zondag, juli 05, 2009

Oud en beginnen mankeren...

Detail preekstoel Oud-Katholieke KerkImage by Haags Uitburo via Flickr

Mijne kwampjoeter was al een week wat kuren aan het vertonen, ik kon er nog mee werken, maar het opstarten en zo duurde eeuwen (min of meer eerwaarde vader)... Ik heb er dan maar een deskundige bijgehaald, want ik zag het niet.
Bleek dat mijn harde schijf plots een gat vertoonde, een stukje waar men niets meer kon op schrijven of wat men niet meer kon lezen, of zoiets...
"Tja, hoe oud is uw computer al?" zo'n zeven, acht jaar..."Tja, dat is al oud hé!"
djudedju
Enfin, dank zij de power van linux en ubuntu heeft hij het kunnen oplossen, maar hoe lang ik nog ongestoord zal kunnen verder werken??? Maar geen nood!, hier stond nog een oude computer, met een kapot onderdeel, klaar om te dienen voor wisselstukken voor een andere vriend-computeraar, eens gekeken, en bingo! Zelfde type van harde schijf, veel minder oud veel groter, en dus heb ik die uitgehaald, samen met de grafische kaart, die ook zwaarder en beter is dan bij mijn oud beestje... Ik heb de wisselstukken netjes verpakt, en als mijn oud ding nog eens in panne valt, dan kan ik het nog maar eens depanneren, en nog véél ouder laten worden...
Ik werk dus nu met een komputer die perfect werkt, dank zij het vermijden van het kramikkige stukje op de harde schijf.
De techniek staat voor niks.
Ik mag er niet op denken dat zo 'n harde schijf zo veel gegevens kan bevatten, en dat je nu ook nog kunt werken met een stukje niks er in... wunderbar....

Iedere keer ik nu opstart, hou ik mijn adem in, maar alles is weer picobello... Mijn bewondering voor die technologische komputeraars stijgt met de dag. Want zelf heb ik van die dingen geen kaas gegeten. Ik kan werken met mijn kompjoeter, zoals ik kan rijden met mijn auto, maar vraag van geen van beide hoe die dingen eigenlijk werken... Ik heb ook geen interesse meer voor al die technische snufjes... Ik zoek naar de dingen die perfect doen wat ik ervan verlang, zonder al die knopjes en foefjes die momenteel het leven moeilijk maken. Neem nu een TV... Vroeger had je daar een knop aan en uit, een knop voor de zender, een knop voor scherp stellen en een voor klaar of donker beeld... Nu heb ik zo'n bakje met wel dertig knopjes op, en van de meeste daarvan weet ik niet eens waar ze voor dienen. Het drama begint pas als ik per ongeluk op een van die onbekende dingen heb geduwd... dan staat er plots iets op het scherm wat ik er niet wou, en dan moet ik gaan zoeken hoe ik het weer wegkrijg. De beste en makkelijkste oplossing (ondervinding hé!) is gewoon de TV eventjes uitschakelen, en dan weer aandoen. In bijna alle gevallen is het euvel verdwenen...Maar waar het eigenlijk voor zou kunnen dienen is mij een raadsel.
Je hebt zo'n massa piefjes op je dvd-speler, en op je videospeler, en die staan op een duistere manier dan ook nog eens in verbinding met je TV, zo dat je legio kansen hebt om sterk vervuilde schermen te doen ontstaan.
Is het nu echt niet mogelijk een TV te maken die luistert als ik roep? Als ik zeg Eén, dan moet hij dat toch kunnen verstaan en gehoorzamen??? Zelfs mijn hond begrijpt eenvoudige commando's, en dat is helemaal geen hoogtechnologisch beest !
Maar nee, ze geven me zo'n dingen met piefjes en knopjes en schuivertjes en weet ik veel wat nog allemaal.
Op mijn telefoon is dat ook al zo.
De normale instelling van dat ding is dat het drie keer belt (3!) en dan gaat het over op een automatische opname. Wil je hebben dat hij meer keren belt voor dat die opname begint, dan moet je dat zelf instellen. Met bewerking van al die knopjes en piefjes. De eerste keer heb ik daar een paar uur aan bezig geweest! Niet dat ik het niet begreep, niet dat ik dat ik niet wist (na herhaald lezen en herlezen van de installatievoorschriften) wat te doen, maar ik vond dat knopje niet van alinea 37 vers 234...Het was louter toevallig dat ik ontdekte dat er ook nog piefjes en knopjes op de rugzijden van de voet van het toestel stonden. Wie heft er nu in godsnaam dat ding op om te kijken naar de onderkant van het toestel, dat ding waar het op staat!!! Ik zag het dan ook pas toen ik het wanhopige een keer in de lucht had geworpen in de hoop dat de hogere machten het zouden regelen. Ze deden het niet, maar zorgden er wel voor dat de onderkant nu boven lag, zodat ik dat piefje zag...djudedju...

Nu heb ik nieuwe tijdsklokken voor mijn aquarium. Kun je instellen per dag, per week, op willekeur en noem maar op, allemaal digitaal... Ik heb er al vijf keer aan geprutst, heb ontdekt dat er ook piefjes zijn aan de rugzijde (sinds de telefoon kijk ik daar nu eerst), maar desondanks krijg ik het ding niet ingesteld... Ik zal het eens moeten vragen aan mijn zoon of zo, die zijn veel meer piefjes-minded dan mijn generatie...

Wij komen nog uit de tijd dat we om warm te hebben niet op een knopje duwden of draaiden, maar kolen in de kachel goten.
Dat zag je, dat snapte je tenminste.
maar nu, nu voel ik mij steeds verder wegebben van de huidige piefjestijd.
Och, het is niet allemaal verslechterterterd, kijk maar naar mijn schoenen! Die velcrosluiting vind ik handig.
Maar veel verder moet het niet gaan...

Ik voel me niet oud, integendeel! Al de dingen van toen ken ik nog, net zo goed als in mijn jeugd...'t zijn die nieuwe die zo moeilijk zijn...

djudedju

tot de volgende ????

Geen opmerkingen: