woensdag, augustus 20, 2008

Goedgekeurd

Voila, mijne moteur is weer eens nagekeken, en weer goed gekeurd voor een jaar. Wel moet ik nog een ander pilleke er bij nemen, eentje onder of boven.
Als ik al de gunstige dingen lees op de bijsluiters van mijn medicamenten, dan gaan ze mij nog van armoe moeten doodsmijten met een voorhamer...
Als ik al de bijwerkingen lees, dan heb ik het waarschijnlijk al lang gehad, en droom ik dat ik nog steeds zit te bloggen. (Tenzij de aboriginals gelijk hebben, want daar is het leven een droom, en sterven ontwaken naar het echte leven...)

Vermits het vandaag woensdag is, moet ik weer mijn pillendoos en de pillendoos van Anny opvullen voor één week. Je kent dat wel, de pilletjes voor 's morgens, de pilletjes voor 's middags, de pilletjes voor 's avonds... er is zelfs nog plaats voor de pillen voor de nacht, maar dat vakje hebben we nog niet nodig (kan nog komen...).

Alhoewel ik veel meer soorten en veel meer pillen heb dan Anny, ontzie ik het meest de doosjes voor Anny ! Bij haar zijn er halve pilletjes, 1/4 pilletjes... Je zit telkens die piepkleine dingen tussen je duim en je wijvinger te klemmen, en met je andere hand breek je het dan (hopelijk) op het lijntje door... en voor de 1/4 pilletjes mag je dat nog eens doen met de halve pilletjes.
Het voordeel is wel dat je niet veel pillen moet hebben om de nodige vakjes te vervolledigen ! Waar het gaat over 1/4 heb je zelfs al een stukje over van twee hele pilletjes. Let op ! de pilletjes waarmee je vertrekt om ze in "gelijke" stukjes te breken, zijn al klein om mee te starten ! Wellicht is het door die pillen gekomen dat ik nu ook een bril voor dicht moet hebben !

In de wachtzaal van de kliniek zat een man het cruciale nieuws van twee jaar geleden nog eens te herlezen, toen er plots twee lui in pyama kwamen aangewandeld... "'k peinsden da' je 't gie woart !" "W'aan je verbie zien kommen, en we zeggen we goan ne kèr kieken of dat wel 'êm is" Het was dus hem... De twee waren er alle twee gehospitaliseerd voor hun hart, de ene had drie overbruggingen gekregen, en bij de ander hadden ze vijf "stens" (zo noemden ze die vaatverwijdende dingetjes) ingeplant... Maar dat was niet belangrijk, bij mijn buur zaten er 8 van die "stens" in...Waar ze wel benieuwd over waren was of hij het "paffen" kon laten... "Bah neen ik, ik smoren nog evenvele als vroeger" " Ik kan het nie laten" zuchtte de man naast me. Een van de twee pyamalopers had zelfs al eens onder zijn kl... gekregen omdat hij stond te roken in de uitgang van de kliniek... en de ander "verging" van de goesting...
Raar... zelfs als ze weten dat het echt en onmiddellijk levensbedreigend is, kunnen ze het roken niet laten... Naar mijn mening is het nu nochtans veel makkelijker om te stoppen dan dertig jaar geleden, toen ik stopte. In die tijd was het geen man die niet roken kan... En de collega's en "vrienden" kwamen je ostentatief nog eens de rook in je gezicht blazen, opdat je weer tot je verstand en tot de gilde der rokers zoudt komen... Nu heeft de man/vrouw die wil stoppen, alle sympathie en wordt zelfs gesteund in zijn/haar voornemen. En toch blijft het moeilijk.
Het eenvoudigste zou uiteraard zijn niet te beginnen, maar wat is het toch dat je als jongere bijna dwingt om al die dingen uit te proberen die eigenlijk niet goed voor je zijn ??? Ik was wellicht nog geen tien jaar toen ik mijn eerste sigaretje rookte, in de duinen van Bredene... en wellicht een jaar of 17 als ik de eerste pintjes dronk. Dat waren de symbolen van het groot zijn... en bovendien was het verboden, en dat was dan dubbel zo aantrekkelijk.

Alle campagnes ten spijt, lijkt het wel of het nog steeds zo is... En de theorie dat kinderen van niet-rokers veel minder gevaar lopen roker te worden, lijkt maar een theorie te zijn... Als je nu luistert naar radio en tv, dan heb je de indruk dat het nu zelfs veel slechter is dan vroeger, en dat ze nu veel meer naar drugs grijpen, vooral weed en cocaïne lijken heel erg in te zijn.
Het nederlandse gedoogbeleid (ze doen het hier stillekes en modest na) lijkt niet het gewenste effect te hebben, en het lijkt wel of het aantal druggebruikers nog toeneemt. Nochtans is het duidelijk dat al die middelen (tabak, alcohol, xtc, weed, coke en noem maar op) duidelijk risicovol zijn voor de gezondheid van de gebruiker en veelal ook voor anderen...
Drooglegging hebben ze eens geprobeerd in kamerika, en dat werkte ook niet...
Ik denk dat ze het beter doodzwijgen, er niet over praten op tv en radio, en een positief beleid voeren!
Met positief beleid bedoel ik dat ze niet moeten zitten praten over de gevaren en de nadelen van al die dingen, maar moeten de voordelen belichten van een gezonde leefwijze, en vooral van het plezante van gezond leven... Zo zouden ze bv al het roken en drinken op tv kunnen verbieden, want woorden wekken, maar voorbeelden trekken... Zo zouden ze net zo goed ook al de modeshows met die veel te magere modellen kunnen weigeren uit te zenden, zodat het begrip "mooi" niet vervormd wordt tot anorexia...
De bedoeling is dus alleen de positieve dingen uit te zenden !
We weten bij ondervinding dat die vreselijke affiches over de gevolgen van roken toch niet het verhoopte effect hebben, misschien heeft het positief benaderen van rookvrij dat dan wel.

Ik heb het niet zo erg op verbieden, maar ben er wel van overtuigd dat het beter zou zijn zonder al die dingen.

... en dat allemaal door drie hartpatiënten te horen babbelen...
Erg dat je hoort dat ze ondanks die operaties "volharden in de boosheid"...

Tja, ergens begin je een beetje begrip te krijgen voor die dokters die weigeren nog iets te doen voor die patiënten die toch blijven roken... ik zeg begrip, geen goedkeuring ! Net zoals ik nog steeds me zit druk te maken als ze in een kliniek mensen van 70 of ouder niet meer reanimeren... Zouden ze blij zijn als het hun beurt wordt ?

tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Hartpatiënten die het vertikken om hun rokertje te laten staan, maar wel zorg eisen heeft iets amoreels. Zorg weigeren ook. Ik begrijp je dilemma Toon.