woensdag, maart 11, 2009

De vrachtwagenbestuurder...

DSC00423Image by rat_fink via Flickr

Gisteren plaatste ik een filmpje over een vrachtwagenbestuurder die allerlei gekke toeren uithaalt achter het stuur van zijn rijdende mastodont.
Misschien dacht u dat het fake was, maar nee, het is echt !
De bestuurder is de Roemeense vrachtwagenbestuurder Iulian Breazu, en het filmpje is opgenomen door zijn broer. Als de politie kan vinden waar het filmpje is opgenomen zal er een proces volgen, en bovendien zit nu de kans er in dat Iulian al zijn job verliest...

De verdediging van Iulian is niet mis: "Ik overdreef misschien voor één keer, omwille van het filmpje, maar kijk maar naar de andere vrachtwagenbestuurders! Ik zag ze al bezig met het knippen van hun nagels, haar kammen, in de spiegel kijken en zich scheren en zo meer... "

Tot mijn spijt moet ik dit bevestigen ! Ik zag ooit een vrachtwagenbestuurder zijn krant lezen al rijdend ! En Anny zat bij me toen we er eentje zagen met zijn beide voeten op het stuur!

De dader is het handige Cruise Control, waarbij je geen pedaal meer moet aanraken... In de treinen is er een systeem voorzien, waarbij de bestuurder om de zoveel seconden met zijn voet een beweging moet maken op een bepaald pedaal of knop, om aan te tonen dat hij er nog is en aandachtig is. Doet hij dit niet, dan oordeelt het machine dat de bestuurder er niet bij is, en stopt de trein automatisch.

Ooit kende ik moeilijkheden in een bedrijf, waar een nieuw controlepaneel aan het bijna volledig geautomatiseerde werkproces was geplaatst. Al wat de betrokken arbeider moest doen, was naar het paneel kijken, en mocht er een lampje oplichten, op het bewuste knopje drukken... De werkgever had vol goede bedoelingen zijn oudste arbeider die job gegeven, om hem te "sparen"... Na enkele dagen was er bijna een ramp gebeurd omdat de arbeider niet gereageerd had op het brandende lichtje. Boze werkgever ! Ik kon de werkgever er van overtuigen dat een dergelijke job letterlijk geestdodend is, en in het vervolg mochten de vier oudste arbeiders elk twee keer één uur per dag voor het bord gaan zitten. Dat is niet te lang om er versuft van te worden, en werd inderdaad als een rustpauze in de zware dagtaak aanzien.

Rijden met een vrachtwagen op loodrechte autosnelwegen op cruise control, dat is volgens mij bij normaal verkeer even geestesdodend als dat controlepaneel !

Ik ga dan ook niet de chauffeur zo maar veroordelen ! Natuurlijk moeten ze niet zo gek gaan doen als Iulian, maar om de zoveel tijd zou die cruise control iets moeten doen waardoor de bestuurder wel alert moet blijven, anders is de kans wel héél groot dat ze een wegversperring niet tijdig zagen, en op de staart van een file in rijden, met alle gevolgen vandien!

Automatisering is niet steeds de oplossing !
Het komt misschien de productie ten goede, maar zeker niet de mens !
Ik hoor een metser wel eens zeggen: "Heb je dat façadeke gezien ? Dat heb ik gemaakt!", vol fierheid op het mooie metselwerk met visgraatmotief... Ik heb nog nooit een arbeider van Volvo (of een ander merk) horen zeggen: "Heb je die voituur zien voorbij rijden ? Daar heb ik vier vijzen in vast geschroefd!"

Geestdodend, alle arbeidsvreugde wegnemend...
Maar ook, in geval van een vrachtwagen: moorddadig !

Bovendien doet zich nog een ander fenomeen voor! Als je de zaken logisch bekijkt, dan is het werk dank zij de automatisatie veel lichter geworden, althans lichamelijk, maar het gekke is dat de mens veel meer afgepeigerd van zijn dagtaak naar huis komt, dan vroeger toen hij "te lijve" alles moest verzetten en verleggen...


Met andere woorden, het werk is door het "doden" van de geest, er in geslaagd ook het lichaam kapot te maken! Ik ben genoeg economist om te weten dat je niet meer terug kunt naar de tijd van toen, zeker niet met behoud van de hoog opgekrikte welvaart... Maar moet dat echt ten koste van het welzijn???

Hoe langer een mens in een dergelijk werk zit, hoe meer hij wordt afgestompt! Hoe moeilijker het hem (haar) valt, om zich na de dagtaak weer bezig te houden met het Leven, gezin, kinderen opvoeden en dergelijke meer. Al wat hij (zij) nog wenst is gerust gelaten te worden, en het brein dat verstokt zit in de automatismen te laten rusten in een gedachtenloos tv-kijken.

Het leven van de moderne mens !
Er wordt steeds meer op verlof gegaan naar verre oorden, om duidelijk weg te zijn, weg van dat oeverloze altijd hetzelfde. Dode geesten in amper levende lichamen.

Moeten we niet op zijn minst pogen een systeem te ontwikkelen waar in de arbeider iedere dag verschillende taken kan doen, afwisselend, zodat het geestesdodende van de taak toch iets minder dodelijk wordt ? Of moeten we naast opleiding tot een beroep, niet ook de mens een opleiding geven in het zich "bezig" houden, het creatief zijn, het leren om naast het oeverloze herhalen van steeds dezelfde taak, ook dingen te doen die "anders" zijn, totaal brekend met het gewone dagdagelijkse ?

Dat is een van de bedenkingen die me ook heeft doen inzien dat in Ziekenzorg ook hobbywerking broodnodig is voor de mens ! Niet omwille van de hobby op zich, maar omdat ook voor de zieke het van levensbelang is dat hij met zijn lichaam, maar vooral met zijn geest, eens ander "werk" doet, weg van het dagdagelijkse, weg van de pijn, weg van het geestesdodende van het eeuwig ziek zijn !

Maar ook wie gezond is, is vandaag de dag in veel gevallen geestelijk ziek, omdat hij zich niet meer kan los trekken van het werk, dat hij (zij) zijn (haar) geest laat sterven in een oeverloos automatisme.

Wees, potverdorie eens creatief ! Doe eens iets buiten je normale dingen om!

schud jezelf wakker !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: