vrijdag, mei 15, 2009

Kamasoetra voor Katholieken...

Peyton Place (TV series)Image via Wikipedia

Een Poolse monnik schreef een boek vol tips hoe je als katholiek seks kunt beleven... Alles wat vreugde verschaft binnen het huwelijk, verschaft vreugde aan de Heer... maar liefst zonder pil of condoom...
Het boek is in het katholieke Polen meteen uitgegroeid tot een echte bestseller, en de schrijver beweert dat hij niet schrijft dan wat de katholieke kerk voorschrijft of toelaat... Hij heeft ook een website waarop hij op vragen antwoord geeft.

In Polen heeft het de naam van het publiek gekregen: de katholieke Kamasoetra !

Sjongejongejonge... mijn ouders moesten het weten... Ik hoor ons moeder nog vertellen hoe ze van de nonnen in de school geleerd werden hoe ze op een zedige manier hun slaapkledij moesten aan en afdoen, om toch zeker elkaar geen aanstoot te geven... Maar ja, in de schooltijd waren ze uiteraard nog niet getrouwd hé... Ik kreeg in de school seksuele voorlichting in de klas, door een priester. Na de les wist ik nog minder dan ervoor... Het enige nieuwe wat ik leerde was dat er een voorspel was, maar wat dat is of wat dat betekende ??? Dat werd in het ongewisse gelaten, net als heel de rest...Allemaal bedekt met een ondoordringbare "mantel der liefde".

Wij waren onvoorstelbaar dom in die dingen. Nu zie je alles in 't lang en 't breed tijdens het kinderuurtje op TV... Ik overdrijf niet, je moet echt eens in de namiddag kijken naar de tv-programma's, op sommige dagen rol je van het ene bed in het andere. Je ziet er kinderen ter wereld komen in close-up... Ik las in het geniep in de boeken van vader en moeder, als ze niet thuis waren, om een en ander te weten te komen... Veel was het niet, want ik herinner me dat ma of pa eens het boek Peyton Place hadden gekocht, na het zien van de mooie film. Het boek werd bestempeld als vuil! Om de mening van een derde te hebben, kreeg Lambert, een kozijn van ons moeder dat boek ook eens mee, ter keuring... Na enige tijd bracht hij het terug, en bevestigde dat het ook volgens hem een slecht boek was...Moeder trok de lade van de kachel open, en het boek lag vrolijk te branden op de antracietkolen...

Enige tijd geleden zag ik op de rommelmarkt Peyton Place liggen... Ik heb het gekocht, ik wilde eens de normen van mijn ouders kennen... Lag het aan mij? Waren de normen dan zoveel strenger? Ik weet het niet, maar ik vond er geen graten in, niets die me stoorde...

Met andere woorden, er is heel veel veranderd op dat gebied... Vroeger was het lezen over een naakte vrouwenborst al zo goed als doodzonde, nu moet je hele natuurgebieden vermijden wil die borsten niet te zien krijgen, topless alom...

Onlangs zag ik een mailtje, waar in men beelden toonde van in de jaren vijftig van de vorige eeuw, en dezelfde beelden nu... Eén van de foto's was een beeld van de massa gasten op het strand van Oostende... Nu allemaal bikini's en monokini's, en toen zaten alle mensen in hun nette pak op het strand...Hoogstens de kinderen liepen in een zwembroekje rond... foto van 1954...dus toen was ik acht, en kon ik net zo goed ergens op die foto hebben gestaan... Maar dat herinnerde ik mij niet. Ik herinner mij niet dat toendertijd de mensjes heel deftig in net pak op het strand zaten... En ik zat me af te vragen wanneer dan plots de doorbraak naar het zo bloot mogelijk in de zon liggen dan wel doorgebroken was... Ik herinner me dat plots de bikini er is gekomen, en een buurmeisje, Francine had er zo eentje...maar dan waren we zeker al een stuk verder dan 1954 !

We zijn van het ene uiterste in het andere terecht gekomen... niet alleen op dat gebied.
De winkels, waar je alles kon kopen per gewicht, door de winkelmeisjes geschept uit grote bakken en zakken, en netjes afgewogen voor je ogen op de toonbank... Nu alles voorverpakt. in grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal waar nu plots weer herrie over gemaakt wordt... Gaan we terug naar af ?

Gek is dat allemaal... Je leest wel eens dat al die dingen in een grote slingerbeweging gaan, dat na verwilderde zeden er weer een tijd van sterke beperkingen volgt, maar heus, met TV en zo, zie ik dat niet zo rap gebeuren... Sex is een verkoopsartikel geworden (moet ik nu niet schrijven VERworden?), en alles, zelfs de meest onzinnige dingen worden als het ware in sex verpakt. Auto's worden gepresenteerd door amper geklede jongedames, maar ook de nieuwe margarine, waar je zo gezond van wordt, wordt door een amper gekleed jong ding, voor de gelegenheid op een weegschaal, gepresenteerd... En alles wordt je voorgespiegeld door mensen die beantwoorden aan de moderne visie op mooie mensjes... Ik zal wel ouderwets wezen, maar als ik daar een jonge dame zie rondhuppelen, in een spannend broekje, en ik zie tussen haar bekkenbeenderen en haar buik, langs weerzij een gleuf niets, dan denk ik eerder aan de hongerlanden dan aan mooi... Rubens is ook mij ietsje te, maar dat schriele, dat is ook niet mijn ding.

Bovendien zie ik dan zo veel van die jongedames die helemaal geen vrouwelijke vorm meer hebben, ze hebben gewoon geen mooie brede heupen meer, maar lijken allemaal net van die opschietende jonge kerels, maar dan met borsten... Nee, laat mij maar lekker ouderwets, met vrouwen die onder meer geschapen zijn voor het krijgen van kinderen...

Nu hebben we dus ook een lekker seksboekje van katholieken huize... Herinner je nog dat Vlaanderen massaal naar Nederland trok om er "vuile boekjes" te kopen? Je moet nu eens rond kijken bij de krantenboer... De hoofdingen en foto's in "degelijke" kranten zijn nu al wel heel "bloot" gekleurd, ik denk dat ons moeder alle kranten zou hebben verboden...

Is het nu beter? Is het nu slechter ?
Ik weet het niet, we zullen wel zien, maar een ding weet ik! De jonge mensen van nu zullen nooit dat plezier kennen van de ontdekkingstocht bij het andere geslacht... Zij hebben alles al lang en breed gezien op TV, niets is nog echt nieuw, nog echt verrassend... Ze weten niet wat ze missen!

tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Het is zo Toon. De verpakkingsmaterialen in de winkels is overdreven overdadig en de verpakking van de hedendaagse mens overdreven minimaal.

Gr. van jullie vriend, Henk