maandag, juli 14, 2008

Wee mij, wee mij !

Ik heb Hildebrandt schromelijk tekort gedaan ! Na de eerste twee stukjes komt hij tot volle ontplooiing en hij is echt een openbaring ! Hij schetst met scherpe pen het kleinsteedse leven van de gegoede burger, geeft hen een sneer over de manier waarop ze de lui van het armenhuis behandelen en ga zo maar door...Natuurlijk is het op een archaïsche manier, en beschrijft hij alles heel uitgebreid van bijvoeglijke naamwoorden en toevoegsels, maar zelfs daarin weet hij het net zo te stellen dat het riduculiserend is. Weliswaar gebruikt hij inderdaad overvloedig hooggeleerde woorden en brouwt hij Latijn en Grieks waar hij maar kan, maar als je weet dat hij pas 25 jaren oud was, pas afgestudeerd en dat het in die tijd getuigde van hooggeleerdheid die vreemde woorden te gebruiken, dan wordt het aanvaardbaar...
Dus, ik trek mijn woorden van gisteren in, en zet Hildebrandt terug op het piedestalleke waar hij hoort.

Dit gezegd zijnde, gaan we over tot de gewone blog van de dag . . .
Gisterennamiddag heb ik een ontvangen mailtje op mijn blog gezet, gewoon in een moment van glorie... Ik kan het niet helpen, maar ik ben een opa zoals alle opa's, en zielsgelukkig als een van de kleinkinderen eens iets belangwekkend doet... Alleen, waar andere opa's meestal hun grootste interesse hechten aan de behaalde punten en successen op schoolgebied, ben ik veel en veel gelukkiger met hun prestaties op het gebied van "De Kunst"...
De meeste andere opa's zullen meewarig het hoofd schudden als ik dat belangrijker vind dan het behalen van een hogere trede op wat gemeenzaam de maatschappelijke ladder wordt genoemd, maar ik doe het toch ! Het mooiste voor mij is het creeëren ! Het scheppen van iets, het "een God zijn in 't diepst van hun gedachten" om Kloos te parafraseren. Want ergens is het dat, iets moois maken, MAKEN, ontwerpen, scheppen, dat is, dat kan niet anders zijn dan het geraakt worden door een goddelijke vonk... Ik wil niemand beledigen, maar voor mij is dat nog een van de weinige dingen die ons werkelijk onderscheiden van de dieren...alhoewel, de prieelvogel maakt ook zijn nest schoon met trouvailles...
Dat moet ons eigenlijk nederig maken, het verschil met het dierenrijk is in feite omzeggens nihil. Wij zijn immers ook maar dieren, en meten onszelf gaven toe en ontzeggen ze aan de andere dieren, maar hoe meer we weten en hoe verder wij doordringen in de kennis over de dieren, hoe meer wij moeten vaststellen dat dit verschil er niet of amper is... En als wij dan zouden geraakt zijn door de goddelijke toets, dan denk ik dat dit voorrecht er evengoed is voor de dieren, die na gedegen onderzoek steeds dichter en dichter bij ons blijken te bestaan...
Het is wellicht alleen te danken aan het feit dat wij de slechtst uitgeruste diersoort zijn, die ons meer heeft doen gebruik maken van de hulpmiddelen en zo zijn we verder gegroeid naar een denkend dier, in die zin dat het denken veel belangrijker is geworden dan de lichamelijke capaciteiten, en bij wat wij denigrerend de dieren noemen is dat omgekeerd... Wij hadden eigenlijk geen andere keuze, want lichamelijk zijn we op alle gebieden de sukkelaars van de natuur.
Hoog tijd dat we dat beseffen, en ons heel nederig opstellen !
Bovendien zijn we ook nog scheef gegroeid in andere opzichten, we zijn de enige diersoort die zijn eigen nest bevuild, en alhoewel er nog dieren zijn die hun soortgenoten met veel smaak verorberen, zijn wij wel de enigen die onze soortgenoten doden, gewoon om ze dood te maken en ze dan, ongebruikt, te laten liggen... Met andere woorden, doden om te doden. We doen het nog gekker, in de natuur bestaat een zelfregulerend bestel, ik geef een voorbeeld, als er veel muizen en kleine knaagdieren zijn, zullen er ook meer uilen komen, zijn er weer minder muizen, dan zijn er plots minder uilenjongen, zelfs minder eieren...Niet zo bij de mens, die blijven maar voortplanten, en het verhongeren van hele kudden ervan veroorzaakt alleen een nog snellere aangroei met zich mede... Bizar, en volstrekt tegennatuurlijk. Hoe dat komt, omdat, weer eens, het denken boven de natuur is gaan primeren, en de redenering is dat het hebben van veel nakomelingen een waarborg biedt dat de kans groter is op het voortbestaan van zijn eigen genen. Dat de redenering andersom wellicht ook dergelijke waarborgen biedt is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de menselijke manier van denken.
Kortom, we zijn maar heel kleine mislukte diertjens...

Vandaar wellicht dat ik zo'n belang hecht aan wat nu eens niet gericht is op dat "denken", en veel meer gericht is op het gevoel... en dan meteen in overdrive ga, en kunst op het voetstuk zet, als het uiteindelijk ontstijgen van het platmenselijke zijn.

De zon schijnt ! Weeral ! 't Is wel weer voor een heel korte tijdspanne, maar we hebben ondertussen wel geleerd om kontent te zijn met het minste geschijn van de heerlijk warme zonnestralen... Naar ik las zijn het wel afgezwakte zonnestralen, want de zon is ziek, maar toch voelen ze nog heerlijk aan... En laat ons maar hopen dat die geleerde doemdenkers het mis hebben, en dat we niet voor een nieuwe "kleine" ijstijd staan... De brandstoffen zijn nu al onbetaalbaar, en als de ara- en andere bieren plots zelf een kachel gaan nodig hebben om hun tentjes te verwarmen, dan krijgen wij hier niets meer, noppes, niente, nada... en kunnen wij, na het kappen van onze al zo zeldzame bomen, ons verwarmen al bibberen.... De Nederlanders hebben nog wat gas, wij hebben nog wat kolen, maar waar de Spanjaarden en Italianen braafjes de mijnen in gingen, zie ik dat de mensen uit de Maghreb-landen nog niet zo vlug doen, die zullen veeleer hun valies maken en terug naar het homeland gaan, want dan zal het daar beter zijn dan hier ! Of, heel misschien, zal men dan plots niet meer de directieven moeten volgen van de geldmagnaten dezer aardkloot, en eindelijk mogen gebruik maken van de gratuite energiebronnen die overal te benutten zijn... Lees maar eens in dat wereldwijde web van je internet over al de uitvindingen die er al gedaan zijn, en die iedere keer weer doodgezwegen worden, omdat het zaken zijn waar noch de kapitalisten, noch de staat veel aan kan verdienen. Je ziet er auto's lopen op water, ziet er de werkelijke perpetuum mobiles, die energie leveren ad infinitum... (Hildebrandt heeft invloed op mijn taalgebruik !)

Ik weet niet wat jij doet met je internet, het zijn mijn zaken niet, maar ik kan je alleen maar eens aanraden om wat te grasduinen in die dingen, en ik bedoel niet alleen de alternatieve uitvindingen, ik bedoel ook de alternatieve nieuwsgaarders, waar je onder meer kunt lezen dat 9/11 een grote fake zou zijn, waar je kunt lezen hoe de gebouwen juist voordien veel hoger verzekerd werden, dat de Vietnamoorlog ook ontstaan is door een zogezegde aanval op een amerikaans schip... en ga door met het lezen van de antwoorden op deze zaken, en probeer zelf tot conclusies te komen... Met andere woorden, probeer zelf te denken, gebaseerd op alle mogelijke inlichtingen die je bijeen kunt garen. Geloof je me niet? Doe dan een kleine test, kijk 's middags naar het nieuws op VRT Eén, en 's avonds op vtm, en stel vast hoe zeer de kijk op dingen verschilt... Natuurlijk is dat niet voor ieder nieuwsitem het geval, maar soms is het heel erg verschillend ! Maar veel verontrustender vind ik persoonlijk dat deze nieuws (!!!)-zenders proberen om ons te doen denken in een bepaalde richting ! Ik ga, bewust, een voorbeeld geven over iets zo triviaals als het voetbal... Luister naar één hoe slecht Club Brugge weer gespeeld heeft, en hoor dan hoe schitterend ze het gedaan hebben op vtm... Met zo'n bedrog kun je alleen maar lachen, maar als het gaat over zaken die echt van belang zijn, dan is het feit dat ze ons sturen in het denken, veel erger ! Het telkens en telkens weer naar voor brengen, en met sympathie, van een of andere politieker, mag dan al de overtuiging zijn van de nieuwslezer, maar het steeds weer inhameren in de geesten van de luisteraar, dat is beïnvloeding, dat is het sturen van de ideeën, en is verderfelijk en nefast te noemen ! Ook de manier om iets te zeggen, sterk gekleurd zonder te liegen... je hoort bij de ene zeggen dat partij x stand houdt in de opiniepeilingen, terwijl je op de andere hoort dat ze ter plaatse blijft trappelen...In se zeggen ze beide hetzelfde, maar het ene klinkt positief, en het andere negatief voor de bewuste partij. Met andere woorden, de berichtgeving is niet neutraal, en is manipulerend !

Vandaar dat ik steeds weer oproepen doe om je zelf te doen nadenken, verder te gaan zoeken dan wat ze je voorkauwen... Laat je niet sturen, lees niet één krant, en alleen maar die ene, luister niet naar één zender en alleen die ene... probeer ook eens de andere klokken te horen en maak dan voor jezelf uit wat wellicht de waarheid is...

Ook in de geschiedenisboeken vind je geen waarheden, je vind er één waarheid, de waarheid volgens de overwinnaar en de geestelijke richting van de uitgever... Lees dus ook maar eens de geschiedenis opnieuw, uitgaande van andersdenkenden, en liefst ook nog eens bij de verliezende partij...

Ik ga niet zeggen dat je daar veel beter zult van worden, maar in ieder geval zul je leren dat de waarheid niet steeds de waarheid is, en dat het heel wat zoek- en denkwerk vergt om te ontdekken waar wellicht, met grotere waarschijnlijkheid de waarheid wel ligt... en treur met mij en al degenen die dit doen, over het feit hoezeer we dagdagelijks gemanipuleerd worden.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: