zaterdag, mei 17, 2008

regen

en je ziet alles groeien ! Regen is zegen, maar alleen voor 't kruid...
Toen ik vanmorgen opstond, moest ik voor het eerst sinds lang licht maken in de badkamer, ik zag mijn eigen gezicht niet meer.(Niet dat je er veel aan mist)...
't Is donker, 't is nat, 't is vuil weer !
Door mijn linde kijken gaat niet meer...soms nog een spotje licht tussen de bladeren door bij een mild windvlaagje... De bladeren worden ook groener, komen tot volle wasdom, alleen de gouden gloed op de bloeisels is er nog. Heerlijk dat die er nu zijn, jammer als er zich iemand onder parkeert met zijne tutuut, want zijn carrosserie zal plakken !!!
Ik ga moeten snoeien aan mijn lievelingsboom, want alleen lieden van minder dan 1.40 meter kunnen er nog onder wandelen zonder de takken te beroeren, en dat beroeren is niets als het droog is, maar bij natte ben je meteen gewassen en gedouchet ! (zonder zeep)
Ook aan de kant van de straat, want iedere auto ranselt nu de blaren, en een camion zal nog wat meer voelen dan de blaren... Ieder jaar moeten die takken afgedaan worden, en ieder jaar staan er nieuwe.

De blaren van een linde hangen wat, en wat mooi is, de twee onderste blaren van ieder takje vormen een kapje, het ene blad zit wat in het andere gekruld. De duitse pijp is ook weer aan de groei begonnen, en de massa oude dooreengewrongen lianen worden bedekt met nieuwe, die weer door alles heen omhoog kruipen...Ze zitten al enkele meters hoog in de linde, en vormen er precies een vogelnest, maar dan in 't groen... en levend nest als het ware.
In de notelaar groeit sinds jaar en dag een mooie klimroos, en de boom raakt weer stillekes overdekt met kleine rozenblaadjes, en overal zie je al de trossen knopjes komen...Binnen enkele dagen bij goed weer, anders iets langer, zal mijn notelaar weer veranderen in één grote witte boeket van geurende roosjes... Straks is de wilde opgroei van de rozen gedaan, en in enkele weken zie je hem nog amper staan, en neemt de notelaar weer zijn (oudste) rechten in, en zijn blaren zitten weer in het licht... Blijkbaar werkt de combinatie perfect, en ieder jaar weer geniet ik van mijn bloeiende notelaar...
Ik hou van die soort rozen, waar je nooit moet naar kijken, die zelf zijn plaats verwerft in de boom waar je hem tegen zet. De notelaar is wellicht een heel goede keus, omdat dit een niet zo dik bebladerde boom is.
Op het veld voor mijn deur komen nu lange rijen kleine groene plantjes piepen...'t ziet er uit dat ik weer met maïs voor mijn neus zit ! Binnen een paar maand kijk ik weer op een groene muur van "turkse tarwe" zoals ze dat in 't Oostendse noemen... Alles wat van ver kwam, kwam uit het oosten, en was dus turks in vroegere tijden, zo was een kalkoen ook een turkenhaan en een turkenhenne... De cavia kwam ook van over zee, en was dus een zeeratje... Nu weet het kleinste kind dat een cavia, en maïs en kalkoenen uit kamerika komen... maar in die tijd wisten de mensen van niets, en keken verstomd naar die nieuwe dingen...
Wist je dat de naam Kalkoen eigenlijk ook zo'n woord is ? Toen Magellaen in Indie de stad Calicut een lesje gaf en de stad plat schoot, was er een onbekende vlaming aan boord... Die man hield een dagboek bij, en schreef voortdurend over de stad Calcoen... Ook het Franse Poule d'Inde zegt dat het van Indië komt... En Colombus dacht dat hij in Indië zat ! In het hoogduits sprak men van een Kalekutischer Hahn... Calicut is niet Calcutta, maar het huidige Koshikode aan de Zuidwestkust van Indië...
Wij hebben nog familie met de naam Calcoen... Misschien van kalkoenhouders ? In illo tempore hielden ze kalkoenen zoals schapen, ze werden in grote kudden gedreven langs de velden, en er zijn talloze processtukken over kalkoenen die zich niet beperkt hadden tot het gras aan de kant van de weg, maar het graan op de velden hadden meegepikt...

Weet je dat ons Vlaanderland een van de eerste was waar kalkoenen gekweekt werden ? Logisch, omdat Vlaanderen het rijke en administratieve centrum van Spanje was in het noorden... En Spanje zat aan de bron van de amerikaanse goederen. Op een wandtapijt uit 1551 (dus wellicht in 1550 gemaakt) stond reeds de eerste kalkoen afgebeeld... Dus echt niet zo lang na Colombus moeten die beestjes hier al hebben gezeten !

Hoe kom ik daar nu op ? Oh ja door naamgevingen... en in feite kunnen we daar heel wat uit afleiden ! Onder meer de ongeschooldheid van de mensen in die tijden...
Ik heb hier twee boekwerken, een van uit acv-achtergrond, en één van uit abvv-achtergrond, over de bietenmannen, de "fransmans", de mensen van bij ons die ieder jaar weer voor maanden naar frankrijk gingen labeuren om hun gezin te kunnen onderhouden... Hard en ongezond leven!
Maar ik wil het over iets anders hebben...
Heb je al eens gekeken naar de schilderijen van Breughel ? Naar de mannekens... er zijn nog schilders die op hun werken ook het plebs, het schorum, het gewone onontwikkelde volk hebben geschilderd... Je moet eens goed kijken naar de gezichten van die mensen ! Diezelfde gezichten zag je nog op die foto's van de bietemannen, van het gewone werkvolk van eind de negentiende, begin de twintigste eeuw ! Grove afgestompte gezichten...
Als ik kijk naar de mooiste foto's van de negentiende eeuw, met onder meer de groei van de eiffeltoren en zo, dan zie je foto's van stadsmensen, en daar is dat afgestompte al voor het grootste stuk verdwenen, met een moderne outfit zouden ze niet opvallen in onze straten, maar die anderen wel !
Het leven dat men leidt heeft dus niet alleen invloed op je gezondheid en je levensduur, het tekent je ook qua uiterlijk !
Dat zegt mij, meer dan iets anders, hoe erg men die mensen onderdrukt heeft, dom gehouden heeft, ondervoed heeft en ga zo maar door ... men had een soort werkvee gecreëerd ! Er was duidelijk onderscheid tussen de standen, niet alleen in macht en rijkdom, maar ook in uiterlijk !
Ik vind dat erg !
En wat ik nog erger vindt, dat is dat dit in sommige stukken van onze aardkloot nog steeds bezig is ! Nu vinden we de aboriginals uit Australië een lelijk soort mensen, maar die gezichten, maar dan in 't wit waren hier de gewone gezichten van het werkvolk ! Ik vraag me af, of nu, nu eindelijk de aboriginal in Australië erkent zijn als gelijkwaardige mensen, of dan hun gezicht niet ook zal veranderen, zoals het hier was ... Het was wellicht gemakkelijk voor de baron om het plebs als minderwaardig te beschouwen, want ze zagen er effectief uit als een ander ras !
De ontvoogding van de arbeidersstand door de vakbonden, dat heeft veel meer gebracht dan welvaart, het heeft ook de menswaardigheid gebracht !
Het is dan ook geen wonder dat er een soort onderhuidse agressie zit tegen de "hogere" standen ... en bij de ene groep wordt de clerus bij de vijand, bij de anderen tot de vrienden gerekend... Het is allemaal zo logisch als je het bekijkt, maar ook zo intens triest !!!

Hoe moet je bestaan om een ganse bevolkingsgroep zo af te stompen, zo te onderdrukken, zo te beknotten in al zijn mogelijkheden, en het gaat nog steeds door... En niet alleen dat, ook de fouten tegen het milieu, tegen ons aller moeder aarde herdoen ze zonder scrupules ook nog maar eens !Wat voor klootjesvolk is het die dat doet ?

Klootjes is een beetje te vriendelijk...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: