donderdag, februari 19, 2009

Corman

Hoogstwaarschijnlijk zegt die naam je niks, maar voor mij is het een galmende klank uit een ver verleden...

In de boeken die ik koop op de rommelmarkt heb ik al van alles en nog wat gevonden, gaande van liefdesbrieven over foto's van onbekenden, klavertjes vier tot bladwijzers en alles wat daarvoor kan gebruikt worden. Ik vond zelfs het bewijs dat er nog meer mensen zijn die lezen op het toilet, want ik vond ook al stukjes wc-papier als voormalige bladwijzers...

Maar nu vond ik een bladwijzer in een eigenlijk dik soort papier, licht karton eigenlijk, veel dikker dan de doorsnee bladwijzer, van de boekhandel Corman...

Dat was plots iets uit mijn verste herinnering... Ik meende dat die boekhandel zo ergens aan de kanten van het Marie Josée plein was gelegen (je ziet hoe fout geheugen kan zijn) maar ik zie op de bladwijzer dat de Siège Social: Rue Adolphe Buyl, 51 8400 Ostende was, en zich verheugde in 1.196 mètres de rayons....
In het Frans...
Onder de hoofding Corman La librairie pilote... Toutes Editions, plus de 300.000 livres de poche en 6 langues... De grootste was te Brussel in de Ravenstein, en er was er nog eentje te Le Zoute...

Ik heb op Internet wat zitten zoeken, en ik vermoed dat het nog bestaat, maar nu in de Witte Nonnenstraat (een artikel in de Standaard, waarin ik las dat Corman uit de Oost Kantons kwam, strandde te Oostende en van daar uit zijn "imperium" opbouwde. In de jaren 70 raakte hij om een of andere niet vermelde reden in het gevang, en kort na zijn vrijlating pleegde hij zelfmoord ... in de Oost Kantons.... De winkel is nu in handen van ene Kemp en draagt nog steeds de naam van Corman. Het is ook dezelfde winkel gebleven, waar je nog steeds boeken in allerlei talen kunt vinden.

Als wij iets specifieks zochten, dan gingen we naar Corman.

Op de bladwijzer staat op de voorzijde een lelijk getekende leeuwinnenkop en er onder een klauwende leeuw en tijger, beide met manen (?) en klauwend naar de kop boven hen. en twee donkerblauwe "wolken" (?)...er staat een handtekening onder, Lalisse of zoiets...

Dat tekeningetje was mij zoooo vertrouwd...Zelfs zonder het Corman er onder, had de naam mij weer te binnen geschoten. Wij frequenteerden wel eens boekhandels, en Corman, dat was te Oostende Dé boekhandel. (Misschien nu nog ?)

Maar ik herinner me echt niet die winkel in dezelfde straat waar mijn oudste zus werkte bij Schoenhandel Timmermans (Is dat de juiste schrijfwijze ?)... Maar och, memorie is een wankel ding. Geen mens met een beter geheugen dan mijn oudste zus, zij is zo wat het geheugen van de familie, maar zij herinnerde zich het Oude Laiterietje in het bosje (Het Maria Hendrikapark) niet..

Allemaal dingen waar ik op denk met dat bladwijzertje in mijn handen...
Ik sta ook even stil bij dat "livres de poche", zakboekjes... Nu spreken we van Pockets, het Engelse woord voor zak, we zeggen zelfs "'t is in de pocket"... taal evolueert...
Er is (was?) nog een uitgeverij die spreekt van zakboekjes, en daar een ganse reeks van maakte, zakboekje van de sociale wetgeving, zakboekje van het burgerlijk recht...
Dat doet mij denken aan sociaal recht...
Ik ben 25 jaar rechter geweest in de Arbeidsrechtbank te Oudenaarde. Om die taak naar behoren te kunnen vervullen, kregen we van de rechtbank de volledige sociale wetgeving, in een systeem met losse bladeren, en nu en dan kreeg je een nieuw pak, moest de oude er uit zwieren en vervangen door de nieuwe, of er kwamen hele nieuwe hoofdstukken bij... Toen ik in Oudenaarde arriveerde was die ganse sociale wetgeving zo'n 60 centimeter dik, toen ik na 25 jaar wegging, was het meer dan het dubbele... Altijd maar nieuwe dingen, altijd maar uitbreidingen en aanpassingen, tot een kat er haar jongen niet meer in vindt...

Waar is de tijd... Hoe zo'n stom stukje bladwijzer je plots met je leeftijd confronteert...Gek.

Dat doet mij ook terugdenken aan de prijzen van toen... Ik herinner me nog dat de boekjes uit de Prismareeks (bestaat dat nog?) toen 18 fr kostten... Later werd dat 20 en dat is een heel eind zo gebleven. Die Prismatjes waren goedkope boekjes, en er zaten heel goede boeken bij ! Ik meen me ter herinneren dat wij in de school allemaal woordenboeken van Prisma bij hadden, en dat zelfs "Het Nieuwe Testament" een prismaatje was... Kortom, het was een enorme schat aan goedkope boekjes en boeken.

Nu moet je naar de rommelmarkt om nog betaalbare boeken te vinden.

En denk niet dat je daar alleen oude boeken vindt, ik zag er laatst de volledige reeks van Aspe liggen. Die boeken verkopen als zoete broodjes in de boekwinkel, en op de rommelmarkt kijkt niemand er naar. Er gaat blijkbaar een ander lezerspubliek naar de rommelmarkt?

Weet je wat nu in is op de rommelmarkten ? De oude lp's, de ouderwetse fonoplaten! Aan iedere stand waar er staan, zie je mensen gehurkt zitten bij de dozen lp's, zoekend naar verborgen schatten. Dat was nu iets wat ik 10 jaar terug niet had durven voorspellen. Ik heb er nog hele dozen staan, maar die worden nooit meer boven gehaald... We hebben ook stapels cedeetjes, maar die dienen alleen voor in de auto. Thuis staat bijna nooit nog een ceedee op. In de voormiddag staat de radio op vrt2, en in de namiddag speelt de tv, zelfs als er niemand is die echt kijkt. We luisteren ook niet echt naar de radio...
Vroeger speelde dat ding niet zo vaak, maar na het sterven van Koen was er plots de behoefte aan het vermijden van de stilte... en dat is een gewoonte geworden. Dus staat ook nu die radio ergens in de achtergrond te broebelen... Binnen 10 dagen is Koen al 8 jaar overleden...

Ik ga stoppen, anders begin ik weer te zagen en te klagen.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: