donderdag, september 24, 2009

Vroeg dag....

Kerstmis komt er aanImage by roel1943 via Flickr

Veerle moest vanmorgen om 6 uur beginnen... Dus lieten we vanmorgen de wekker aflopen om 6.30 uur, om de kinderen te wekken, en klaar te maken voor de bus(sen). Kimberly moet om 7.30 de lijnbus nemen, en Gwendolyn kan met de schoolbus mee, zowat om 8.10 uur...
Toen Anny vertrokken was, ben ik zachtjes opgestaan, gaan turnen en me gaan wassen, en dan naar beneden, de honden uitlaten, water opzetten om koffie te maken, en ik zit hier nu al te bloggen en de bus voor Gwendolyn moet nog komen...
Straks komt Anny, en dan staat de koffie voor haar klaar. De omgekeerde wereld als het ware, want anders is het steeds Anny die de koffie zet.
Het was nog pikdonker toen ik stond te turnen... de dagen zijn dus weeral een heel stuk korter! Nu ja, het is al herfstst... en het viel mij op in het park, dat er al heel wat bladeren vallen. Doet een beetje raar aan, je zit in een heerlijk warm zonnetje, en je ziet de blaren vallen. Maar 't is de tijd van het jaar, en met die droogte zullen de bladeren wellicht vroeg vallen!

We gaan dus weer richting winter, richting korte dagen, richting vervloekte winteruur, richting sombere donkere dagen... Vannacht moet het ook geregend hebben (mag wel eens), want er stond water op de terrastafel. Nu zijn de rolluiken al in 't lang en in 't breed omhoog, en een trieste grijze lucht met in de verte vervagende bomen staat voor mijn raam triest te wezen. Het is een echte herfstlucht, grijs en alsof het licht nooit meer zal terug komen.

Ik weet niet of ik nu moet gaan zitten janken, maar een of andere prof heeft verkondigd dat ik nu tot de risicogroep behoor, daar ik een chronische ontstekingsziekte heb (de grote happy-family van de artritispatiënten...). Dit houd in dat ik, mocht ik de Mexicaanse (Aziatische?) griep krijgen, ik recht heb op de speciale medicamenten tegen virussen...Tamiflu en co...

Kijk, als ik er zelf nog iets aan te vertellen heb, dan kunnen ze die brol zelf nemen! Blijkbaar zijn er veel meer bijverschijnselen dan er goede kanten aan zijn. Ik heb al medicamenten met bijverschijnselen, daar heb ik al genoeg aan, dank u.

Gisteren kreeg ik weer een van die mailtjes die ons vertellen dat heel dat griepgedoe in werkelijkheid een wereldgroot complot is, om een groot gedeelte van de wereldoverbevolking uit te roeien. Ik las dat al over aids en over andere ziekten dat dit complot bezig is... en iedere keer weer krijg je dan berichten dat er weer eens een aanslag gepleegd wordt op de wereldbevolking. Nu gaat het uit van de wereldgezondheidsorganisatie... djudedju... Ik heb steeds weer en meer en meer de indruk dat er pak mensen rondlopen die maar gelukkig zijn als ze kunnen doemdenken, en die overal complotten zien gericht tegen de brave kleine man... Als de heel rijken echt zouden besluiten een deel van de bevolking uit te roeien, dan zouden ze volgens mij niet de kleintjes uitroeien, die zijn niet gevaarlijk voor hen...Nee, ze zouden er alles op zetten om hun concurrenten in de rijkdom en de macht weg te krijgen. Dat zijn voor hen de gevaarlijken. Wij, ochgottekes, wij zijn zelfs het stof niet aan hun schoenzolen... Misschien is er wel een groep die in staat zou zijn om een aanval op de mensheid als dusdanig te doen, die extremistische wereldverbeteraars, die de dieren en de natuur hoog boven de mens stellen. (Er naast lijkt mij de beste plaats voor allen, maar wie ben ik?)

Je moet eens de theorieën van een PETA er op na lezen... Die gaan letterlijk over lijken (van mensen!) om een diertje te redden !

Kijk, ik hou ook van dieren, maar niet tot in het absurde. Je moet geen dierenleed gaan veroorzaken. Maar kijk, een leeuw jaagt op zijn prooi, en dat is de natuur. Dat is normaal, dat is goed. Als een mens een koe slacht, dan is dat een misdaad, dan schendt je de dierenrechten. Ze vergeten dat wij, net als de leeuw, ook vlees eten, misschien eerder zoals de beer of zoals een aap, die zowel plantaardig als dierlijke voedingsmiddelen eten, maar we zijn nu eenmaal zo gemaakt. We zijn al een heel stuk vooruit gegaan, we slachten de dieren op een "humane" manier (?), zonder onnodig leed te veroorzaken. Maar organisaties zoals peta werken dan weer net in die delen van de wereld, waar er regelementen zijn op dierenbehandeling... ze zouden beter kunnen optreden in die delen van de wereld waar ze nog niet zo ver zijn. Dan zouden we een stap vooruit gaan. Nu lijkt hun actieterrein wat absurd. Natuurlijk, je kunt je vragen gaan stellen over het houden van dieren voor hun pels, het houden van dieren voor hun donsveren (en die levend plukken!), en eerlijk, daar stel ik mij ook vragen over. Ik heb er geen enkele behoefte aan mijzelf of mijn echtgenote te bekleden met het vel van een of ander dier... buiten mijn voeten dan... want met mijn zweetvoeten is er niets dat het comfort biedt van echt leer... Maar och, die dieren die het leder leveren zijn gelukkig ook net diegene die we anders toch opeten, behoren tot onze (gekweekte) prooidieren...

Over een dergelijk onderwerp kun je oeverloos gaan discussiëren, en wellicht nooit tot één mening komen, maar het is geen oplossing mensen in gevaar te brengen om dieren te "redden"... Ik ben wel akkoord dat we in feite beter bij elk dier een evaluatie zouden maken over de noodzaak tot kweken en slachten... Want ook over het kweken, en dan meer bepaald over de manier waarop, kan men oeverloos gaan discussiëren... (En dan krijg je zelfs uitspraken dat de kippeneieren van de kleine man met een kippenren veel meer dioxine bevatten dan die uit die legbatterijen...) (Ik prijs mijn kippeneieren dan bij de buren en de vrienden ook aan als "gegarandeerd met dioxine!")

Maar als we over het kweken van dieren spreken, dan kunnen we minstens met evenveel bekommernis praten over de manier waarop we planten kweken... en wat de gevolgen daarvan zullen zijn op langere termijn...

Ik heb een vriend die stelt dat wij wellicht de eerste en ook de laatste generatie zijn die op die manier, zo breed, zo luxueus, zo grenzeloos zullen leven... Ik vrees dat hij gelijk heeft, want we zijn bezig heel wat dingen kapot te helpen omwille van steeds meer steeds meer en meer productie...

toch maar eens over nadenken... en misschien ook eens je stem laten horen

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: