donderdag, juni 05, 2008

en, gezocht ?

Als je nu, benieuwd door het doembericht goed gezocht hebt, dan heb je ongetwijfeld ook gezien dat er zijn die zeggen dat je nooit die golven strikt gebundeld door kunt zenden, dat die golven zich automatisch zouden verspreiden, en daardoor alle benodigde kracht zouden verliezen...
Wat weet je dan nu wel ?
Wel , je bent een stuk wijzer geworden, namelijk dat ondanks alle vertoningen en alle verklaringen dat kamerika de grote vredesboodschapper en -brenger is, ze nog steeds blijven en blijven zoeken naar middelen om hun wil te kunnen opleggen aan anderen. Je kunt moeilijk beweren dat dit de manieren zijn van iemand die alleen defensief is ingesteld!
Met andere woorden, het is goed om zoveel te lezen, om zo goed mogelijk alles goed te onderzoeken, en vooral !! vooral goed na te denken, op zo'n manier dat je zo onvooroordeeld de zaken kunt bekijken. Dat kun je maar als je zoveel mogelijk gegevens van zoveel mogelijk bronnen naast elkaar bekijkt ! Net zoals je altijd alleen het nieuws bekijkt op één zender, één krant leest, zul je ook niet jou mening hebben als je maar een bron onderzoekt !
Kijk 's middags naar vrt en 's avonds naar vtm, en alras zul je zien dat het nieuws er heel andere klemtonen heeft, ja zelfs meer, soms echt verschillend is ! De ene zal zeggen dat er sporen zijn die eventueel kunnen leiden naar, waar de andere zegt dat schuld nu wel duidelijk blijkt... dat is uiteraard beïnvloeding, of door de een of door de ander, maar je weet dan tenminste zeker dat ze je proberen te manipuleren !

Vandaag ben ik laat met mijn blog, dat komt zo, Veerle moest naar de keuring, en omdat het de eerste keer was dat ze dat zelf moest doen, ben ik met haar meegegaan. Uiteraard ben je direkt een pak tijd kwijt, vooral aan aanschuiven...

En zo ben ik schromelijk veel later dan anders. Dat is voor mij héél erg, want ik ben een van die mensen die een hekel hebben aan te laat zijn ! Als ik ergens verwacht ben op een bepaald uur, dan ben ik steeds te vroeg, nooit te laat. Ik ben ook doodongelukkig als iemand mij zegt dat hier om x uur zal zijn, en hij komt een half uur later toe... Ik zit mij dan op te jagen, in zijn (haar) plaats. Gek, ik weet het, maar zo ben ik nu eenmaal! Sommige mensen zijn net andersom, en komen steeds later dan afgesproken, bij sommigen weet ik dat, verwacht ik dat, maar toch zit ik mij dan te verbijten....

Indertijd gaf ik veel vergaderingen, en ook daar was het steeds wachten, omdat de meesten te laat kwamen... en eigenlijk werden dan de goeien gestraft voor de fouten van de anderen. Op een bepaald ogenblik heb ik dan ook gezegd dat de vergadering begon op uur x, met of zonder volk, en dat ik niet meer van plan was de mensen te straffen die op tijd kwamen. Ik heb dat maar één keer moeten doen, en van dan af kwam iedereen op een behoorlijke tijd aan op de vergadering.
Doe je dat niet, dan zullen op de duur de mensen die normaliter op tijd komen, daar ook het nut meer van inzien.

Kimberly zit hier, ze heeft weer last van haar allergie, het is de tijd van de pollen. Normaal gezien gaat ze daarmee toch naar school, maar het was zwemmen, en daar, in die chloorlucht ziet ze te veel af. De andere helft van de tweeling, Gwendolyn, was heel boos omdat ze nu alleen naar de school moest ! Een tweeling is niet hetzelfde als twee kinderen die- ook al is het maar één jaar - schelen ! De ene begint schelpen te verzamelen, dus doet de andere dat meteen ook... In alles maar dan ook alles moet je alles afwegen dat het gelijk is voor alle twee, met uitzondering van de kledij, daar hebben we ze aan gewend, en nu hebben ze min of meer andere voorkeuren, alhoewel we soms vaststellen dat ze wel eens wisselen van een of ander kledingstuk.

Het verzamelen hebben ze blijkbaar mee van hun nonkels, Bart en Koen, die hadden elk een verzameling, de een van stenen, de ander van schelpen... de tweeling verzamelt én schelpen, én stenen... en alle twee sparen ze alle twee de zaken ! Ik heb al zitten stoken dat het beter elk één soort zou zijn, maar noppes.... Als we eens een mooie steen vinden, dan leggen we die aan de kant tot wij er nog eens één vinden, zodat ze alletwee een steen krijgen, en dan is er nog zevering over het feit dat het niet juist dezelfde zijn... Het betert wel met verouderen, maar toch !

Toen ik kind was verzamelde ik stekjesdozen. Heel de familie was gealarmeerd, en iedereen hield alle speciale stekjesdozen bij voor mij. Eén was er een speciale bron van bijzondere stekjesdozen, Lambert, die was loods, en van op al die vreemde schepen bracht hij stekjesdozen mee. Ik had er van landen waar ik nog nooit van had gehoord. Nu verzamel ik dus wandelstokken. Die zijn er niet zoveel als indertijd stekjesdozen... Want stekjesdoosjes, dat was indertijd een van DE items die geschikt waren voor het verspreiden van reclameboodschappen. Nu is dat niet meer het geval, je ziet zelfs bijna geen stekjesdoosjes en vooral die reclamestekjes in een geplooid stukje karton met reclame, die zijn wel heel zeldzaam geworden. Wellicht door het ontstaan van de wegwerpaanstekers, maar toch ook vooral omdat er niet meer zoveel moet ontstoken worden ! Er wordt minder gerookt, minder mensen werken met een kachel, meer en meer kookt men electrisch en minder met gas, en die gasvuren, die steek je niet meer aan met stekjes... en zo verdwenen de stekjes stilletjes uit het straatbeeld...

Bizar, als je er eens over nadenkt, hoeveel van de dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen er zo al stilletjes verdwenen zijn. En als ze niet verdwenen zijn, dan zijn ze helemaal veranderd. Ik heb bijvoorbeeld de kookpotten weten veranderen, op meer dan één manier ! Vroeger waren dat meest aluminium potten, min of meer afgerond onderaan, nu zijn de potten allemaal aangepast aan het koken op een electrisch vuur of inductie, en hebben daardoor een heel ander uitzicht. Ik heb ook de anti-aanbakpotten weten komen... Nu hoor je de tv-koks regelmatig zeggen dat ze een of ander gerecht alleen kunnen maken met een goede pot of pan, een waarin het nog kan aanbakken... met andere woorden, er komt iets terug van weggeweest...

Ook de fonoplaten, die zijn weggeweest, en nu komen er weer op de markt. De oude platen zie je op iedere rommelmarkt, en je ziet steeds de fans van het vinyl op hun knieën zitten om in die pakken oude platen hun gading te zoeken. Vinyl is weer in !

Ook de oude radiotoestellen, die grote houten bakken nog met lampen, die worden grif verkocht, zelfs als er geen klank meer uit komt, want dan zijn ze goed voor wisselstukken, of voor de handige harry's.... Ik weet niet of de winkel er nu nog is, maar in de ninoofse steenweg in brussel was (is) er een winkel waar ze nog lampen konden verkrijgen, en desnoods op bestelling laten maken ! Ooit moest ik om een speciale lamp, en zag ik dat daar gebeuren, en niet één, maar diverse mensen stonden daar aan te schuiven voor al dergelijke oude radiolampen. Nu moet ik zeggen dat die radio's een warme klank hadden, maar toen wij jong waren, moesten wij die plastic draagbare radiootjes hebben, en toen de fm er kwam, zeker ! Die dingen hadden een vreselijke klank, maar het was in, en op het strand hoorde je overal die dingen lawaai maken... Nu zijn het mp3 en dergelijke...

Het gaat steeds rapper en rapper, maar nu en dan, zie je een stapje terug...
Niet altijd omdat het beter was, maar veeleer uit nostalgie... Ik heb op de rommelmarkt zo'n heel oud transistorradiootje gekocht, nog "nagelnieuw", of liever winkelnieuw, nog in de verpakking. Dat zit nu in mijn visbak, en als de vis niet bijt, dan zet ik soms wel eens het radiootje aan. Je moet daarbij niet alleen de post zoeken, maar ook nog eens zoeken hoe je dat ding moet zetten om die post zo goed mogelijk te ontvangen... echte nieuwe antiek...met dat blikken geluid van toen... kostprijs twintig cent, de batterij kost meer...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: