dinsdag, augustus 19, 2008

Doel heiligt de middelen...niet meer ?

Hetmoet je je maar gebeuren !
Je hebt je van niets tot iets opgebouwd, bent er na jaren sparen in gelukt een huisje te kopen, mits een zware lening, je bent net enkele jaren feitelijk de volle eigenaar van je eigen huis geworden, en dan ploft er op een blauwe maandag een brief in je bus dat het huisje van je afgepakt wordt, het moet afgebroken worden "tot het algemeen nut"...
Het algemeen nut is het duidelijk niet, want dan zou het ook tot jouw nut zijn, en jouw nut ligt duidelijk in het bezit en het bewonen van je eigen bijeengewroette huisje...
Het woord algemeen kan dus rustig geschrapt worden...
Tot het nut, dan maar ? Maar welk nut ? Wiens nut ?
Nee, zo komen we er duidelijk niet, want het nut van de ene is duidelijk het nadeel van de andere. We staan er niet echt bij stil, zolang het ons niet gebeurt...of minstens een goede bekende... en dan nog, dan vinden we dat erg, doodjammer, maar ja, als het moet, dan moet het... Maar moet het eigenlijk wel ?
En in het geval van Doel lijkt het nog niet eens heel zeker te zijn dat het echt wel moet...Er zijn wel plannen, maar nog niet voor meteen, en we weten allemaal dat van uitstel veelal afstel komt. Stel je eens voor, ze hebben je manu militari uit je huisje gezet, ze hebben het voor je ogen met de grond gelijk gemaakt, ze hebben de boom die je plantte voor de geboorte van je eerste zoon neergehaald... en dan gebeurt er niets, en als je tientallen verbitterde jaren later voor het laatst in je bed ligt, je laatste adem uit te blazen, dan zie je voor je ogen dat verwilderde, verwoeste terrein liggen, waar je eens gelukkige dagen kende met vrouw en kinderen...
Verschrikkelijk !
Och, ik weet het wel, het is maar een hoop stenen, een materieel iets, niet veel meer dan een kapot radiotoestel die je naar het containerpark brengt (omdat je het niet meer kunt en moogt meegeven met het huisvuil)... Maar toch...
Het is niet het huis dat ze afgebroken hebben, het is je thuis !
Het is het veilige nest dat je samen hebt bijeengewroet, waar je kinderen opgroeiden binnen de veilige muren, het is de plaats die je gegoten zit, net zo goed als je oude pak zo lekker om je benen voelt... Het is je warme nest, en voor jou het mooiste dat er ooit kan bestaan, want niets heeft dat eigene, dat warme dat thuisgevoel...
Het is dat wat je nu op TV kunt zien, als je in dat -oh zo nabije- Franse dorpje ziet, mensen die met een bevende hand het kleine fotootje van opa van tussen het puin halen, en liefdevol het steenstof er van af blazen...en het kussen, het terug welkom heten...
Dat gevoel van afgesneden worden van je wortels...
Als je mensen hoort vertellen, die hun woning verloren in een brand, dan spreken ze je niet eerst en vooral ven het huis, van het geld, nee, ze spreken van dat fotootje van moeder zaliger, en dan pas van dat huis... van hun thuis...
Je kunt nu wel stellen dat die mensen van Doel (of van andere onteigeningen) wel hun fotootjes mee hebben gedaan, toch zijn ze in de eerste plaats ook dat gevoel kwijt, dat thuisgevoel.
Een eigen huis, dat is veel meer dan die hoop stenen, dat is iets wat je hebt opgebouwd, waarin je je kinderen hebt grootgebracht, waar ieder nageltje, of zelfs het gaatje waar ooit een nageltje zat, je iets vertelt, je herinnert aan al die dagen waarin dat huis een thuis werd.
De man die mij mijn opleiding gaf, mij mijn beroep leerde, die besloot, toen bijna al zijn kinderen het huis uit waren, zijn huis te verkopen en iets kleiners, iets makkelijker te onderhouden te kopen in de plaats... Het noodlot wilde dat hij kort nadien verongelukte, en dat zijn weduwe in het nieuwe huis, in een nieuwe buurt, zonder al die zoete herinneringen, zonder dat gevoel van nestwarmte haar laatste dagen moest slijten. 't Menske is er nooit thuis geweest, ook al woonde ze er...
Nee, het mag best een huis zijn waarvan de buitenwereld zegt, oei wat een lelijk ding, voor wie het opbouwde tot thuis, is het de grootste schat op aarde.
Misschien hebben wij vlamingen dat meer dan andere volkeren, men zegt dat wij met een baksteen in de buik geboren worden...Ik weet het niet, maar ik ben er zeker van dat thuis voor iedereen meer is dan huis...
Als we het oorspronkelijke thuis van Anny voorbijrijden, langs de autosnelweg, dan zie ik haar iedere keer kijken... en telkens met wat van pijn de blik weer afwenden. Het huis is in handen van anderen gegaan, en is ontwijd, het is geen thuis meer, het is een huis die ooit een thuis is geweest... nu niet meer.
Ik weet zeker dat ik hetzelfde gevoel zou hebben voor mijn ouderlijk huis, dat dat ook geen thuis meer zou zijn, niet meer als thuis zou aanvoelen, en alleen een grote hoop stenen weemoed zou zijn.
Ik heb deernis met allen die, om welke redenen dan ook hun zelfopgebouwde thuis verloren...
Weet je, op een bepaalde manier is mijn huis ook mijn gezin verworden... Die stoel, dat was de stoel waar Koen altijd zat, het is nog steeds "de kamer van Koen", "de kamer van Bart" en "die van Veerle"... Daar is Anny gevallen en was ik zo bang dat het iets onherroepelijks zou zijn... en zo heeft iedere vierkante centimeter wel zijn herinneringen, en iedere herinnering is als een binding, een wortel waarin ik vergroeid zit.

Ik weet niet of ik een onteigening wel zou overleven... Och, ik zou er wellicht niet aan dood gaan, maar dat bedoel ik ook niet...Ik bedoel dat ik mijn leven zou kunnen meenemen naar een nieuwe stek ? Dat ik al die herinneringen zou kunnen loslaten, en als ik het niet kan, dan zou ik wellicht dood gaan, zoals een plant die je uit de aarde hebt gerukt en waarvan de wortels nu geen steun, geen voeding meer hebben...


De takken van de linde deinen...het waait ! En het is echt geen zomerweer. Bovendien hangen er overal grijze wolkenflarden te dreigen. Het waait nog niet zo erg dat het groene maïsbos beweegt. Die rotdingen staan zo dicht opeen dat ze niet zo maar in beweging te krijgen zijn. Hoogsten zie je op de eerste rij de blaren wat weg en weer zwaaien, maar de rest zit beschermt door de massa te lachen met de wind, en zal niet echt beroerd worden, dan door echte storm- of rukwinden. Het is een inerte massa, een echte logge dikke muur. bah.

Vandaag hebben wij geen kinderen in huis. Veerle moet vandaag niet werken, en bovendien heeft Veerle zich kunnen vrijmaken om zondag mee te gaan naar de Stichting Levend Erfgoed in Puienbroek. Hopelijk kan Bart zich ook vrijmaken, en kunnen we eens met gans het gezin een uitje maken... Oma en opa met heel hun kudde kuikens om te gaan kijken naar de kiekens. Leuk.

Ik ga sluiten, en denk ook eens aan die mensen in Doel en de anderen die door een dwaze maatschappij ontworteld worden...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: