donderdag, december 25, 2008

Kerstdagmorgen voor de noene

Ik ben nog niet echt uitgeslapen. 't Was dan toch eens laat gisterenavond. Het had niets met kerstavond te vieren, want we zitten iedere kerstavond hier onder ons tweetjes te zitten, maar ik zag plots dat er een mooie film was op 2B, het tweede deel van "De ban van de Ring"... Het was vijf voor twaalf voor we naar bed sukkelden.
Ik heb weer eens genoten. Het boek (de drie dikke boeken!) is grandioos, en de film is heel mooi gemaakt. Ook Anny heeft zitten kijken (als het haar niet aanstaat gaat ze toch naar boven, of valt ze in slaap). Het was al lang geleden dat we eens lang op bleven voor een mooie film. Ze tonen dan ook niet zoveel films naar onze gading. Maar vanmorgen voel ik nog hoe mijn ogen precies schuurpapier zijn.
Ik heb nog maar enkele maanden een (lees drie) nieuwe bril, maar ik heb de indruk dat ik eigenlijk al weer eens zou moeten langsgaan bij de oogarts.
Ook bij de tandarts, want toen ik iets tussen mijn tanden had, en zat te prutsen om het er uit te krijgen, stelde ik tot mijn verbijstering vast dat mijn bijterkens aan het uitgroeien zijn...
Ik heb het al gezegd, buiten mijn hersenen zijn er niet veel onderdelen die nog in optima forma zijn... En wie weet wat jullie denken over mijn hersenen...Misschien hebben jullie een héél ander gedacht erover...
Maar ik ben er gelukkig mee, en daarover gaat het.
Het is mijn hoogst persoonlijke schatkamer, waarvan ik jullie nu en dan iets laat mee genieten.

Straks komt Bart hier naartoe om Veerle en co af te halen voor het Kerstfeest. Els kookt ieder jaar (wij betalen de ingrediënten) zij houdt van koken... en ze kan het ook heel goed.
Vroeger was Anny ook zo'n goede kokkin (een kookkès in 't vlams), maar de laatste jaren is ze er wat uit geraakt. Het interesseert haar niet meer zoveel. Wellicht komt dat ook door het feit dat het niet de moeite loont, wij eten allebei als mussen.

Buiten is het weer grijs en grauw weer...Geen witte Kerst. Ik kan er mij niet zo bijster veel herinneren. Wij dromen en zingen over a White Christmas, maar ze zijn heel dun gezaaid. Eventjes leken we er op af te stevenen, maar die eerste koudeprik duurde niet lang, en nu zitten we weer in die grauwe somberte. Ze voorspellen nu wel een komende koudeperiode. Het ziet er naar uit dat we toch weer eens een ouderwetse winter krijgen. Van mij mag het, en gelukkig is de prijs van de mazout wat gedaald, zodat het weer wat betaalbaarder wordt.

Toch zullen veel mensen deze winter wellicht iedere frank (euro) moeten draaien en keren aleer ze hem uitgeven... Er is crisis in het land, en niet alleen een politieke crisis. We zien de werkloosheidscijfers stijgen, we horen van sluitingen en reorganisaties met steeds weer de arbeider en de bediende als eerste slachtoffer... Als ik denk aan al die mensen die met leningen zitten om hun huis af te betalen, leningen die soms veel te hoog zijn om gezond te zijn, dan heb ik schrik in hun plaats. In heel wat gezinnen hebben ze een pronostiek gemaakt dat ze de eerste tien jaar wel zullen doorspartelen, en dan zal het wel wat lichter worden...Maar dat wil zeggen dat er in die eerste tien jaren van hun lening niets mag gebeuren, geen ziektes, en geen werkloosheid. Als ik langs de baan rij, en die grote kasten van huizen zie oprijzen, dan heb ik schrik in hun plaats...

Het is kerstmis, het zou geen dagmogen zijn met opdoemende spoken van zware leningen. Het is een dag van feest ! Voor de gelovigen omdat de Heer op aarde kwam, voor de niet gelovigen omdat het licht terugkomt, de winterwende is voorbij. . .
Misschien vergeten we teveel in het feesten dat er ook nog andere dingen zijn dan eten drinken en pakjes openen... Maar van mij mag het. Laat de mensen maar eens uit hun dagelijkse sleur breken, laat ze maar eens ontspannen bij elkaar zitten, laat hen weer een keer op het jaar alle ruzies en vetes vergeten, en laat hen weer broederlijke (en zusterlijk) bij elkaar zitten, de benen onder tafel, een glaasje wijn voor de neus, een pakje in de hand... en alles van het verleden eventjes vergeten. Van mij mag het. Van mij mag het zelfs een bacchanaal worden, als er maar enkele stomme ruzies mee uit de wereld geraken. Van mij mag het een orgie zijn, als het bij de leiders van deze wereld zou leiden tot een vrede tussen de landen onderling... Want zonder vrede in het hart is er ook geen echt feest, zonder gemoedsrust kan men niet echt eens lekker ontspannen, want dan blijft er altijd ergens een stoorzender zitten... Van mij mag het een feest worden om alle feesten uit te feesten ! Want dat zou betekenen dat er ook echte vrede is tussen alle feestvierders onderling...

Maar helaas, wij horen iedere dag weer en weer van oorlogen en gevechten...
Ik droom dan weg in het wondermooie chanson "Le déserteur"... Vraag mij niet wie de zanger is, wie de componist of de dichter... Op een bepaald moment richt de zanger zich tot zijn Président...
"... s'il faut donner son sang, et bien, donnez le vôtre,
vous êtes le bon apôtre...
Monsieur le Président..."
Maar dat doen ze niet, nooit, ze offeren hun onderdanen op het altaar van hun macht, van hun glorie hun eigendunk...

Vrede... Zelfs de godsdiensten, die het prediken, worden misbruikt om te vechten...
Wilt ge de vrede, bereidt dan de oorlog... Zei ooit een Romeinse Caesar... Bullshit !
Wilt ge de vrede, buig dan!
Wilt ge de vrede, wees nederig en lijdzaam, aanvaard het leven zoals het is en zoals het komt.
Vrede, dat is geen toestand, het is een belijden.
Vrede, dat vind je alleen in jezelf.

... als je eindelijk leert te aanvaarden, eindelijk leert niet meer te verlangen naar meer, eindelijk leert de ander voor te laten gaan in alles... Dan mag er rond je oorlog zijn, in jou is de Vrede.
Eigenlijk is het ook hier weer: als iedereen voor zijn eigen deur veegt... is heel de straat in vrede...

Wij moeten ons eens wat meer buigen over de oude Oosterse wijsheden, Boeddha, Tao en dergelijke... Die wezen er zo heel lang geleden al op, dat de vrede te vinden is in je eigen hart.

En als je de bijbel, de Koran, de wijsheden van Bab en noem maar op eens echt leest, en al de krollewietjes uit de teksten zwiert, om de essentie over te houden, dan stel je plots vast dat ze allemaal hetzelfde vertellen, en dat je datzelfde zelfs terug vindt bij de moraalfilosofen... Een streven naar een rust in je eigen hart, je eigen geest...

Er is niets nieuws onder de zon.
We weten al altijd wat we moeten doen.
We doen het nog steeds niet.
Steeds weer bezwijken we voor bezit en voor macht... We wéten dat het zo niet hoort, maar het is zo verlokkelijk.
Weet je, ik wens jullie allemaal een heeeeel lang leven toe, omdat de ervaring mij leert dat de ouderdom wel eens helpt om tot de vrede des harten te komen...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: