vrijdag, januari 16, 2009

Opgelet: Wilde kippen !

In mijn dierbre Oudenaarde is een hele heisa ontstaan rond het moorddadig afschieten van wilde kippen in de Blekerijstraat.
De dieren vormden een gevaar voor het verkeer .
??????????????????????????
't Zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet goed in hoe een kip een gevaar kan opleveren voor het gewone wegverkeer ! Niet dat ik die beestjes met plezier onder mijn wielen wil krijgen, maar als een kip voor mijn wielen loopt, en ik omwille van het verkeer niet anders kan, dan is het exit kippetje... Jammer voor het beestje, maar je kunt toch geen ongeluk veroorzaken voor een kip, hoe mooi en hoe lief het beestje ook is... Zo heb ik al ooit eens een kat overhoop moeten rijden ook! Een tegenligger maakte uitwijken onmogelijk en een wagen achteraan, een bumperklever, maakte stoppen of vertragen onmogelijk... dus was het kattebeest requiem ...
Ik ben er eerlijk gezegd eventjes niet goed van geweest, en nu nog steeds hoor ik, telkens ik er aan denk, het geluid van mijn wielen over het beestje... Brrr.... Maar nog eens, de keuze is niet anders te maken... Je kunt geen mensenleven riskeren voor een beestje dat de wegcode niet respecteert. Hoe jammer ik dat ook vind.

Ik ben een kippenliefhebber, dus zal ik zeker niet opzettelijk zo'n beestje kwaad doen, maar een mens gaat voor. Waar ik wel mee akkoord ben, is dat men die beestjes niet moet gaan afschieten. Kippen kunnen gevangen worden. Hoef je niet af te schieten als een gevaarlijk dier.
Kippen zijn de facto niet gevaarlijk, ze zijn lief, leggen eieren en zijn heerlijk op je bord.

Het wondere is dat men steeds meer verwilderde kippen ziet, ondanks het feit dat al eens eerder de kippen bejaagd werden omwille van de vogelgriep. Er moeten dus lui zijn die hun kippen gewoon uit zetten... Dat dit vroeger zou gebeuren, zou ergens makkelijker te begrijpen zijn, toen kregen de kinderen met Pasen bij hun broodjes nog een papieren zakje met een levend kuikentje cadeau in de bakkerij, of in een andere winkel. Bij duizenden werden kuikentjes uitgedeeld, en veelal stierven die beestjes door een verkeerde behandeling of door de kou... Nu is dat gelukkig verboden, en komen er dus geen kuikentjes meer terecht bij mensen die er eigenlijk geen willen. Het zijn dus mensen die wel kuikens wilden, maar na een tijdje beu waren en in plaats van ze te doden en lekker op te eten, ze dan liever ergens lieten los lopen...waar ze verwilderen....

Waar je populaties ziet die er al enkele generaties lopen, kun je ook zien dat ze langzaam weer terug evolueren naar het bankivahoen, de wilde kip waaruit al die soorten tamme kippen geselecteerd werden. Nog maar eens een bewijs dat de natuur veel sterker is dan de mens...Als we de natuur ook maar even de kans laten...

Vanmorgen bij de dokter met Anny, midden in een gesprek, zie ik plots dat het stoffen rolluik voor zijn raam stuk is, of liever, de lat die het en recht en strak en te zelfdertijd ook het gewicht vormt om het naar beneden te doen hangen, is voor een gedeelte verschoven, zodat er aan een kant van dat gordijn een stuk metaal te veel hangt en aan de andere kant een stuk tekort... Ik kan natuurlijk niet laten te zeggen dat hij eens aan zijn gordijn gaat moeten werken... Hij kijkt een beetje verbouwereerd naar het gordijn en zegt dan "Ik had al gezien dat er een stuk tekort was, maar had niet gezien dat het alleen verschoven was. " Ik begin te lachen en zeg dat dit niet voor hem pleit, waarop hij ook in de lach schiet, en we daar alle drie met de slappe lach zitten over een stom gordijn...
Op de rit terug, vroeg Anny zich af wat die dokter nu van ons zit te denken...
We hebben in ieder geval zelden zo een goede behandeling van een dokter gekregen: vijf minuten spontaan en hartelijk lachen... Moest meer kunnen...

Alles is oké met haar, en we moeten nog verder de medicatie afbouwen. Dat is de enige dokter die ik ken, die telkens en telkens weer zit te kijken wat er nu weer kan verminderd worden... De meesten schrijven aldoor meer en meer brol voor.

Hij had al moeten lachen, toen we bij het binnen komen een gelukkig jaar wensten, en hij ons een goede gezondheid wenste, waarop ik zei dat hij tegen zijn winkel sprak... Ik denk toch dat de dokters mij een rare patiënt vinden... Ik kan het niet laten wat zever te verkopen... De meesten gaan daar gaan zitten jeremiaden, maar dat helpt toch geen mens, zeg gewoon hoe het is, en als je het kunt, lach dan maar met jezelf, dat doet goed. Je zelf te serieus nemen, daarvan wordt je een azijnpisser...

In het terugkeren hebben we ons geriskeerd om de baan te nemen over Schorisse, er waren werken, maar de borden waren weg, dus eens proberen... De borden weg, maar de werken niet... Dus hebben we een toeristisch baantje genomen door onze mooie Vlaamse Ardennen. Op een moment wist ik begot niet meer waar ik zat ! Maar mooi was het wel, langs al die krinkelende weggetjes door die mooie golvende landschappen...Heerlijk ! Het is inderdaad het mooiste stukje Vlaanderen.

Buiten is het maar droevig... grijze luchten en een grauwe nevel die de einder verdoezeld. Ze geven weeral regen voor de komende dagen. Toch zijn de dagen al weer merkbaar langer geworden, en krijg je al weer het gevoel dat we naar de lente stevenen... Heb je trouwens al eens opgemerkt dat herfst en winter de kortste seizoenen zijn ?
De winter duur maar 91 dagen (92 in een schrikkeljaar), de herfst maar 92, en lente en zomer elk 93 dagen... Niet een mirakels groot verschil, maar je hebt toch het gevoel dat die minder leuke seizoenen iets vlugger voorbij gaan... En alle baten helpen zei de boer, en hij piste in de zee en de zee liep over....

Ik ga stoppen, mijn vocabulaire is vandaag niet echt je dat... Doktersbezoek doet iets met een mens....

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: