dinsdag, mei 27, 2008

prutsen

Gisteren eerst onze wekelijkse boodschappen gedaan, en daarbij ook weer spekken gekocht voor tanteke... Na de boodschappen ging ik alleen op bezoek, maar ik vond een lege kamer...
Na wat zoeken op een verpleegster bleek ze juist weggevoerd om een darmonderzoek te onder gaan...
Ondertussen zag ik de de andere patiënte van de kamer, en bleek dat tanteke eerst een zwaar middel had gekregen om de darmen te kuisen " Ze had in haar bed gedaan, en lag te wenen, de duts, ze was niet intijds uit haar bed geraakt, de duts..." De dame wist waarover ze sprak, want zij had hetzelfde onderzoek gehad... en je moest héél rap zijn, meneer, op den duur bleef ik gewoon op de wc zitten...
Moeten ze dat nu echt nog doen met diene oude duts ? Als 't maar opbrengt ! Die nieuwe inrichting van het hospitaal moet dringend betaald worden zeker ? De prutsers !
Dju toch, een mens met een uitermate zwak hart, niet meer te opereren, en dan maar doen afzien met allerhande onderzoeken ! Waarvoor is dat nog nodig !
prutsers, geldwolven, uitmelkers !

Ik krijg zo net een foontje van Luc om te gaan vissen... Geert zou ook meegaan, blijkbaar moet hij vandaag niet werken. Als het deze middag (nog) niet regent, dan gaan we.

Voor mijn raam passeert er een pet met een ventje onder... Je kent ze wel, die baseballpetjes, maar dan een met zo'n verlengde klep. Het was zo'n klein oud ventje, iets voorover lopend, met twee kaba's in de handen, vol boodschappen, en dan zo'n lange lange klep aan zijn klakske. Je ziet eerst de klep verschijnen, en dan komt het menneke er achter aan gestapt. Precies een cijfer zeven, maar dan geschreven door iemand tegen de wind in schrijft, je kent dat wel, heel schuin schrift, maar tegen de richting in... Op de rommelmarkt kennen we ook zo'n verkoper, met zo'n pet. Blijkbaar zijn dat mensen die niet alleen de zon uit hun ogen willen houden, maar zelfs een poging doen om hun voeten in de schaduw van hun petje te houden.

Eigenlijk zie je, vooral nu met de tv, veel gekke soorten van hoofddeksels ! Tof vind ik het keppeltje van de joden, zo precies van ik heb een muts op, maar je ziet hem niet. Je hebt ook nog een soortement joden die dan van die heel zware zwarte breedgerande hoeden, heel strak, aan hebben, van de die zie je de hoed des te beter. Waarschijnlijk dienen zij om het evenwicht te herstellen?
In Afghanistan heb je van die leuke platte vrolijk gekleurde pannekoekenmutsen, maar ook van die mutsen zoals vroeger de kosters bij ons droegen, een klein eindje kachelbuis met een dekseltje op... Nu zie je dat niet zo vaak meer, maar vroeger hadden de pastoors ook zo'n leuke dingen op, zo'n rond buisje met een deksel op, maar daarop stonden dan nog eens vleugeltjes rechtop, en in het midden een pluchen ei... Met het verdwijnen van de soutane zijn ook die mutsjes verdwenen...en de typische pastoorsfietsen, van die ouderwetse "hollandse" damesfietsen. Zie je ze nog voor je geestesoog, één hand aan het stuur, één hand op dat gekke mutsje, met stijve knieën door de wind die in de soutane blies... Soms hadden ze ook zo'n soort bolhoed op, maar dan met een brede boord, en die hoeden waren bedekt met pluche. Zwarte wollige hoeden, en het "haar" van die hoeden was dan netjes rond de hoed gelegd. Je zag dan wel eens de pastoor zitten in huis, terwijl hij aan het praten was, wreef hij de haartjes van zijn hoed netjes rond.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe een pastoor 's avonds in zijn bed kroop... of liever hoe hij zich aan- en ontkleedde... Aan zo'n soutane zaten ontelbare knoopjes, van die kleine zwarte halve bolletjes... Deed hij dat allemaal open, hing hij zijn soutane dan netjes over een kleerhanger, of deed hij bovenaan een tiental van die snertknoopjes open en trok toen het klereding over zijn hoofd, zoals wij meestal met ons hemd doen? (Alhoewel, ik ken er die ook hun hemd heel netjes ontknopen en netjes ophangen over de leuning van de stoel bij hun bed...)
Dat doet mij denken aan mijn vrouwtjelief... Ik ben altijd vol bewondering voor het feit dat zij er nog steeds in slaagt om achter haar rug haar BH te sluiten en te openen ! Als ik daar op die hoogte jeuk heb, dan moet ik ofwel om hulp roepen, of me tegen de deurstijl gaan staan frotten, zoals een koe tegen de weidestaken... Maar onlangs zag ik op tv een handig vrouwtje !!! Ik vroeg aan Anny heb je dat gezien, maar nee, zij heeft duidelijk minder aandacht voor het item BH 's aandoen dan ik...
Nu, het bewuste dametje deed haar bh aan, op haar lendenhoogte, sloot daar al de rugsluiting, stak dan haar armen door de armlintjes en trok zo heel het spel op zijn plaats ! Handig ! Voor mensen die reuma hebben of zo, dé oplossing !!!

Ik zal wel gek zijn, dat ik op al die dingen let, en er dan nog bij nadenk ook, wie breekt nu zijn hoofd over mutsen en zo, of over een andere werkwijze om de bh op zijn plaats te krijgen...ikke dus. Ik ben gek ! Maar gek zijn is gezond ! (Wie zingt dat ook al weer ?)

Heb je indertijd naar "de ontdekkers" gekeken ? Waar die man, die een systeem had ontworpen waarmee stijve stramme menskes nog zelfstandig hun onderbroekje konden aantrekken? Kijk, dat zijn dingen die ik grandioos vind ! Het was volgens mij dan ook de terechte winnaar ! We leven in een wereld waarin steeds meer mensen maar moeten zien dat ze zichzelf kunnen beredderen... en steeds meer en meer bejaarden die steeds meer en meer afhankelijk worden. Ieder middel waarmee een mens wat van zijn zelfstandigheid (en zijn fierheid !) kan bewaren, is goud waard !

Ik ben al heel wat dagen bezig met het bewerken van een grooooote koehoorn. Vermoedelijk van zo'n Watutsirund, maar ik kreeg het ooit van een gepensioneerde beenhouwer, die het vroeger als sieraad in zijn winkel had hangen, je weet wel, twee horens met zo'n stukje koeievel in het midden als zat de horens nog in een stukje schedel...
Hoorn is heel wat anders dan been of ivoor ! Hoorn is zacht, maar ook dradig ! Als je een stukje hoorn wegsnijd, dan zie je als witte puntjes de uiteinden van de doorgesneden draden zitten. Het snijdt zo makkelijk, dat je héél voorzichtig moet zijn, en ik ben nog steeds op zoek naar een middel om het gesnedene weer te doen glanzen... Mijn bedoeling is de horen zo te bewerken dat het lijkt op de afbeeldingen die je wel eens ziet van de horen van Roeland en andere middeleeuwers... Helemaal bewerkt, met uitgesneden afbeeldingen, maar dan in een stijl zoals toen mode was, nogal romaans aandoend. Anny kwam gisteren eens kijken, Ben je nu nog altijd bezig aan dat spel ? Ja, ik ben nog maar aan het eerste stukje bezig, de eerste 10 cm, en de bedoeling is de volle 40 cm te bewerken... Pffff ! was de reactie... Het is inderdaad niet makkelijk, maar mijn techniek van de derde figuur is al heel wat beter dan bij de eerste (die ik nu weer aan het bijwerken ben...)
Met hoorn kun je heel veel dingen doen ! Je kun door opwarmen de hoorn zacht maken, en dan kun je het plooien. Laat het in die houding dan afkoelen, en het blijft in de houding die jij hebt gemaakt. Je kunt dus een hoorn overlangs opensnijden, opwarmen en volledig plat maken. Dan snij je er een stuk uit van zo'n 15 op 4 cm, je zaagt er netjes gleufjes in, kuist de gleufjes op en poliert ze, en je hebt een echte benen kam... Gek, het is geen been maar hoorn, waarom noemen ze dat dan een benen kam ???? Ook knopen maak je zo ! Been kun je op geen enkele manier zachter maken, maar ivoor wordt wel bewerkbaarderderder als je ze eerst in water laat weken.
Je ziet, ieder materie moet anders bewerkt worden... Ik heb nu ook enkele grote stukken steen (halfedelstenen) liggen, met de bedoeling daar ook eens iets uit te halen... Werk, jongens, je hebt er geen gedacht van !

Ik ga stoppen, want ik moet nog mijn visgerei in orde zetten...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: