zaterdag, juli 04, 2009

Een voorbeeldfunctie ???

LONDON, UNITED KINGDOM - FEBRUARY 18:  Britain...Image by Getty Images via Daylife

Nee, ik zal het niet hebben over de cocaïne van Stommeke Boonen... Dat is oud nieuws, en we hoorden er al zoveel over. Ik ga het ook niet hebben over Yasmine, en haar uitstappen uit het leven, nee, daar is alles al lang en breed over gezegd, scheef getrokken, overdreven, geminimaliseerd allemaal à la tête du client... Wat je maar wou horen of zelf kwijt wilde over die onderwerpen.
Nee, voor de verandering ga ik het eens hebben over The Queen of the United Kingdom ...
Je weet wel, de kween Ulluzzebut...
Het arme mensje heeft naast enkele andere kleinigheden ook een renstal... Nu blijkt dat een van haar paarden betrapt is op het gebruik van doping.

Dat vind ik nog erger dan Stommeke Boonen! Stommeke deed het zichzelf aan, wetens willens (ook al was hij naar eigen zeggen zoooo grauwelijk zat dat hij niet wist dat hij het gedaan had... (vind ik geen excuus, maar een verzwaring)) Maar dat paard, dat heeft de spuit tegen zijn wil gekregen, of het drankje in zijn drinken, of hoe ze doping bij paarden ook mogen toedienen...
Dat is niet alleen een vervalsing van de wedstrijd, maar het is een misdaad tegenover het dier dat weerloos is in die dingen.

In een ver verleden was ik bestuurslid van De Vlijtige Siervogels uit Oudenaarde, en moest helpen bij het opzetten van een tentoonstelling van de vogels, en ook helpen om de kooien met vogels aan te brengen tot bij de jury, die moest oordelen welke vogel nu eigenlijk de mooiste was in zijn reeks...
Een van de moeilijkheden om vogels te kunnen presenteren, is het kalm krijgen van die beestjes en het leren mooi te zitten. Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld ook niet mogen zitten slapen, ze moeten alert zijn, zich mooi houden en kalm blijven zitten, zodat de keurmeester de vogel kan beoordelen.
De liefhebber kooit zijn vogeltjes dan ook al een heel end op voorhand, en is dagelijks bezig de dieren te leren kalm te zijn en gewoon te worden aan vreemde mensen en aan het verzetten van zijn kooi en ga zo maar door. Daar is werk aan, en bij sommige rassen is dat heel, heel moeilijk !
En zo kwam het dat we op een dag in een kooi een klein dood vogeltje vonden... Er was eten, en zijn drinknapje was ook nog vol... Het was een jong beestje, eigen kweek van het jaar...Wat was er dan wel gebeurd? Even ruiken aan het drinkbakje gaf meteen het antwoord: het drinkwater bevatte iets wat niet in drinkwater hoort... Daar het een vogeltje was van een moeilijk kalm te houden ras, was het niet moeilijk, er was een kalmeringsmiddel in het drinkwater, en de dosis was te zwaar voor het minieme beestje...
Toen de kweker kwam, zijn kooi niet terug vond en uitleg kwam vragen, confronteerden we hem met het dode vogeltje en met de drinknap met inhoud. Er kwam geen protest, wat zo goed was als een bekentenis... Maar dat is erg! Heel erg ! Ook hier was er niet alleen een vervalsing van de wedstrijd, maar bovendien was dat mooie diertje gewoonweg vermoord om punten op te brengen voor zijn eigenaar. Ik noem dat geen liefhebber, dat is een prutser, een foefelaar. Net zoals de Kween van het Enge - land...

Een ander mens wordt dan voor de rechtbank gedaagd, en riskeert een boete. Ik zie dat niet meteen gebeuren met de kween, maar bovendien zou ze dan de boete betalen met de belastingen die onder meer door de rechter betaald worden... Heb ik toch een paar vragen en opmerkingen bij....

Maar het gaat me over de voorbeeldfunctie !
Ook hier loopt een en ander fundamenteel mis!
Als er nu een van die vedetten zoals de kween en Stommeke Boonen en ga zo maar door, iets mispeutert, dan wordt dit veelal met de mantel der liefde bedekt, of krijgen ze een lichtere straf.
Nee!!! Ze zouden juist een strengere straf moeten krijgen, omdat ze een voorbeeldfunctie hebben!
Als je ze dan nog wat betuttelt, dan zeg je eingenlijk met zoveel woorden dat het mag, en vermits het voorbeeld het mag...mag iedereen het !!!

Maar ja
ik ben er ook maar ene uit den hoop,
ene die helemaal niet loopt te juichen en te tieren als hij weer een koers won, als hij weer een goal maakte, als hij weer iemand de poten afstampte...
ik heb geen verstand van die dingen
geen ontzag voor die "grote" mannen
geen eerbied voor iemand die tegen een bal kan stampen of op een velo zitten, of een hele natie voorliegen
wat wil ik dan zitten te broebelen?
Ik heb zelfs meer eerbied voor een gewone arbeider die werkt voor een karige boterham!
kun je nagaan wat een idioot ik ben...

tot de volgende ?

Op de foto ene die hele dagen bezig is over het milieu en dierenwelzijn...djudedju

Geen opmerkingen: