maandag, november 17, 2008

Kapotte kwampjoeters

Gisteren is Erwin langsgekomen... Er heerste hier een echte crisissfeer!
De pc van Ewoud was kapot, maar daar zou wellicht niet zoveel werk aan zijn (Hij was slachtoffer van het feit dat er nu op zijn minst één antivirus ontdekt heeft dat Windows een virus is), dat euvel kan normaal in vijf minuten worden opgelost (prijs in de winkel: 50 eurootjes !!!)
Erger was het met de pc van de tweeling, die was volledig gecrasht, opgevreten van binnenuit door virussen en wormen en andere gezellige beestjes. Daar ou wellicht een serieus stukje werk aan zijn !
En dan de pc van Frederik... Als je zijn computer in gang zette, weken de pikdorsers netje uit naar de kant van de weg, overtuigd dat er ergens een heel grote zware kamion hen voorbij wilde steken. Met andere woorden, een lawaai zoals van een opstijgende jumbojet. (Fré probeerde eens zelf zijn pc van binnen te ontstoffen... wellicht iets te enthousiast.)

Erwin begon eerst aan het makkelijkste, de pc van Ewoud... Bleek niet te herstellen! Ewoud had niet alleen het bewuste antivirusprogramma zijn werk laten doen, hij had blijkbaar zelf geprobeerd zijn masjien te herstellen, en daarbij zijn harde schijf volledig leeg gemaakt. Er staat niets meer op, niente, nada, nothing, rien du tout, alles verschwunden...
Dat had hij er natuurlijk niet bijgezegd... Erwin heeft de pc in arremoede moeten mee nemen naar huis...Moet volledig geherinstalleerd worden. Ik hoord Bart al zeggen tegen Ewoud, dat het op zijn kosten zal zijn, dat hij het maar moet betalen van zijn eigen spaarcenten, dat het hem zal leren om overal altijd alles beter... enz...enz... Ik weet dat zo goed, omdat Bart nogal veel van zijn vader heeft.... (Ook al zal hij dat in alle toonaarden ontkennen - deed ik ook al....)
Dan wandelden wij naar Home Veerle... Eerst eens de pc van Frederik aangezet en heel vlug weer uit gedaan. Erwin deed de kast open, en deed het machine nog eens draaien, zonder kast er rond, en ja, het bleek de ventilator te zijn. Erwin demonteerde dat lawaaimakende onderdeel, en keek of er het soms versleten was, en er spel op de as zat. Dit bleek niet het geval. Vijzen wat losser en wat harder aanspannen... het vliegtuig bleef opstijgen. Ik suggereerde een beetje olie, maar Erwin had uiteraard geen fijne machine olie bij. Gelukkig heb ik dat wel, voor mijn scheermachine. (Jaja! Ik heb een scheermachine om mijn baard wat bij te trimmen!).
Erwin deed wat olie op de ventilator, en ja... de frank was gered. Dan nog wat opkuiswerk in de registers en de boel eens goed laten kuisen (Er zaten meer dan 10 wormen in !) (Wormen, Opa? Ja kind wormen... En ga je die dood doen? Het vergde heel wat uitleg om duidelijk te maken dat het geen echte beestjes waren en dat Gaia niet moest worden verwittigd...)
Dan de kwampjoeter van de tweeling, met een hart voor wormen.
Ook die moest helemaal opnieuw geïnstalleerd worden, maar vermits je er niet eens meer in raakte, moest Erwin dat doen opstarten op een heel speciale manier. Voor hem a piece of cake, voor mij een totaal onbegrijpelijk ingrijpen. Erwin heeft de windows opnieuw geinstalleerd, en een van deze dagen ga ik er dan de andere programma's op zetten. Dat kan ik gelukkig wel. Opa is ondertussen al een redelijk goede kwampjoeteraar, ook al ken ik niets van het binnenwerk.
Ondertussen was de ganse namiddag al lang verstreken, en het was na 18 uur toen we weer bij ons kwamen. Een flesje wijn geopend, en nog wat zitten babbelen...Erwin was onder de indruk van de decibels die gehaald worden door een spelende tweeling... Ik al lang niet meer, ik ben dat volume al gewoon, maar ben er van overtuigd dat mijn beginnende doofheid voor een groot stuk daarvan afkomstig is...
De vrouw van Erwin zit weer thuis met haar knie. Op een of andere manier heeft ze tere gewrichten, ze zat al thuis met haar schouder, en nu gaan ze wellicht een kijkoperatie doen aan haar knie, om te zien wat er allemaal misloopt in dat gewricht. We hoorden ook dat Marjorie, de dochter serieus onder haar sjokkedijzen heeft gekregen, omdat ze in de school schromelijk tekort kwam. Ze kan nochtans, maar ook daar moet je er heel de tijd achter zitten. Erwin vertelde dat de pc voor Marjorie voorlopig verboden terrein is, tot haar uitslag op school weer normaal is. Tja, het kind zit dan ook nog midden in haar "publiciteitsjaren" (14 jaar) en is helemaal niet meer de brave en lieve Marjorie van vroeger. Gek hoe bijna alle kinderen dan een gezagscrisis kennen. Het zal wellicht een heel natuurlijke ontwikkeling zijn, om te komen naar zelfstandigheid, maar het is noch voor de ouders, noch voor de adolescent zelf, een makkelijke tijd.

Twee op de drie komputers zijn dus weer in orde. Geen slecht resultaat... Maar waar we wat meer miserie hadden verwacht met die van de tweeling, en minder met die van Ewoud, bleek het net andersom... Tja, kinderen he... Oh ja, ter informatie...Ewoud komt dus ook stilaan in zijn apejaren, en zie, och wonder, het is precies zijn peerke... Als Bart er nog zoveel plezier mee beleeft als wij indertijd met hem (en mijn ouders met mij, en waarschijnlijk mijn grootouders met mijn vader), dan hebben ze nog een lastige en lange weg bergop voor de boeg...djudedju...

Aan mijn linde hangen hooguit nog twintig blaren. Nu ja, hangen...
Het regent niet. Dat is al heel wat !

Misschien zie je toevallig aan het uur van publicatie dat ik hier weer heel vroeg zit te bloggen... Veerle heeft weer de vroege. Dus gaat Anny heel vroeg de kinderen wekken, en op de bus zetten, dan sta ik ondertussen op, zet koffie en laat de honden uit, en tegen dat Anny terug is zit ik meestal al achter het scherm van mijn pc.... zodoende...

Vannacht heb ik weer eens slecht geslapen. De meeste mensen slapen beter als ze een paar glaasjes wijn nutten, ikke dus niet. Dat is een van de redenen dat ik niet zo dikwijls wijn drink. Ik lust het wel, maar gewoonlijk voel ik dat nadien wel een paar dagen hangen, en dat zonder overdaad te doen, gewoon een of twee glaasjes is al genoeg. Ik vermoed dat het niet zozeer van de wijn komt, als wel van het samengaan met mijn medicaties... Toch is de bekoring soms wat te sterk, als er iemand is, en die drinkt een glas wijn, dan drink ik er ook eentje, het is immers zo lekker he... Ik zou het beter laten, maar ik zou veel liever die vuile brol van den apotheker laten liggen weet je !

Er is een voortdurende evolutie te merken in het bloemschikken. Ik zie dat niet, ik word dat gewaar. Nu en dan zijn er jaren waarin de bloemen van mijn hortensia's (hydrangea's) hot stuff zijn, en dan komt de madame ven de "Groene Verbeelding" al mijn bloemen kopen. Dit jaar worden er blijkbaar geen of weinig hortensia's verwerkt in de groene verbeelding, want ze is niet langs gekomen. Dat betekent dat ik een deel van mijn drinkgeld mankeer. Hopelijk zijn de bloemen volgend jaar weer volop in de mode...Hoop doet leven. Ik had dit jaar al heel wat minder bloemen, omdat ik in het voorjaar nogal wat gesnoeid had in mijn hortensia's. Het moest, want het voetpad was bijna verdwenen onder de overhangende takken...

Heb je gisteren de opendeurdag van de politiek bewonderd? De heren hebben (onder deskundige begeleiding) een potje eten gekookt voor hun onderdanen, en in het parlement mochten de gewone citoyens een uitleg vragen over de activiteiten van de vroede parlementariërs... Aan de tv-beelden daarover had op zijn minst één dame het begrepen, ze was (ook) in slaap gevallen... Je weet wel, woorden wekken, maar voorbeelden....

Toch heb ik bewondering voor de politiekers! Echt waar ! Ze zijn nog veel straffer dan ons Heer, die veranderde wijn in water, maar de politiekers kunnen zelfs geld weggeven van uit een schuldenberg ! Geef toe, da's nog véél straffer. Wat dan nog straffer is, ze gaan daarvoor geen frank meer belasting betalen om dat te recupereren, nee, want de vroede parlementariërs betalen geen dergelijke aardse onkosten, ze verdelen die lasten over hun onderdanen, die dan door en dood verheugd met die eer die hen te beurt valt, hen opnieuw verkiezen om het nog eens en nog eens en nog.... te doen....

djudedju.

'k ga stoppen, anders begin ik weer op die naarstige schobbejakken hun kap te zitten...


tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Dat in Belgie die pc ventilatoren zo'n herrie maken. Kun je toch zien dat de vooruitgang daar wat gestagneerd is.

Ik vond trouwens jouw wijnverhaal frappant. Ik heb nl. hetzelfde. Twee glaasjes wijn en ik draai de hele volgende dag op halve kracht. Nu gebruik ik ook medicijnen, maar ik had het daarvoor ook al.

Misschien heeft het ons wel behoed voor geheugenverlies en een grote rode kokkerd met pukkels.

Gr. voor jou en natuurlijk Annie,

Henk