zondag, mei 31, 2009

Strohoed

Zottegem - Velzeke - Standbeeld van Julius CaesarImage via Wikipedia

Vanmorgen heb ik, voor het eerst dit jaar, mijn strooien hoed opgezet, om te gaan rommelmarkten.
Met andere woorden, het is nog steeds mooi en zonnig weer... hopelijk lang genoeg om nu eindelijk ook het water in de vijvers voldoende op te warmen...Zo zal de vis eindelijk kunnen kweken, en bovendien zal de vis beginnen te "jagen", en krijgen we weer meer echte beten...
Niet dat we nu geen vis vangen, vorige week had ik er weer in de veertig, maar weer allemaal klein grut. De grote vis is nog niet "op de loop", en dus vang je ze ook niet of heel toevallig 'ns eentje.

Maar dat strooien hoedje is ook een teken van ouderdom...Je ziet geen jonge springers met hoeden, en zeker niet met zo'n strooien hoedje. Zo'n ding is wellicht typisch voor mensen die bang zijn dat hun hoofdhuid zal verbranden door de zon...zoals ik dus...want straks kun je de gazet lezen, dwars door al mijn haar heen. Gelukkig heb ik nog die lange grijze en volle baard, zo heb ik toch nog haar op mijn hoofd, ook al lijkt het wat gezakt...

Je ziet ze niet veel meer, het is wellicht ook uit de mode, maar met de snelheid waarop modes nu veranderen, kan het best dat ik volgend jaar weer in de mode ben. Maak ik me helemaal geen zorgen over. Ik draag dat ding om twee redenen: ik stel vast dat ik veel makkelijker ben als mijn ogen wat in de schaduw zitten, dat is veel minder vermoeiend voor mijn ogen, en het vrijwaart mijn tere hoofdhuid van verbranden...

Dus waarom zou ik dan geen zonnehoed dragen, en een strooien hoedje is de ultieme zonnehoed, en bovendien frisser om dragen dan die baseballpetjes en zo...want in een strooien hoedje zitten gaatjes, die netjes ingeweven zijn als versiering, maar die meteen ook voor ventilatie zorgen. In die helmen die momenteel door de renners gedragen worden, zijn ook luchtgaten, maar die zijn te groot en te breed, dus houden ze het verbranden niet tegen, en laatst zag ik in de ronde van Italië een renner die, toen hij zijn helm afnam, netjes in streepjes verbrand was... Mooi was het niet, dus, viva mijn strooien deksel !

Het was weer eens plaats zoeken voor de wagen, maar aan het chiroheem werd voor mij, wellicht herkenden ze een broeder???, meteen een plaatsje gemaakt. Je staat daar niet te ver van de straten waarin de markt staat. Het is daar altijd een mooie markt in Velzeke. Het is ook een mooi dorp, met een prachtig romeins museum. Moet je eens bezoeken, zelfs de dorpskom is heuvelachtig! Op het dorpsplein staat een standbeeld van Julius Caesar (zie foto), een ode aan hun Romeins Museum... Dit Archeologisch museum heeft banden met het archeologisch museum in Ename, ook al de moeite van het bezoek meer dan waard.

Voor de fietsers onder jullie, daar kun je werkelijk eens gaan afzien, niet alleen door de heuvels, maar het is ook te Velzeke dat je de fameuze paddenstraat uit de Ronde van Vlaanderen terugvindt. Weliswaar hebben ze de kasseien eens herlegd, zodat het toch iets menselijker geworden is, maar niettemin daver je nog op je velo....

Voila, dat was het weer voor vandaag...Het is vandaag Sinksen, dus voor wie het aanbelangt, een zalige hoogdag, en voor de anderen: een mooie zonnige dag om van te genieten... Luister niet naar de TV, want het gaat vervuild worden door polletiekers...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: