vrijdag, januari 23, 2009

snot(ver)valling

Sinds ik enige weken terug met een snotvalling was gezegend, heb ik nog steeds het gevoel dat heel mijne kop nog steeds vol snot (een grote verbetering hoor ik u al denken)...
Ikke dus op zoek naar alternatieve hulpmiddelen, en wat lees ik bij de beoefenaars van tao en zen en co? Je moet gewoon twee keer per dag een fijn sneetje verse gember opknabbelen, of bij gebrek daaraan een kwakje mosterd zo puur opeten...
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar mijn geheugen (tussen al het snot in) zegt mij dat er inderdaad een verband is tussen pikant en lopende neus... Dus straks ga ik met een theelepeltje een schepje mosterd uit de pot scheppen, en de tao weer eens uitproberen...
Wedden dat het helpt ?
Oh ja, ik ontdekte in dezelfde speurtocht ook een middeltje tegen hoge bloeddruk, helemaal gratis en voor niets !
Je neemt het topje van je linker middenvinger vast, netjes aan weerszijden van je nagel, duwt er masserend op (dus duwen, niet duwen, duwen, niet duwen...) en ondertussen trek je ook nog wat aan die vinger. Na een tijdje doe je hetzelfde met je rechter middenvinger. Ik heb het geprobeerd, ik ben altijd nogal aan de hoge kant met mijn bloeddruk, neem er pillen voor, en ik heb mijn bloeddruk gemeten, dan de truuk met de vinger gedaan, en weer gemeten... Er is een spectaculair effect ! Volgens de richtlijnen kun je dit best regelmatig blijven doen, zodat het effect zo groot mogelijk is, en blijvend...
Je vindt dit ook terug in boeken over acupressuur !
Internet is voor wie de moeite wil nemen, een enorme bron van kennis en nuttige dingen... Ik heb gisteren ook een site gevonden met allerlei nuttige tips om ecologischer te wonen, lees spaarzamer, want gek genoeg is het meestal goedkoper om ecologisch te leven dan andersom... Dus ga ik nu eens op mijn gemak op die site gaan rondstruinen... Er lijken op het eerste zicht heerlijke en ook gekke dingen tussen te zitten, wellicht hoor je er nog van, en als het werkelijk de moeite loont, dan geef ik je het adres wel door !

Ik kreeg een reactie op mijn artikeltjes over tao, yoga en co... Dat ik er in slaagde dat nu eens gewoon nederlands te schrijven. Weet je, beste anoniem (lees Luc courgette), ik geloof niet zo erg in het volkomen overnemen van de werkelijk oosterse filosofie erachter... Dat is immers niet onze wereld, maar dat wil niet zeggen dat er geen enorme winstpunten in te rapen zijn, alleen moeten wij het dan wel vertalen naar onze wereld toe, het mag volgens mij geen geheimzinnig en ver van je bed dinges zijn! Ik poog er de dingen uit te halen die wij als westerling kunnen be-leven...
Ik zou je ook kunnen vertellen dat we ons moeten inbeelden dat er zo'n 5 cm onder onze navel een kamer is waarin wij alle kracht verzamelen (de nieren zijn héél belangrijk in tao), dat we die kracht laten doorstromen naar een soortgelijke kamer juist achter de onderste ribben, waar het gevoel gevoed wordt (adem en hartslag) en weer verder laten doorstromen naar nog zo'n kamer in onze hersenen, juist onder onze kruin naar voren toe gelegen, waar we de geestelijke kracht verzamelen en helende kracht en dergelijke, maar wij zijn niet zo ingesteld op het geestelijk inbeelden van kamers in ons body... dus probeer ik die dingen om te zetten in voor ons begrijpbare dingen, ga ik denken aan onze basis met nieren en darmen en dergelijke, ga ik naar hart en longen toe, en probeer de krachten van het verteren van mijn aardse voedsel (nieren en darmen) te beseffen, te voelen, hoe zij invloed uitoefenen op mijn hartslag, bloeddruk, ademhaling (eet eens heel (te) veel en kijk eens naar je moeizame ademhaling!) Laat dan het zuurstofrijke bloed uit je longen naar je hersenen gaan om daar je brein te doen werken op hoog en zelfs bovennatuurlijk niveau (genezende kracht, meditatie en zo meer)...
Dan vertel ik omzeggens hetzelfde maar in westerse gewone taal, op een manier zoals wij denken.
Ik wil niets afdoen van de mensen die er wel in slagen zich echt in te leven in die oosterse manier van denken, maar ik denk dat het veel nuttiger is om deze manier van leven en denken te integreren in onze manier van leven en denken...
Tao betekent "weg", in de zin van baan... Als je echter dieper op de tao ingaat, dan zie je in dat ze in feite steeds streven naar de middenweg, de gulden middenweg, geen hoogten, geen laagten. Vooral geen boosheid, maar liefde voor het leven en voor de mens...
Ik kan het niet verifiëren, maar ik las dat tao ook de enige filosofie of religie is die nooit oorlog voerde... Dat kan ook moeilijk anders, omdat het alleen naar evenwicht streeft en naar liefde voor het leven en de mens. Bovendien is tao geen instituut, dus zijn er ook geen machthebbers die zo vlug geneigd zijn al het mooie van een godsdienst om te zetten ten eigen gewin en tot hun eigen glorie en macht...

Daarom is tao niet alleen een filosofie voor oosterlingen, maar veeleer een levenshouding die door eenieder kan worden gedragen... Dat is ook de reden waarom ik de oosterse denkwijze poog om te zetten in onze taal.

Ik vind heel wat al heel leesbaar en verwerkbaar materiaal in The Barefoot Doctor... Die naar mijn gevoel alleen nog de fout maakt het net een beetje met geheimzinnigheid en mystiek te omkleden, maar dat is wellicht een beetje logisch, vermits hij er zijn beroep van heeft gemaakt. Als hij het sfeertje ervan weg doet, kan hij het niet meer verkopen, want dan wordt het gewoon gemeengoed, zoals het zou moeten zijn...

Ik noem het alleen nog bij zijn naam tao, omdat ik weet dat dit meer interesse wekt, en meer doet nadenken dan dat ik gewoon zou zeggen: Vanaf morgen begin je ieder mens die je tegenkomt te begroeten, terwijl je inwendig denkt "het is een goede mens, die helemaal geen kwaad in de zin heeft"... Je doet dit voortdurend, bij iedere mens die je tegenkomt, en je zult zien dat je na enkele dagen veel positiever staat tegenover de vreemde mens dan vroeger, je hebt jezelf overtuigd van het goede in de mens als dusdanig... Maar dat is tao ! En ik hou niet van zeggen dat je het Yin en Yang in evenwicht moet brengen, nee, ik vind het veel begrijpelijke te zeggen dat we eindelijk eens het goede in het leven, ons leven, en het leven rondom ons moeten laten primeren. Want nu hellen we steevast over naar het negatieve, het wantrouwen... dus moeten we echt een duwtje geven in de positieve richting, om het evenwicht uiteindelijk te vinden...Weet je wel, de middenweg...

We moeten dus gewoon eerbied hebben voor Het Leven... en dat wil ook zeggen dat we ondermeer onszelf moeten verzorgen, bewegen, bewust eten en drinken, rekening houdend met onze echte lichamelijke behoeften... Zodat we steeds het gevoel hebben in een perfecte body te zitten, en we leren de stress van ons af te zetten (dat gaat veel beter in een gezond lijf!)

Oh ja, nog een nieuwtje uit ons kleine leefwereldje... Je weet dat Veerle met haar voet in de plaaster zit, wegens een gebroken enkel ?? Welnu, onze Bart is nog eens gaan joggen, verzwikte zijn voet... en brak een beentje in de voet...Zit nu ook in de plaaster! Ik denk er over onze familienaam te wijzigen in de familie Brekebeen...
djudedju...

tot de volgende ??

Geen opmerkingen: