woensdag, april 08, 2009

Zoho en andere slideshare 's....

OpenOffice.Image via Wikipedia

Ik heb je al verteld dat bloggen, dus ook wat je nu aan het lezen bent, in feite een stuk van de wereld van het Cloudcomputing is... Volgens velen is dat dé toelomst van het kwampjoeteren... Je hebt geen dure programma's meer nodig, je hebt geen enorme harde schijven meer van doen (net nu ze schijven maken met therabytes!), je hebt alleen een kompjoetertje nodig waarmee je op het net kunt werken...

In mijn stille momenten (er zijn weinig andere), heb ik ook wat zitten rondsurfen om te lezen over en te bekijken wat dat cloudcomputen eigenlijk was, en hoe handig het eigenlijk is.
Eigenlijk is het poepsimpel ! Je werkt zoals je gewoon bent, maar in plaats van op je vertrouwde Open Office (het gratis neefje en evenwaardig programma voor het str...dure Office van Windows), ga je nu werken op een programma dat eigenlijk niet op jouw pc staat, maar ergens op deze grote blauwe knikker waarop we leven.

Je kunt al heel wat (bijna alles) via het vertrouwde Google, maar dat wordt zo groot en zo almachtig, dat ik vrees dat het met tijd en boterhammen de weg van Windows zou inslaan...Dus ging ik wat verder zien, en rondsnuffelen... Het grootste probleem van cloudcomputing is volgens mij de waterdichtheid van het systeem. Stel dat ik een bedrijf run, is het dan verstandig al mijn briefwisseling te voeren via een systeem dat ergens ver weg staat, waar ik er geen toezicht op heb ? Ik moet zeggen dat, na alles wat ik er over heb gelezen, het gevaar niet echt groter lijkt dan bij het werken op een netwerk in het bedrijf zelf. Hackers kunnen immers ook op jouw kleine peeceetje thuis gaan zitten wortelen, en alles lezen wat je doet. Zolang er oneerlijke mensen zijn, zal wellicht geen enkel systeem waterdicht kunnen gemaakt worden. Iedere maatregel die je neemt om te beveiligen kan ook weer doorbroken worden. Dus is er in feite geen fundamenteel verschil tussen cloud- en gewoon computeren.
De verschillen die er wel zijn, zijn echter wel belangrijk. Ik kan bijvoorbeeld een tekst uit mijn mouw schudden, en Jan en Piet vragen om met mij mee te werken aan die tekst. Ik moet daartoe de tekst niet meer doormailen, ik kan een systeem opzetten waarin die mogelijkheid is voorzien om hen rechtstreeks te laten werken in de tekst zelf!
Dat biedt uiteraard grote voordelen! We moeten niet meer wachten op elkaar, we werken quasi gelijktijdig aan het stuk !
Je kunt er ook meteen een presentatie in maken, en Jan of Piet kan daar ook zijn spreekwoordelijke steentjes toe bijdragen...
Eigenlijk is het dus niet alleen een Open Office of Office, het omvat veel en veel meer, tot eigen mailprogramma's en veel meer...

Och, ik ben nog maar een leerjongen op dat gebied, maar ik zit nu regelmatig te "spelen" met de mogelijkheden die het cloudcomputen me bieden... Daartoe heb ik na wat surfen een drietal programma's ingeschakeld, waarvan ik niet ga stellen dat dit de beste zijn, maar die nogal wat aanhangers kennen, en waarvan voor twee ervan ook alles in het nederlands is te krijgen... Ik kan het je aanraden om je daar ook eens op te wagen... Het is inderdaad een nieuwe wereld die voor je open gaat.
Ik zit op ZOHO, dat is een programma waar je bijna alles kunt doen, en dan heb ik ook een open deurtje opgezet naar slideshare.net iets voor het opzetten van powerpoints zoals we ze gewoonlijk noemen, en scribd.com, waar je boeken en dergelijke kunt publiceren... Je moet zelf maar eens gaan kijken!

Het is of je kleine bakje plots een enorm grote bak is geworden !!!!

Oh ja, het fotootje, voor wie het niet kent, dat is het symbool, het logo van Open Office...Moet je ook een bekijken, en scheur je los van al die dure - en echt niet betere- programma's ! Wordt onafhankelijk en spaar je centen voor echt nuttige dingen.

Buiten is het weer aan het overtrekken, de visdag van gisteren is ook al in het water gevallen, en nu voorspellen ze voor vandaag weer regen vanaf 11 uur ongeveer, en het ziet er naar uit dat ze weeral gelijk krijgen... Niets te gaan vissen dus...

Ik kreeg een opmerking over mijn blogje over de aardbeving en de werkloosheid... Een opmerking van een wijze man die zegt dat hij probeert zich open te stellen voor de wereld in zijn onmiddellijke omgeving, omdat dat al moeilijk genoeg is, en dat hij inderdaad niet het leed van heel de wereld op zich kan nemen... Hij zegt het anders, maar dat is het zo wat. Of hij heeft niet goed gelezen, of ik heb het niet duidelijk genoeg geschreven, maar de achtergrond van mijn verhaal ging net daar over ! Ik klaag aan dat we ongevoelig geworden zijn voor het leed van de anderen, omdat wij via pers, radio en tv, overspoeld worden door grote rampen...Door massale afdankingen, en dat we daardoor geen oog meer hebben voor de kleine sukkelaar die afgedankt wordt in een klein boetiekje, vlak naast ons...
Door die toevloed van rampberichten voelen wij het leed niet meer naast ons...Want dat lijkt zo klein in vergelijking met die grote massale dingen!
Ik dacht er dan ook op gewezen te hebben dat het leed voor die kleine sukkelaar wellicht nog groter was dan dat van die anderen, net omdat er geen mens zich voor interesseert !
Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg belicht, wat met deze hopelijk is rechtgezet...
Let wel, ik zeg niet dat wij ook geen interesse en mededogen mogen en moeten hebben met die mensen in die grote rampen, maar we moeten vooral zoeken, kijken ,naar het leed vlak bij, wat veelal verborgen leed, verborgen miserie, verborgen armoede is...

Ik ga stoppen voor vandaag... Ik moet naar de kapster, de coiffeuse... Sinds enige tijd is de zaak overgenomen is runt nu een dame de zaak. Ze werkt trager, maar heel zorgvuldig, en nog steeds niet zo duur als vele anderen... Dus morgen zit ik proper en netjes voor u te bloggen...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: