schijn bedriegt, en er zitten zeker addertjes onder het gras, zelfs voor West Vlamingen... West Vlamingen, omdat daar alle gegevens verzameld zijn, op een of twee plaatsen en een hele boel zelfs gedigitaliseert en dus zo maar in te kijken... Zo kregen wij hier ook een copie van de huwelijksakte van de grootvader van Anny aan vaders zijde...
Ik weet dat ik op een mooie dag wel eens een gaatje ga hebben in mijn bezigheden, en me dan toch zal laten verleiden tot het bezoeken van ... Maar in ieder geval zou ik me dan beperken tot de "parenteel", waarbij je dus gewoon rechttoe rechtaan naar boven gaat, zonder af te dwalen naar de steeds breder wordende massa van "familieleden tot in 't achtendertigste knoopsgat". Want ik krijg dan altijd het gevoel dat op den lange duur iedereen familie is... (Ik las eens iets over Djenghis Khan en zijn afstammelingen... bijna heel Europa en Azië is familie van hem als ik lichtjes mag overdrijven)

Aan de kant van vaderszijde zijn het bij Anny allemaal boeren. Het bezit van land veroordeelde blijkbaar toen nog veel meer dan nu de mens tot de beroepskeuze van landbouwer... Zo zie je in die familie's steeds maar weer en weer als beroep landbouwer in die families. Gek, met andere beroepen is dat niet zo, of toch veel minder. Alhoewel, als je de familie Breughel, Breugel bekijkt, dat zijn daar een heel pak schilders bijeengetropt in één familie. (En 't zijn niet allemaal Breug(h)els, Teniers zit er ook tussen...)

(Ik heb een boek gevonden op de rommelmarkt over de familie Breug(h)el...met massa's schilderijen, grisailles, etsen en tekeningen van heel die familie... Prachtig!!!)

Vroeger was de beroepsbinding per familie toch wel wat groter dan nu, velen leerden immers de stiel thuis van vader. Andere opleidingen waren er niet voor de gewone mensen. Er zijn hele generaties die niet eens leerden lezen en/of schrijven. Als er al school gelopen werd, dan was dit veelal een training in het geloof dan wel een opleiding. Zo leerde ik - een beetje tot mijn verwondering- dat het katholiek onderwijs mede daarvoor aangevallen werd. Vooral in het lagere onderwijs (toen kon dat tot 14 !) werden de lessen gegeven door nonnekes. Ik heb er zelf ook bijgezeten... En gelukkig zat ik blijkbaar bij een nonneke die het schoolwerk heel goed deed en ook aankon! Want tussen die zusterkes zaten er ook meisjes die geen enkele opleiding hadden gehad, maar waar het habijt genoeg was om les te geven! Als telg uit dat katholieke onderwijs heb ik nooit ofte nooit zoiets ondervonden, maar blijkbaar moet het vaak voorgevallen zijn dat de schoolse opleiding in het katholiek onderwijs toendertijd heel slecht was en zich beperkte tot leren stilzitten en zwijgen.

Toen ik dat de eerste keer las, kon ik dat (met mijn opvoeding!) niet geloven, en ben dieper beginnen graven en heb andere bronnen geraadpleegd...en ja, blijkbaar was de opleiding tot goede katholiek veel belangrijker dan al de rest... Bizar dat je dat niet weet, en zelfs overtuigd bent van het tegendeel...

Nu zitten wij met onbegrip te kijken naar het fundamentalisme van de Moslims, maar wellicht moeten we echt niet zo ver achteruitgaan om bij ons hetzelfde te vinden.

Hoe zei ons vader dat weer? De wereld wordt geregeerd door de drie G's: God, Geld en Gat...Dat laatste schrijf je tegenwoordig met s, e, en x....

Voor de rest is er nog echt niet zoveel veranderd, zeker niet voor moslims.

Het is heerlijk zonnig weer, maar 't waait hard! Voor het eerst zie ik nu ook enkele blaren van mijn linde loskomen en wegzwieren met de zotte wind. De linde is niet meer groen, is het bijna zwarte stadium ook al voorbij en ziet nu bruin, maar vooral geluw. En hier en daar zie je al een takje zonder blaren...

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: