zaterdag, januari 17, 2009

Caroline van de sosjelisten

genee-rt zich, meer dan een beetje.
De oude krokodillen van de paartaai hebben haar teruggefloten.
Vroeger floten weleens mannen haar na, nu krokodillen.
Geen verbetering.
Vandaar: ze Gennez-rt zich verschrikkelijk.
Wil je je kind een naam geven, en het mag niet...djudedju
Zou Bertje nu bleiten?

Sorry, ik kon het niet laten, geef toe, ze heeft ook een naam die zich leent voor dergelijke woordspelletjes hé? Ik ga er in ieder geval patent op nemen, anders vertelt er een of andere komiek het in zijn eindejaarsrevue, en iedereen ligt plat met de gestolen mop.

Maar het is weer eens een symptoom van het verval van het ideeëngoed dat wild om zich heen woekert in alle politieke partijen... Het lijkt wel of ze geen ideeën meer hebben (wist ik al lang), ze slorpen overlopers van alle kleur en pluimage op, in de hoop dat ze stemmen bij brengen...
Vinden ze geen overlopers, dan nemen ze zangers en toneelspelers op, die zijn ook bekend, en brengen misschien ook een stemmetje op...
Net zoals in de dorpspolitiek, daar staat ieder inwonende dokter en veearts op de lijst, als ze zich daar ook maar een ietsje toe lenen, of toegeven aan de druk... Wie zou er nu niet stemmen voor zijne dokteur ? Je hebt die man wellicht ooit nog nodig ! Stel dat hij zegt: "Ah, jij hebt niet voor mij gestemd, dus verzorg ik u niet!"... lig je daar op apegapen met een politiek agerende dokter voor je...
Maar ik ben weer bezig over de polletiek... Net of er niets beter is ! Terwijl net alles beter is !
Toch is het omgekeerde van de huidige kleurloze en ideeënloze partijen ook niet alles.... Sommigen gaan dan weer zo ver dat ze met hun ideeëngoed onverdraagzaam zijn tegen een of ander gedeelte van de maatschappij... Wie geen lidkaart heeft, raakt nooit aan een postje bij...
Maar nu is dus het kleurloze in.
De sosjelisten zijn niet meer rood, maar eerder een roziggrijs, de tjeven zijn niet meer oranje, maar een oranjig grijs, de blauwe zijn niet meer blauw, maar juist, ja... en ga zo maar het rijtje af. En dan zijn deze partijen heel verwonderd dat de twee kliekskens die zich dan wel heel duidelijk en heel scherp (te scherp) profileren, bij de mensen in de smaak vallen !
Geef toe, wat zou jij nemen, een blauwe soep waar een lichtgrijze schimmel overheen zit, of een felblauwe die alles wil over deckeren? Een geelzwartgrijze NVA of een pikzwarte Vlaams belang? Schimmel trekt niet aan.
Wanneer gaan ze dat eindelijk eens inzien ?
Laat in hemelsnaam de sosjelisten weer eens echt de partij van de werkman worden, een snedige partij à la Anseele...
Laat de tjeven weer eens een echt Christelijke volkspartij worden, die achter het ideeëngoed van het evangelie staat en daar ook voor uitkomt !
Laat de liberalen weer eens echt liberaal zijn, zoals vroeger...
Maar neen, nu willen ze met hun ideeën vooral niemand voor de borst stoten.
Ze willen vooral niemand kwetsen...
En zo gaan ze ten strijde, zie je ze al lopen ? Met zwaarden die alle snede verloren hebben, en waar men voor alle zekerheid ook nog een kurk op de punt heeft geduwd, je mocht je tegenstander eens zeer doen...
Ze lopen op pantoffels, want ze willen niemand storen met het lawaai van marsjerende laarzen.
...Pantoffelhelden.

djudedju...

Oh Heer, vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen ! (Echt waar, ze weten het, net zomin als u en ik, ook niet wat ze doen!)

Maar laat ik mijn kostbare tijd niet verbeuzelen aan beschimmelde partijen en politiekers...

Weet je wat ik mis? Mensen die nog echt hun gedacht durven te zeggen, recht voor de raap! Niet mensen kwetsen, maar eerlijk en vrank spreken...
Maar de ziekte die in de politiek zit, walmt uit over gans de maatschappij, een maatschappij die aan het zwalpen is, en die steeds meer en meer bestaat uit niemand kwetsen, niemand voor het hoofd stoten, alles toelaten om niet ambetant te zijn, toegeven aan de lusten en ver weg blijven van verantwoordelijkheid en normenbesef...
Decadentie noemde men zoiets vroeger.
Nu niet, want je kunt toch niet gaan vertellen dat de mensen zich moeten gaan herpakken ? Zie dat er eentje kwaad is ?
Nee, je schrijft je krantje vol met wetenswaardigheden over de nieuwste beha van Angelina Jolie, over de borstvergroting van miss huppeldepup, over het feit de Helmuth nog maar eens gaat trouwen en dergelijk belangrijke dingen voor de mensheid.
Oh ja, je schrijft ook nog wel eens over belangrijke dingen, je spreidt verschrikkelijke foto's van bloederige slachtoffers van de oorlog in Gaza, maar vermijdt de foto's waar men de kinderen (ook daar !) reeds wapens in de handen duwt om te gaan schieten op de Joodse agressors...Of de foto's van de helden die geëerd worden omdat ze zich zelf lieten ontploffen op een huwelijksfeest... Je toont alleen en schrijft alleen kwaad over één van de partijen, en poogt zelfs niet eens ook het standpunt van de ander te geven. We krijgen het zwaargecensureerde en zwaar geöriënteerde nieuws... naast de blote borstjes van juf Pierlewip die naast catechesejuffrouw ook nog hells angel is...
Och, je geeft op de tv ook nog duidingsprogramma's, waarbij vooraf duidelijk de richting van de duiding is bepaald... allemaal in het kader van de objectiviteit...
Of is dat nu net wat er niet meer is ?
Het is net als met de rechtspraak...
Vooraleer de rechtbank ooit tot een verdict is gekomen, is de dader al lang en breed veroordeeld door de media, allemaal in het kader van de objectieve voorlichting...of is dat de sensatie ?

Weet jij nog wat de waarheid is bij al de gebeurtenissen die je voorgekauwd krijgt als nieuws ? Ik niet meer... Ik poog zoveel mogelijk bronnen te raadplegen over de onderwerpen die me raken... en hoop dan min of meer tot een juist(er) beeld te komen van de feiten.

Weet je, als ik nu zie hoe alles georkestreerd wordt, dan begin ik nog veel meer dan vroeger te twijfelen aan wat men ons als geschiedenis voorschotelt... Dus ook over het verleden heb ik geen zekerheid meer...

Ik voel me als een ballonnetje, voortgejaagd door de winden...
En de enige zekerheid die ik heb, is dat ik eens zal stilliggen, dood, ergens op en in de aarde.
Al de rest is verkleurd, vertekend, en verwrongen...
We zien de wereld alleen maar door een stuk oneffen glas.
Het patroon in dat glas is getekend door de uiteindelijke machten over deze wereld.
Hou jij ze content en braaf, ik hou ze wel dom... geldt nu nog steeds, alleen zijn de spelers veranderd.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: