dinsdag, december 23, 2008

Martens 10

Joepie, we treden weer het tijdperk binnen van foefelare, schamoteere, en geaffecteerd spreken.
Op een of andere manier denk ik altijd aan Châtillon, als ik Martens zie...
Ik hoor steeds weer een zinnetje uit een gedicht van Rodenbach, waarvan de woordkeuze naar mijn gevoel precies bij de manier van spreken van Martens past. Hij zou een, wat zeg ik, hij is een perfecte Châtillon...
"Het hoeft, voor dat het zij ter spa, een lesse aan dit muitersvolk" Beluister dit eens in je eigen zichzelve met die overgearticuleerde, geaffecteerde stem van Martens, en geef toe: Het is Châtillon die daar staat ! (Ook het vervolg past bij zijn maniertjes: "De heren knikten ja...")

Martens 1,2,3,4,....tot en met 9 is gesneuveld aan onder meer kuiperijen... Dus juist de man met ervaring in de materie om deze knoeiboel op te lossen...

In illo tempore, non suspecto werd er al volop gefluisterd over een relatie met Miet Smet, en zijn huidige huwelijk lijkt dat eindelijk te bevestigen. Van Hecke moest voor een echtscheiding uit de schevepee, hij is ondanks een rijtje van die dingen steeds gewoon doorgewandeld in de galerij der coryfeeën der paartaai... en taai is ie.

Gisteren had ik het over het licht aan het eind van de tunnel, voor ons staat nu de architect en bouwheer van die tunnel. Proper vooruitzicht.

Ik pijnig mijn hersenen om een evenknie te vinden voor dat menneke, maar het lukt me niet... Ik kan hoogstens aan een Verafstoot denken, dat is er ook een die alles kan rechtpraten, ook al doet hij het iets minder geaffecteerd. Beiden zijn van Gent. Heeft dat een betekenis ?

Nu, misschien brengt het ons toch soelaas, Martens brengt ons de ervaring van de ouderdom, en wellicht ook de speelsheid van de jeugd (Want aan zijne ouderdom nog maar eens een nieuwe vrouw nemen, dat getuigt van kindsheid). Indertijd trouwde de stokoude Camiel Huysmans met zijn véél jongere secretaresse en toen verscheen er een cartoon in 't Pallieterke:je zag de vrouw op de schoot van Camiel en daaronder: onze Vlaamse spreekwoordenschat: Op droog zaad zitten.

Ik zeg niets over dat zoveelste zijsprongetje van Martens... Niets... Maar peinzen, maane joegne, paainzen !

Ik vernam dat de regeringscrisis gesponsord is door het dagbladwezen. De gazettenverkoop bleef maar dalen, ondanks blote madams op de frontpagina, dus zochten ze een nieuw en hot item... Het schijnt dat ze bereid waren de schulden van Fortis op zich te nemen als de gazettenverkoop verdrievoudigde met een zware crisis. Leterme heeft de gok gewaagd, maar de verkoop is amper gestegen. Het kaas is hen van de boterham geplukt door de vrt, die ook al minder inkomens heeft, en daar de kans schoon zag haar bestaan te verrechtvaardigen. Daardoor hebben wij dagen aan een stuk ons dagelijkse feuilletonnekes moeten missen en ons nagels zitten afbijten van colère omdat we heel den tijd naar al die lelijke mannekes die kwaad stonden te roepen moesten zitten kijken. djudedju.

De regering is gevallen, fortis is niet overgenomen door de gazet, en nu krijgen we nog Martens op ons dak.
't Jaar was al niet vet, op het einde worden we nog uitgewrongen ook !
Vergeet niet, dat is den diene van de volmachten hé ! Hij die volmachten kreeg van uit een politieke hemel, om met de brave werkmensen te tjollen, zonder dat hij zich moest verrechtvaardigen. Hij had immers volmachten. Uit den hogen hemel gevallen.

Wat staat er nu voor ons deur ?

Straks moet ik met Veerle naar ' hospitaal, wellicht voor een definitieve plaaster. Vanmorgen moesten we vroeg op, want Els moest naar 't hospitaal voor een onderzoek. En dus zijn Ewoud en Lieselotte hier op kortstondig logement. Dat betekent dat ik op de achtergrond weer die str...vervelende geluiden hoor van die stomme lelijk getekende tekenfilmpjes... Ik mag er niet naar luisteren, of ik krijg overal jeuk.

Heb je het gehoord dat er een echte winter voor de deur staat ? Misschien komt er toch nog een elfstedentocht ? Van mij mag het wel eens wat winteren, dan zal er misschien wat minder venijn rondvliegen en rondkruipen volgend jaar. Bovendien is het veel beter voor de gezondheid dan het huidige kwakkelweer. Alleen vervelend voor All Gore en zijn adepten. Gaan ze weer de statistieken moeten verkrachten om de theorie te doen kloppen. Wat echt jammer zou zijn is dat er misschien een deel mensen minder bereid zouden zijn om milieubewuster te leven... Want al geloof ik niet in de global warming, ik geloof wel dat onze aarde er heel slecht voorstaat. We moeten dringend wakker worden en anders gaan leven en werken, waarbij wij ons eigen woonplaats niet vernietigen en uitputten en vermoorden. Wat we nu bezig zijn kan niet lang meer duren, of er is geen herstel meer mogelijk ! En ik weet wel dat er grotere zondaars zijn dan wij, kleine mensjes, maar laat ons eens beginnen met voor ons eigen deur te vegen... Dan gebeurt er al iets. Laat ons eens in de superbazaars kijken naar de hoeveelheid en de aard van de restafval van wat we kopen, en dat mee laten tellen in onze keuze... Als we dat met genoeg mensen doen, dan zullen ook de grote mastodonten wel gaan inzien dat ze beter de zaken inpakken in te recupereren afval of afbreekbare afval... Zijn we al een stapje in de goeie richting.

Maar ja, de crisis zal wellicht een heleboel van de goede wil in de kiem smoren... Als de mensen gaan moeten bezuinigen om verder te kunnen leven op de manier die ze gewoon zijn, dan zullen ze niet kijken naar de restafval, maar naar de prijs, niet beseffend dat ze bezig zijn te werken naar een onbetaalbare toekomst voor hun nakomelingen...

Nee, het zal dit keer niet onze tijd wel duren...
We zitten nu al veel te ver, iedere fout kan nu leiden tot de afbraak van het ecologisch evenwicht.
Hoog tijd dat we ons bewust zijn van dit gegeven !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: