woensdag, september 17, 2008

djudedjutoch

Gisteren kreeg ik weer twee mailtjes, weer van mijn zus en weer van haar buurvrouw...
Dat van zus reageerde niet op mijn vermoeden, maar Greta bekende in geuren en kleuren dat ze het heerlijk vonden te roddelen over mijn blog ! Zus had compassie met de kiekens omdat ze een uur of wat later eten hadden gekregen, Greta had het over de binnenpretjes die ze hadden... Ze opperden bovendien dat ik wellicht ook zelf, met een vermoeden van gulheid, mijn aperitiefjes schonk... Jammer, maar ik drink dus alcoholvrije aperitiefjes, dus uw vermoedens en uw gegiechel bij het vermoeden zijn dus op niets gebaseerd... En zelfs van die alcoholvrije drink ik er niet meer (eerder minder) dan als Anny hier is. Ik weet dat mijn rondingen het tegendeel lijken te zeggen, maar ik eet niet veel, drink zelden alcohol en leef op pillen allerhande...
(tot mijn spijt, mijn grote spijt...)

De enige snoep die ik verbruik zijn suikervrije kauwgommen...

Vannacht weer maar matig geslapen, moeten op staan omdat bobbie plots ziek was en moest overgeven... en dan natuurlijk niet weer in slaap geraakt. Niet moeilijk, ik zit midden in een boek van Bagley, en dat is een garantie op slapeloosheid. Die boeken zijn zo spannend dat ik ze steeds in één ruk wil uitlezen. Vanmorgen ben ik al aan een nieuwe begonnen...

Vanmiddag komt de tweeling hier, ik zal heel den tijd geconfronteerd worden met het achtergrond lawaai van cartoonnet of nickeleodeon... Om de krul van te krijgen. Bovendien schijnt de zon niet, heel het zwerk zit vol. Ze zeggen dat het niet zal regenen, maar ik heb mijn twijfels, grote twijfels !

Wat een geluk dat bij ons er een waarborg is op de banken, tot 20.000 eurootjes... De rest kun je dus verliezen? Niet alleen de rest vrees ik, hoe zou de "staat" je dat verlies kunnen terugbetalen, ze zitten zelf tegen een reuzegroot tekort aan te kijken, en het woord besparingen is niet uit de lucht. Als ze dan toch hun verplichtingen (?) zouden nakomen, dan kan dat alleen mits ze hun inkomen drastisch optrekken, en dat kan alleen via de belastingen...Met andere woorden een broekzak-vestzak operatie, waarbij wij uiteindelijk toch het kaarsje uitblazen...

Maar laat ons hopen dat het niet zo ver komt! Ik ben alleen ongerust omdat ze zo dikwijls zeggen dat het hier niet zal gebeuren, dat we geen schrik moeten hebben, dat wat in kamerika gebeurt hier niet echt zo zwaar doorweegt... en ondertussen zien wij een dieprode beurs staan knipperen als een overbelaste ambulance... Ooit kwamen Anny en ik met de trein van Fort Williams naar Glasgow...het waren niet alleen antieke wagonnetjes met voorhistorische houten bankjes, de machine was niet veel jonger, waarschijnlijk een eerste proefmodel van wat later zou uitgroeien tot dieselmotoren... We puften gemoedelijk weg uit Fort Williams, tot we een lange lange helling op moesten rijden... het ging steeds maar trager, en trager, en trager... tot we stilstonden en na een secondenlange pauze achteruit begonnen te rijden... steeds een beetje sneller en sneller... Plots kwam de kaartjesknipper door de wagon gehold, heel geruststellend roepend (No panic, no panic!) ... Na een tijdje gingen we weer trager en trager, rolden dan weer terug, en zo wat heen en weer tot we netjes in het dal stonden... Na een klein halfuurtje kwam er nog zo'n stokoude uitvinding van de broer van Stephenson aan gepuft, en die machine duwend en de ander trekkend, raakten wij moeizaam weer op weg... en bereikten Glasgow. Zelfs de hemel lachte zich tranen met tuiten met ons avontuur, het goot en donderde (schaterlachend geproest der goden?) het kletterend tussen de heuvels van het oude Scotland...
Wat al die financiële genieën nu komen vertellen op tv en radio om ons "gerust" te stellen, lijkt verdacht veel op het No panic ! No Panic! van de kaartjesknipper... Zelfs hun gezichtsuitdrukking lijkt er wat op, alleen zij rennen niet...
Gek hoe je door ervaring wijzer wordt.

Als ik zo op die trektocht in the Highlands zit te denken, bedenk ik hoe rijk gevuld ons leven eigenlijk is ! Welke schat aan kleine avontuurtjes wij beleefd hebben, hoeveel mensen wij mochten ontmoeten op onze tochten door het leven. Ik denk terug aan de twee Ierse meisjes (van zo'n 17, 18 jaar oud) die daar ook de wandeltocht deden, samen met een klein tentje om in te slapen, en een hond bij om hen te bewaken. Toen we kennismaakten moesten de meisjes eerst de hond een bevel geven voor ze een hand gaven... 't Was geen groot beest, maar wel verschrikkelijk alert op de veiligheid van zijn bazinnetjes. We zaten op een gegeven moment samen met Duitsers, Ieren, Friezen en zelfs een Engelse dokter... Hoe die Nederlanders het deden om eten te hebben weet ik niet, want hun engels was heel belabberd. Nochtans, de vader was leraar, en zij waren er voor twee maand op verlof. Maar zo zou ik niet op verlof willen gaan ! Toen wij eens bezig waren over het copieuze breakfast, vroeg de dochter aan mamaatje of ze dat ook eens konden doen... Het antwoordwas nee, anders kunnen wij niet zo lang op verlof... Voor ons was net dat eten en de gezellige drink 's avonds en de atmosfeer in die kleine hotelletjes of in die "Bed and Breakfast"-huisjes, een deel van het "verlof"... Zonder de gesprekken met de mensen van daar en op de wandeling zou de trektocht niet half zo leuk geweest zijn... dat was de kers op het toetje!
Dat en de prachtige natuur... en Schotland is mooi ! Zeker als je al het geluk van de wereld had, en dan ook nog in Schotland kunt wandelen in een zonovergoten warme zomer...
We ontmoetten op onze tochten verscheidene echte types, waar we nu en dan nog wel eens over praten... Misschien zijn die mensen er al niet meer, hopelijk wel, en wie weet, misschien denken zij ook nog wel eens aan die twee belgen... Want wij waren toch wel wat bij de uitzonderingen...de meeste van die lange afstandspadenlopers waren jonge mensen... wij waren al bij de ouderen. Maar gek was dat een pak van die jongeren het halverwege opgaven, en van die ouderen geen een... Ze wandelden ook verkeerd, maar probeer dat maar niet te zeggen... Zij stapten de dagetappe af in een halve dag, maar kwamen 's avonds later ter bestemming dan wij, omdat ze veel te veel pauzes inlasten... Als je zo'n lange tochten wilt maken met een rugzak op je lijf met een half huishouden in, dan moet je rustig stappen en gestaag. Dat is ook de beste manier om te kunnen genieten van het landschap en de mensen om je heen. Ik weet het niet precies, maar ik meen dat wij maximum dertig kilometer per dag deden. Je kunt dat afstappen in 5 à 6 uur, maar wij deden er een ganse dag over, we vertrokken tamelijk vroeg, zo rond 8 uur in de morgen, en kwamen gewoonlijk rond vier vijf uur toe aan onze bestemming. Veelal moesten we dan nog zoeken naar een slaapgelegenheid, maar ook dat ging op datzelfde rustige tempo... We hadden verlof, om te ontspannen, niet om ons op te jagen en rond te jakkeren... Het was geen prestatiedrang, het was een heerlijke manier om op verlof te zijn ! Mocht mijn gezondheid het hebben toegelaten, dan waren wij nog steeds jaarlijks op een trektocht vertrokken, zeker weten.
Als je met de auto bent, dan heb je niet de tijd om eens te keuvelen met een visser of met de boer op het veld... dan heb je wellicht niet eens die visser of die boer gezien... dan heb je niet vlugvlug de kant afgelopen om het schepnet te nemen om de visser te helpen bij het binnenhalen van die grote barbeel... dan heb je niet bij die boer geproefd van zijn zelfgestookte cognac... dan heb je niet geroken hoe lekker het ruikt als men het hooi afrijdt...

Dan zat je niet in cette petite auberge te keuvelen met die 4 oude mannen, die alle tijd van de wereld hadden om alles te vertellen over hun dorp en hun leven... Dan zou je niet hebben horen vertellen hoe erg het was in Algerië in de woestijn, dan hoorde je niet vertellen hoe het leven was op de filmset met grote meneren als Fernandel en co... Dan wist je niet dat die huizen daar nog gezet werden op het oeroude systeem, één metser die heel het huis bouwde van in de kelder tot en met de zolder... Dan wist je niet dat het bouwen van een huis daar nog een kwestie was van enkele jaren... Dan toonden ze je niet dat de zolderbalken volledige boomstammen waren, en de pannen grote stukken schist... want je stopt met een auto, of een bus, niet in zo'n van godvergeten boeregat...waar niets was dan rust en gezellige vriendelijke mensen die tijd hebben om met die gekke trekkers te babbelen...

Wat spijt het me dat dat me alles ontzegd is door mijn stomme ziekte...
Ik ga stoppen, wat verder terugdromen over toen...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: