vrijdag, mei 02, 2008

remmen dicht houden en stappen maar...

Niet makkelijk, maar het is niet zo erg als toen ik De Diarree (twee hoofdletters) had... Dus, het gaat, als ik heet attent ben op de stand van mijn billen...
Gelukkig maar, anders had ik de rommelmarkt gemist, en het was een goede markt, een mooie, een happy markt ! Want ik heb maar liefst 3 (drie !!!!) nieuwe wandelstokken gevonden ! Een met een sabel (je moet tegenwoordig geluk hebben om andere te vinden ! en twee heel mooie handgesneden wandelstokken, een in de vorm van een dreigende slang, en een met een drakenkop. Heel mooi... Heel wat kramers hadden er direkt oog voor ! Die mannen zijn getraind om te kijken naar mooie stukken...
Thuis, ben ik direct begonnen aan mijne blog, nog niet eens het nieuws of de mailtjes bekeken, want ik mag geen tijd verliezen, deze namiddag moeten we nog naar tanteke ook, om de was te halen en een bezoekje te brengen... stipt om drie uur, want dan gaat de cafetaria open, en tanteke zit te wachten op haar wekelijks glaasje bier...
De laatste tijd ziet ze er redelijk goed uit... ze krimpt in elkaar, ze staat zo mager als een houtje, maar ze is voor haar doen vief ! Je kunt er wel niet echt meer mee praten, tegen dat je de zin hebt uitgesproken is er kans dat ze het begin al weer kwijt is...
Momenteel is het nog altijd goe weer, maar de wind is schraal en koud. Toch nog geen zomerweer ! Ik zie mijn camelia's, nu de bloei begint te verdwijnen, weer uitlopen, aan enorme snelheid! Ik heb eens opgezocht of je dat kunt en moogt snoeien, want voor mijn raam hou ik wel van bloemen, maar niet van lichten zicht ontnemende grote dingen ! Het kan, snoeien moet gebeuren in april, na de bloei. Goed om weten, om de dingen zo nodig wat in handen te houden...
Heb je al eens goed gekeken naar een linde als hij blaren krijgt ? de blaadjes zijn zo teer en slapjes, dat ze in het begin echt hangen, precies halfopen parapluutjes !

Gisterennamiddag heb ik naar een derde onemanshow van Toon hermans zitten kijken, uit 1965. Ik denk dat dit de eerste was die ik ooit op tv zag, en het was wonder hoe ik bijna meteen weer hele stukken van de tekst kon meezeggen... en zingen !
Het is één van zijn beste naar mijn gevoel, die met de bal gehakt, het liedje van Sususususuzanne, met zeumeueeleumeu niets an..., maar ik herinnerde mij niet dat dit onmiddelijk werd gevolgd door Sien, laat 'ns zien, Sien hoe mooi je bent...
Heerlijk om weer te beleven... ik heb nog 8 onemanshows te gaan... Heerlijk, heerlijk !
Zelfs Anny zat nu te lachen ! Oefening baart kunst ? of is het steeds beter ? Allebei wellicht !
Ik kan genieten als die man parodieert... Weet je, ik zie hem in mijn gedachten zitten op een makkelijke stoel, in de zon, en kijken, observeren... En dan thuis oefenen om te lopen op de manier van een oude man, en dat net zo erg te overdrijven dat het herkenbaar blijft en grappig wordt...
Zijn scène met het lint... grandioos...
Waar zijn al die grote humoristen heen gevaren??? Wat we nu hebben is héél anders, moet het steeds weer hebben van getak op anderen... Toon was een monument, precies omdat hij nooit oftenooit ergens iemand op de hak nam ! Hij brengt een milde humor, ja zelfs een wijze humor. Zijn medewerking met professor Kneut Reutelfleut aan het boekje " Weeureum zeun deu meunsen zeu meu", uitgegeven bij "De luie Wesp"... is niet alleen humor, maar ook een sneer aan de mensen die nooit meer werken met echte arbeidsvreugde...
Wim Kan, Sonneveld, en nog een heel pak anderen, een Fons Janssen, een Gerard Vermeersch, het was of er plots een hele oogst humoristen op de mensheid werd losgelaten ! Alleen Wim Kan was een voorloper van de politieke humor die we nu nog steeds zien... en dat was dan ook een humorist waar België nooit naar keek, want wat wisten wij van de nederlandse polletiek ! Die humor kan niet anders dan heel streekgebonden zijn...Toon niet, Toon kon zijn vorm van Humor overal brengen... Ook al lukte het niet echt in de angelsaksische landen, wellicht omdat hij daar minder feeling had met de taal, of omdat zijn humor daar niet insloeg ? Het eerste vermoed ik ! Toon speelde met taal ! Hij was de magiër die plots in een reeks woorden een dubbel e bodem zag, en die totaal andere betekenis van die woorden of zijn betekenis gaf hij plots aan de massa prijs...zijn bal gehakt, zelden zo'n mooie bal gezien, 't was geen gewone bal, 't was een galabal...en zijn tafeldame die een uitschuiftafeldame werd... Een woordkunstenaar waar ik stikjaloers op ben, maar waar ik van geniet, waar ik in zwem, waar ik me in was...Heerlijk !

Iedere keer opnieuw sta ik ook stil bij zijn talent om liedjes te maken, niet alleen de prachtige speelse teksten, maar ook de heerlijke melodiën... Sommige klinken nu nog steeds op de radio...ook al was dat voor de meesten bijzaak, oor hem was het - denk ik - hoofdzaak... Hij hield ervan te rijmelen, gekke versjes te maken, en te zingen met klanken... Dat spul waar België nu mee naar 't songfestival gaat, Toon heeft veel vroeger zo'n liedjes gemaakt, met onbestaande woorden, maar hij wist er dan zo'n klanken in te leggen dat je dacht dat het Russisch was, of...andaloesië... andaloesssje, met sjje... de andaloessisssje sssje...

Het was nog zwartwit tv, maar mooi, mooi !

Kijk, daar kan ik van genieten. Die man is mij zo dierbaar als een goed boek, omdat hij mij naast lachen, ook laat dromen, ook mijn fantasie in werking zet... Dan krijg ik weer lust om in mijn boekenkast te rommelen en een boek van die andere Toon (Kortooms) te nemen, en in een happy mood de rest van de week uit te doen...

Na zo'n show luister ik ook veel attenter, niet alleen naar wat men zegt, maar ook naar hoe men het zegt... en soms heb ik moeite om de bijgedachten die bij mij op komen te verbergen... zit ik inwendig door te denken aan mijn eigen krinkelende gedachten die hun zinnetje bij mij wekte...

Enkele dagen geleden heb ik een mailtje ontvangen, met foto's van al die "modellen" die slachtoffer zijn van anorexia... Verschrikkelijk ! Wat doen die idiote modemensen de wereld aan ! Weet je, in Australië zijn die modeleen en hun foto's verboden, als bedreigend voor de gezondheid ! Die mensen hebben gelijk ! Ze moeten niet dik zijn, ik weet genoeg aan me zelf dat dik zijn geen voordeel is, maar mager is zeker even slecht ! Laat de mens eens mens zijn, leer hem/haar om gezond te eten, gezond te drinken, en vooral gezond te bewegen! Geef zelf het goede voorbeeld, ga zelf niet hele dagen vettige snacks uit het vuistje eten... maar maak er ook geen levende geraamtes van ! Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen mooie vrouw in zien, in die magere dingen... Een vrouw moet een vrouwelijk model hebben, met mooie milde heupen, gevormd voor de mooiste taak op aarde, het moederschap ! En een moeder, dat moet zacht zijn, daar moet het kindje tegenaan kunnen leunen, in een zachte warme schoot... En dat is er niet te vinden aan die stokken die je ziet lopen op de modeshows... Daar is niets zachts meer aan, buiten veelal een buitenproportie borstpartij, want die laat zich niet zo makkelijk wegwerken als het zachte vlees van de schoot... en die wordt zo nodig (???) opgevuld met silicone !
Nee, geef mij maar zo 'n brok ongekunsteld vrouwmens, moederdier, warmtebron, met een warm ingebed moederhart...
Ik ga stoppen, nog wat dromen van Toon en dan naar tanteke...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: