zondag, juli 27, 2008

Schaterlach der Goden

Ik heb nog steeds veel pijn, eigen schuld, dikke bult!, Ik moest maar niet met Bart en co naar de rommelmarkt te Lierde zijn gegaan... Ik had al pijn en dan nog wat gaan rommelmarkten. Niet slim, wel leuk eens met je familie bijeen te zitten, eerst heerlijk barbecuen, en dan een heerlijke kop koffie om het te laten zakken, en als toetje een rommelmarkt. Heerlijk, maar wel verdomd pijnlijk.
Dat maakte dat ik weer een heel stuk van de nacht lag te lezen, en te denken...
en waaraan denkt een mens, liggend in het duister van de nacht ?
over God, Goden...want heel zeker weten we daar niets over, we bevroeden alleen maar.

Mijn gedachten dwaalden vooral naar het hiernamaals, zoals we dat met zo'n heerlijk woord zeggen.
Van de godsdiensten die ons min of meer vertrouwd zijn, kennen wij enkele opties! Bij de Christenen gaan ze naar de hemel, een eeuwige gelukzaligheid in de nabijheid van hun God, Bij de Moslim is dat zowat gelijklopend, maar daar zijn de eeuwige zaligheden veel meer familie van onze wereldse genoegens, bij de Hindoe's en de Boeddhisten keert men terug in een bijna eeuwige kringloop, en een beetje afhankelijk van de onderafdeling zitten er mogelijkheden in om alsnog, na het bereiken van de juiste instelling, kan men ook een vorm van gelukzaligheid bereiken en bevrijd worden van het steeds terugkeren naar de menselijke toestand...
Eerst stel ik vast dat ik wel in "een" God geloof... Ik kan mij niet indenken dat de complexiteit van het leven hier en wellicht op nog vele andere werelden zo maar kan ontstaan, en zo maar kan ontwikkelen en in evenwicht blijven... Met mijn klein verstand zie ik daar de hand in van de kunstenaar, de schepper, een God...
Maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat die God zich ook nog eens bezighoudt met elk individueel ietsje, om naar het Christelijke evangelie te grijpen, zelfs een mus zal niet uit de hemel vallen zonder de Wil... nee, dat geloof ik niet, anders is hij ook verantwoordelijk voor de dood van onze Koen, en is dat niet anders te interpreteren als een misdaad tegen ons gezin, of op zijn best als een willekeurig spel met de vogelenpik... Nee, voor mij zijn die godsdiensten gegroeid uit het besef van een alles overkoepelend iets, en heeft men het in de loop der tijden 'georchestreerd" op mensenmaat. En er zijn heel veel pogingen geweest, waarvan er al heel wat weer verdwenen zijn in de nevelen van de tijd, maar een ding hebben ze allemaal gemeen: ze zijn gemaakt op mensenmaat ! Of de Goden kregen menselijke trekjes, of ze werden mens, of ze creëerden de mens naar hun gelijkenis of... noem maar op, ergens zal het wel bestaan of bestaan hebben.
Daarnaast hebben ze nog één ding gemeen! Ze hebben allemaal een hiernamaals.
Ook dat is er in vele, vele vormen, maar de mens dicht zichzelf geen einde toe.
Wat het echte hiernamaals is, dat kan ik niet met zekerheid uitmaken, misschien gaat onze Godsijver wel zover dat we het hiernamaals krijgen waarvoor we gebeden en geleefd hebben? En zitten er nog steeds ergens noormannen wilde jachten te houden boven ons zien uit .
Maar ik denk, voortgaande op het feit dat alles in de natuur streeft naar een zeker evenwicht, ook het hiernamaals een evenwicht in zich zal hebben.
...en ik vrees dat dit dan kan gevonden worden in de reïncarnatie, de vorm van hiernamaals die ons telkens en telkens weer in het leven laat terugkeren, op een of andere vorm, een vorm die veel verder gaat dan wat wij met ons wittemensenverstand begrijpen, het is in ieder geval niet zo eenvoudig als jan komt later terug in een leven als jefke... Het zit veel complexer in elkaar, alhoewel er legio bijna-bewijzen zijn dat er veel Jannen zijn die terugkeren als Jefkes ...
En dan dacht ik aan de schaterlach der Goden, het herstellen van het ultieme evenwicht, waarbij al die blanke welgestelde dikgevreten mensjes terugkeren in een of ander hongerland...Waar ze plots aan de kant staan van de oh zo minderwaardige kleurling... en in dat gekleurde lijf honger en dorst hebben en misprezen worden... herstel van het evenwicht... Zie je een Hitler al in de huid van een Jood ? Heerlijk toch ? Zie je die neonazistjes al kloppen op de kop van hun voormalig idool ?
Weet je, ik neig meer en meer naar het idee van de reïncarnatie toe !
Omwille van het heerlijke evenwicht, ook al betekent het dat ik wellicht ook ergens in een volgend leven terechtkom in een van de zovele hongerlanden, terwijl heel diep in mij, om het evenwicht nog wat meer in evenwicht te brengen, heel diep in mij ergens een besef blijft bestaan, in een onderbewuste, aan eten, heerlijk eten, aan drank, heerlijk drinken... Maar zouden we dat niet ergens een beetje verdiend hebben ?
Zou er niet in die reïncarnatie een vorm van Goddelijke rechtvaardigheid schuilen?
Ik weet het niet...
Maar mocht ik het ooit te weten komen, uit een vorig leven, of in een volgend, dan zal ik niet nalaten u te vertellen over de grote waarheid...
En dan zal misschien, heel misschien een nieuwe volksbeweging ontstaan, die zou evolueren in een godsdienst en niets meer zou vertellen van wat ik jullie echt heb verteld!

Zo hoop ik dat er nog meer documenten teruggevonden worden over de eerste eeuwen van het Christendom, met nog meer evangelies dan dat van Judas, Maria en dergelijke, om ons er op te wijzen dat men ook deze teksten steeds weer en weer "gezuiverd" heeft naar het bruikbare toe voor een organisatie. Ik wens dit toe aan alle godsdiensten, in de vage hoop dat ooit, heel misschien het echte het werkelijk verlichte, het oerbesef zou bloot komen te liggen... Oh, als je al die teksten leest, er alle bijkomstigheden uit weg werpt, ben je al een heel stuk op weg... zo moeilijk is het niet, er is wellicht slechts één gebod...Evenwicht
Evenwicht, want dat houdt in dat je alles moet respecteren en beminnen als een deel van hetzelfde waarvan jij ook deel uit maakt...

't Is nog steeds goed weer, ook al goot het gisteren plots gedurende één uurtje met bakken tegelijk uit de hemel naar de aarde... En alhoewel het blaasjes regende, het duurde geen zes weken, een uurtje slechts...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: