dinsdag, juli 01, 2008

't zonnetje schijnt zo heerlijk schoon,

't vogeltje zingt op heldere toon...
zat ik vanmorgen te fluiten toen ik het raam van de slaapkamer wagenwijd openzwierde. Mijn haan begon prompt mee te zingen (nog valser dan ik) en de ekster in zijn nest protesteerde luid.
Ik heb de indruk dat diene sjamfoeter al aan zijn tweede nest begonnen is, er zitten nog geen eksters genoeg, en ik durf mijn kuikentjes nog steeds niet buiten te laten, allemaal door die dieven van eksters en kraaien. Die bescherming is allemaal goed en wel, maar zien ze nu echt niet dat alle kraaiachtigen onrustwekkend toenemen, en dat die beesten steeds meer kleine vogeljongskens roven ?
De een of andere kluiver heeft geoordeeld dat om het natuurlijk evenwicht te herstellen het nodig is dat er ook weer rovers komen... Daarom heeft men de vossen laten "infiltreren" (dat die beesten allemaal gemerkt en gechipt waren is louter toeval, en wijst er helemaal niet op dat ze uitgezet zijn)en laat men de kraaien en consorten maar wildgroeien... Daar bij vergetende dat de natuur al zo scheef gegroeid was dat een toename van de rovers niet anders kan dan funest werken op het natuurlijke bestand... Het is duidelijk dat het wildbestand, van groot tot klein nu steeds vlugger afgebouwd wordt, tot een nieuw evenwicht zal bereikt zijn, en de kraaien ten prooi zullen vallen aan vossen en nog grotere roofvogels dan zij zelf al zijn. De rest zal al allemaal opgefret zijn.
Wie krijgt het in godsnaam in zijn hoofd om bij een reeds zo zwakke wildstand ook nog eens rovers te introduceren ???

Ik zie steeds minder konijntjes en hazen, en ook het aantal patrijzen is schromelijk geminderd. Maar minstens even rampzalig is het feit dat hier vroeger ieder jaar honderden groenvinken zaten, en we er de laatste twee jaar geen enkele meer hebben gezien ! Een groenvink is een stoute vogel, die zich niet schroomt dicht bij de mens te fourageren, er op rekenende dat hij snel genoeg is, maar dat doet hij ook bij andere dieren, en daar is hij niet snel genoeg...exit groenvink.
Hoelang is het al geleden dat u nog sijsjes zag ? Jaren !!!
Als vossen en kraaien en eksters zo stout zijn om bij de mensen in de tuin te komen, dan zullen ze zeker niet beschroomd zijn om de kuikens van patrijzen en fazanten te kapen!
Het is hoog tijd dat men het aantal van die beesten wat binnen de perken houdt, om de rest van het wildbestand toch een kansje te geven!

Wij zitten te genieten van het zonnetje, maar die kleine beestjes moeten zich voortdurend verbergen tegen aanvallen van beneden en van boven. Probeer zo maar een nest jongen te fourageren !

Toen ik klein was, wisten we in het bosje van Oostende honderden vogelnestjes zitten. Er zaten nachtegalen (hoelang is dat geleden dat ik die nog hoorde - vroeger zaten er hier iets verder in de Jagerij) en europese kanaries, groenvinken, boomkruipers en noem maar op, te veel om op te noemen. En toen, toen het nog niet te laat was, ging de jachtwachter rond en schoot door de ekster en kraaienesten om zo de broed te verstoren en die rovers niet te talrijk te laten worden. Ik heb niets tegen een kraai, ik heb er een tamme gehad, een lief en zeer verstandig beest, maar het zijn rovers, en zij floreren terwijl de rest heel snel achteruit gaat.

Er zijn natuurlijk meerdere redenen, maar moeten wij niet alles doen om de zangvogeltjes en hun capaciteiten als insecteneters te bewaren ?

In Wannegem zat ieder jaar een paartje ijsvogels te broeden, dit jaar is het er ook niet meer...

De maïs voor mijn deur staat ondertussen al zo'n 70 cm hoog...hele stukken van het glooiende landschap zijn al verborgen als ik hier opkijk van achter mijn pc, op andere plaatsen zie ik nog alleen de toppen van de bomen en verder op zie ik gelukkig nog de wei van boer Roman en een veld met...maïs....

We zullen dit jaar weer moeten opletten! Als men de maïs afdoet, dan mag je er op rekenen dat de ratten die daar weelderig leven tussen een zee van voedsel, plots allemaal ergens terecht moeten, en dan is mijn kippenhok een heel aantrekkelijke woonst voor hen. Het voorbije jaar heb ik er weinig last van gehad, dank zij de tips van de rattenverdelgers van de provincie! Zorg dat er nooit 's nachts voer in het hok blijft liggen, en zet je rattenvergift buiten het kippenhok...
Maar je bent er niet altijd met dat klassieke vergift, er bestaat namelijk meer dan één soort van ratten, en de tweede soort die veeleer een planteneter is, eet niet van dat gift! Voor die soort moet je een giftig poeder strooien in de nabijheid van hun holen, ze lopen er dan in, en het zijn propere beestjes, ze likken hun pootjes schoon en krijgen zo het gift binnen. Eigenlijk is het erg dat verdelging de enig oplossing is, maar ook die beesten zijn leden van de bende rovers, en ook zij roven nesten leeg van de vogels die niet zo hoog nestelen!

't Lijkt wel of ik vandaag in een wraakzuchtige stemming ben tegen al wat rover is, maar ik vind dat het tegenwoordig steeds meer op valt dat de zangvogeltjes drastisch aan het verdwijnen zijn !

Deze namiddag ga ik dus les geven in de edele conste van de pyrografie... Maar ik heb hoop en al drie branderkes, 't zal dus behelpen zijn, en stuk voor stuk en per groep wat les geven. Ik heb een pak boeken mee met tekeningen die ze kunnen overnemen, want er zit blijkbaar geen een tekenaar bij... Nu, ook zonder "haartisten" kan men heel mooie siervoorwerpen maken. Kijk maar eens wat je vind in oude musea van volkskunde, waar je her en der de werkjes van onbekende kunstenaars kunt bewonderen. Ik heb al papierknipkunst gezien, waar ik mijn hoed voor afneem, en wellicht herinneren jullie zich ook nog ooit eens een versiering gezien te hebben gemaakt van gesneden stro. In oude kloosters vind je wel eens hele "bloemstukken" gemaakt uit stro, die heel voorzichtig in model geknipt voorzichtig gelijmd werd op een zwarte ondergrond. Het felgele stro op dat zwart was als een stukje goudsmeewerk! Ik heb hier nog een heel oud kadertje, afkomstig van bij Mee, onze oude buurvrouw uit mijn kindertijd, een chinees mannetje, uitgeknipt uit restjes zilverpapier, en lichtjes bijgekleurd met waterverf of zo iets...Heel mooi, en ook een van oude stukjes volkskunst. Ook zag je wel eens oude kastjes en stoelen die kunstig beschilderd waren... Nee, het moeten heus niet allemaal kunstenaars zijn met een grote K om echt mooie en frisse dingen te maken. Ook iets wat bijna verdwenen is, is het houtkerven. Gewoon ook omdat het hout wat verdwenen is uit de dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen, maar nu en dan zie je nog we eens een plank (van een kapstok en dergelijke) waar een onbekende kunstenaar motieven uit kerfde, telkens driehoekjes uitsnijdend in een stervorm, of gewoon in een lijn rond de plank gaand, en zo het stuk hout veranderend van een plank in een afgewerkt produkt. Reeds veel moeilijk waren de speculoosvormen, die in de meeste gevallen ook door de gewone man uitgesneden werden, na de dagtaak terwijl hij 's avonds zat te verpozen.
Ook in de klompen vond je kunstig uitgesneden motieven gekerfd, en soms ook kleurige nette bloemetjes geschilderd. Dat dit veelal gebeurde met behulp van een sjabloon, doet niets terzake, en doet niets af van de sierwaarde.
Ik heb enkele jaren 's avonds kunstacademie gevolgd voor beeldhouwen, en als er één ding is die voor mij nagelnieuw was, dan is het wel dat alle truken goed zijn ! Waarom zou je niet gebruik maken van een bestaande kop om een vorm vast te leggen, als die voldoet aan je verlangen, of ongeveer voldoet, en aldus een makkelijke basis vormt en veel werk uitspaart ? In de eerste oefeningen die je krijgt, zit het kopiëren van een bestaand kunstwerk. Dat lijkt simpel, maar de bedoeling is wel om een exacte kopie te maken! Dus werk je met passer en dergelijke om het werk niet alleen na te maken, maar het ook exact de zelfde maten te geven ! In feite is dit net zo goed een oefening in het maken van een portret...
Ik ga stoppen, want wellicht interesseert het maken van beelden je geen snars, en misschien zie je ook helemaal niets moois in de volkskunst... Nu ja, dan heb ik misschien toch bekomen dat je dergelijke dingen toch een beetje met een ander oog bekijkt... Kun je ook daar van, van de kleine dingen des levens genieten, en dat, dat is belangrijk !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: