woensdag, september 03, 2008

Opa !!!

Gisteren kwamen de tweeling zingend van de bus ! 't Was leuk geweest op school...
Echt huiswerk was er nog niet te maken, dus zaten ze alras in de tuin. Eén van de dingen die Gwendolyn dan heel interessant is: zaadjes verzamelen... Zelfs van onkruid, als het maar zaadjes zijn, en die zaait ze dan in bloempotjes en dergelijke om het resultaat te zien. Je ziet dan een klein appelboompje met er naast een bos papaverplantjes...
Gisteren was het ook weer zo ver... Ze kwam binnengestormd met een handje vol kleine zwarte ronde zaadjes... "Opa, welk zaad is dat ?" Weet ik veel, van dat soort zaad zijn er vele, ik zei dan ook dat ik het niet zeker wist, maar dat het waarschijnlijk van een van de papaversoorten was die mijn tuin opvrolijken... Ze stond naast me, vol aandacht naar de zaadjes te kijken, toe ze plots met een verschrikt stemmetje riep "Opa!!! Eén van die zaadjes loopt !"
Inderdaad, tussen de zaadjes zat blijkbaar een net zo groot en net zo zwart torretje, die vrolijk over haar vingers naar boven trok...
Het lopende zaadje was het succes van de avond!

Vandaag gaan we vissen! Ze geven geen regen, wel wind en fris, maar daarop kunnen we ons kleden. We gaan voor de eerste keer eens kijken naar de Donk, dat is een van de grote vijvers van onze stad, waar we met onze visvergunning ook mogen vissen... Mocht het zijn dat de wind er toch te fel is, dan kunnen we nog altijd uitwijken naar het park... Op de donk zit er veel meer grote vis, maar er zit ook tamelijk veel roofvis op (snoek en snoekbaars en baars), dus zitten er relatief minder kleine visjes op. Voor mij word dit dan de eerste keer dat ik vis op dat water. We zullen zien of het ons bevalt.

Ik heb aan Luc al de nieuwe draad getoond, en hem gevraagd met welke snoeklijntjes hij gaat vissen, zodat ik een deel onderlijnen kan maken om te gaan snoeken. Dat is ook iets wat ik nog nooit heb gedaan, en waarvan ik hoop dat we het dit jaar eens gaan kunnen doen... Op een van de rommelmarkten vond ik een boekwerk over het vangen van grote karpers... met foto's van joekels van karpers, 't zijn precies kleine varkens in plaats van vissen. Je leest er dan ook dat ze meer dan een halfuur zwaar werk hebben om zo'n kanjer veilig te landen. Dan uiteraard meten, wegen en een foto maken van de visser met de kanjer fier op zijn frêle armpjes, en dan "le moment suprême, het terug zetten van het beest in het wijde water... De plotse slag met de staart en een dwarreling, een kolking in het water, en weg is het beest... Ik vrees, mocht ik ooit zo'n reus aan de lijn krijgen, dat ik het niet uithou! Als ik nu al na 10 minuten, een kwartier vechten met een karper van zeven kilo Luc moet terhulp roepen... omdat ik het niet uithou van de pijn... Wie het nog nooit heeft gedaan weet niet welk heerlijk gevoel het is de vis langzaam af te matten zodat je hem veilig en wel kunt landen, en hoe heerlijk het is, hem dan, als een god, terug het leven te schenken... Ergens zit er binnen in ons nog altijd iets van de jager...

De spanning rond Iran blijft stijgen. Wat mij nog het meest verontrust is dat je er in de meeste kranten en/of tv zenders, geen gebenedijt woord over hoort. Een van de weinigen die een echte alarmkreet slaakte is de Nederlandse Telegraaf... nu overgenomen door een Britse krant... al de anderen volgen een of ander opgelegde zwijgplicht ???
Rus land gaat zijn vloot opnieuw bewapenen met kernkoppen, maar ze zeggen er niet bij dat er Russische eskaders aan het opvaren zijn naar Zuid Amerika (Venezuela) voor een "bezoek", en naar de kusten van Iran, waar toevallig ook een verenigde vloot van Amerikaanse, Franse en Britse oorlogsbodems naartoe vaart... De situatie is ronduit dreigend aan het worden. Iran is inderdaad in staat om een ganse zeestraat te beheersen, en zou op die manier de olietoevoer bijna volledig kunnen blokkeren. Ik moet je niet uitleggen wat dit zou betekenen voor ons leven, en ons werk... Dat is dan ook het excuus voor Kamerika en Kontsoorten om daar heen te gaan en de eerste klap zelf uit te delen, namelijk de blokkade van Iran. Bovendien meld de Telegraaf dat Amerika zijn spionnen en saboteurs uit Iran aan het terugtrekken is, voor de komende aanval !
Er is dan ook een bijna zekerheid dat men Iran nog zal aanvallen voor de kamerikaaanse presidentsverkiezing een feit is. Weet je, ik schrijf liever over kleine zwarte kevertjes tussen de zaadjes op de hand van Gwendolyn...
Aan de ene kant een oorlogszuchtige Bush en aan de andere kant een spierbalrollend Iran... Niet gezond !
Ik ben echt geen doemdenker, maar wat mij vooral ongerust maakt is het feit dat dergelijke dingen doodgezwegen worden. Het lijkt wel duidelijk dat gans de westerse wereld gedikteerd wordt door Bush en Co. Op zich zou daar niet zoveel mis mee zijn, mocht Bush niet zo'n oorlogsman zijn. Een van deze dagen is er in Brussel een betoging georganiseerd om het onderzoek naar 11 september te heropenen, omdat duidelijk is dat daar veel meer aan de hand is dan wat ze ons hebben verteld. Benieuwd of zelfs maar van die betoging zullen horen. Je kunt massa's getuigenverklaringen over de aanslagen op 11 september horen en zien op internet, en het bizarre is dat dit dan allemaal getuigenissen zijn die niet opgenomen zijn in het officiële onderzoek... Als ze niet waar zijn, dan moeten ze op zijn minst weerlegd worden, maar nee, men verzwijgt ze, en ze komen ook nergens in de officiële en semi-officiële pers en tv ter sprake. Met andere woorden, ze komen alleen aan bod in organen die dan van overheidswege uit, betiteld worden als dubieus... Maar er zijn er zoveel, en van mensen in functies die er niet om liegen, dat het alleen maar kan bekeken worden als bizar dat ze niet eens vermeld worden... Sommige zijn stukjes die op de dag zelf uitgezonden zijn door de tv-zenders, en die nu nooit meer voorkomen op de herhalingen van die dag... Gelukkig zijn er opnamen van, anders wisten wij het niet eens. Wisten het niet, omdat het duidelijk doodgezwegen wordt...
Steeds meer vind je dan ook al die dingen terug op plaatsen die je niet meer kunt wegstoppen als dubieuze bronnen... de druk neemt toe, en steeds luider klinkt de kreet dat Bush moet aftreden. Maar ook die zaken, die toch in de hoogste regionen van bestuur van Amerika gebeuren, hoor je hier niet eens vermelden... Heb jij daar geen vragen bij ??? Ik wel... (Er is zelfs een petitie bezig om meer druk te zetten op de vraag om impeachment!)

Met andere woorden, ze doen dingen die ons rechtstreeks aanbelangen, boven onze hoofden heen, en men zwijgt het dood...

En geef toe, het lijkt wel of die werkwijze inderdaad heel effectief is, ondanks de steeds luidere roep blijven alle zenders, alle kranten zwijgen (nu ja een uitgezonderd + een overnemer van het artikel)...

Ik ga ook geen oordeel vellen over wat er in Georgië gebeurt en is gebeurd, maar Rusland heeft gelijk als ze stellen dat ze niet meer doen dan wat de Navo enkele jaren geleden deed in de resten van Yugoslavië... "Wij" (?) sprongen de vrijheidstrijders bij en steunden hen... De russen doen dit nu ook in die twee "opstandige" provincies... Maar wij horen altijd maar weer en weer dezelfde klok luiden, héél luid, om alle andere te overstemmen.

Weet je, misschien is het een geluk dat internet er is, en dat het niet zo eenvoudig is om het nieuws volledig te beheersen... zo horen wij, mits enig zoeken, ook nog de andere kant.
Steeds meer echter moeten we zelf op speurtocht, want ik heb de indruk dat wij steeds meer voorgeknabbelde beetjes krijgen...

Laat je niet ringeloren, denk zelf, zoek zelf naar de waarheid in de massa's berichten, denk en oordeel en reageer voor het te laat is, en we weer voor voldongen feiten staan !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: