dinsdag, mei 12, 2009

Computer beveiligen

VirtualBoxImage via Wikipedia

Uit een vorig leven ben ik nog steeds geabonneerd op enkele nieuwsmails, vooral met de nieuwste software en de nieuwste moeilijkheden die je pc hele dagen belagen.
Ik zeg uit een vorig leven, want sinds ik met Ubuntu werk, weet ik eigenlijk niet meer wat virussen en dergelijke zijn... Ik las onlangs zelfs dat er een nog veiliger systeem dan Ubuntu zou bestaan, namelijk MINIX3, een programma uit de Amsterdamse universiteit... Maar zelfs als er een virus zou zijn binnengekomen in mijn Ubuntu, dan heb ik dat niet gemerkt, omdat die virus zich gewoon doodloopt op het systeem.

Ik zit dan ook steeds met meer en meer leedvermaak te kijken naar al die beveiligingsystemen die de windowsgebruiker nodig heeft... Anti worm, anti virus, anti dit en anti dat, het kan niet meer op. Bovendien heeft windows daar steeds meer en meer aanpassingen van zijn programma voor nodig, en krijg je telkens en telkens weer nieuwe updates, echter zonder de oude op te ruimen, waardoor het register op den duur zo log en zo traag wordt, dat je beter af bent met eens alles er af te zwieren en volledig alles opnieuw te installeren. In Ubuntu is dat ook niet zo, we krijgen wel ook zoveel updates, maar daar worden telkens de oude zaken weer verwijderd. Bovendien heb je bij Windows nog het fenomeen dat alles op een grote hoop is geschreven, zodat je, telkens je ook maar iets doet met je pc, ziet dat je bestanden hopeloos door elkaar raken, en dat moet je heel de zaak defragmenteren om toch nog een beetje orde en snelheid in het systeem te krijgen... Ook dat hoeft niet met Ubuntu, daar is ieder programma veil een stuk van elkaar af geschreven op de harde schijf, en dus blijft alles wat je doet ook netjes bij en in het betreffende programma staan...

Het zal je dan ook niet verwonderen dat ik binnenpretjes heb bij het zien van al die soorten beveiligingen voor je computertje.. Maar gisteren las ik iets leuks ! Gisteren las ik over een programma om al die oude en ambetante beveilingissystemen veilig van je computer te krijgen, want die beveiligingsprogramma's schijnen niet of heel lastig te verwijderen te zijn...

Leuk.

Als ik het goed begrijp, zijn die beveiligingen eigenlijk zelf een beetje onheil?

Op mijn pc kan ik ook met windows werken, maar dan virtueel... Binnen ubuntu, dus op het systeem van ubuntu, heb ik via Virtual Box, een xp staan...die ik alleen gebruik als ik eens moet scannen, omdat ik voor mijn ubuntu geen goede scandriver vind voor mijn HPscanner... en ik heb geen zin daarom een andere scanner aan te schaffen (voor de enkele keren dat ik dat ding gebruik)
Voor de rest, kijk ik nooit meer om naar Windows.

Als ik dan eens op de pc van de kleinkinderen zit, om iets in orde te brengen dat scheef is gelopen binnen dat windowssysteem, zit ik mij heel de tijd te ergeren...Ondermeer over de vertraging die al die beveiligingen met zich mee brengen. Lang leve ubuntu....

Eigenlijk zit ik mij steeds te verwonderen hoe "trouw" de mensen zijn aan dat systeem...En weten dat er alternatieven zijn, gratis en beter !
Ik moet hier wel één bemerking bij maken, eerlijkheidshalve! Ik heb een vriend die van die hele zware actiespellen speelt op zijn computer...(Elk zijn meug) Naar het schijnt draaien die niet zo goed op ubuntu als wel op windows. Dat komt wellicht omdat die dingen ook gemaakt zijn voor windows en wellicht ook op een windows zijn ontworpen. Maar dat geldt dus alleen voor die zware actiespellen en virtuele wereldspellen. (De enige soort spellen die ik op pc speel zijn kaartspelletjes, patience en sudoku...)

Maar voor de rest ? Leve Ubuntu en wellicht ook leve Minix3, als het klopt wat ik daarover las. Linux zelf is iets anders... Het is eigenlijk beter dan ubuntu, maar het is geen pakket. Dat wil dus zeggen dat Linux eigenlijk een uitstekend materiaal is voor echte computerfreaks, die bereid zijn zelf voortdurend bij te sleutelen aan hun systeem. Ben je daar niet toe in staat, hou je dan aan een systeem in pakketvorm, zoals ubuntu en minix...

Ik kom juist van de dokter, mijn jaarlijks bloedafnameke voor een uitgebreid bloedonderzoek...Ik heb ondertussen ook een heel pak voorschriften laten schrijven voor al mijn medicamentjes... Met die van Anny er bij betaalde ik aan de apotheker maar liefst iets meer dan 200 euro !!! Overleven is duur geworden !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: