woensdag, mei 07, 2008

0,06 eurocent !!!

Allen daarheen !
0.06 eurocentjes voor een pint (Engelse maat = zowat een halve liter!) weliswaar in Yemen, maar toch...
Merk onbekend.
Maar vermits we in een Moslimland zijn hebben ze wellicht zelf geen brouwerijen, dus is het import ! Wil iemand me eens uitleggen hoe de prijs van het bier daar plots goedkoper is dan de kostprijs ? (Allee, als we de brouwers mogen geloven!).

Lees nu eens, precies of ik ben zo'n bierdrinker ! Die tijd is al lang, heel lang voorbij, zowat van in mijn studentejaren (die studentejaren gaan voorbij) en soms ne keer op een reis van het werk, dat we met de collega's eens "stormden"... en dan twee dagen ongemakkellijk waren...
Nu drink ik nog wel graag eens een pintje, ééntje, maar dan liefst een lekker... Als we ergens gaan dan probeer ik steeds de streekbieren uit, of het gelegenheidsbier... Ik kan er dan echt van genieten, ik apprecieer best het bittere bier, het verdwijnende bier qua smaak, want de jongere mensen houden van het overal aanwezige zoet... Al eens een Hommel genoten ? Met enorm veel scherpe hoppe in ! Echt bitter heerlijk bier ! Net zoals de huidige witloof ook geteeld wordt op steeds minder bittere variëteiten, vind je ook steeds minder de heerlijke bitterheid van een goede pint terug. Nu begint alles meer en meer naar dezelfde smaak te neigen... alles naar de pilsener types en de witbiertypes en het echte vlaamse bruin bier zie je langzaam verminderen. Toch is een goede dobbelen bruinen van Roman nog steeds een heerlijk bier ! Hier noemen we dat (vroeger, want ook tradities verdwijnen)een poepke... Ooit kwam de vrouwengilde van Nieuwpoort op bezoek naar de vlaamse ardennen, 's middags zouden ze in Oudenaarde zijn... Daarbij zat mijn doopmeter ook op de bus... Dus ik naar de markt, om mijn meter eens te zien, en met enkele van haar vriendinnen een café binnen, de katholieke kring, nu ook al vervangen door een eetcafé...
Ik tracteerde, en vroeg voor iedereen een poepke... De dames giechelden over de naam, want in 't vlaams is poepen wat neuken is in nederland... ze dronken het zware bier alsof het water was, en een na een tracteerden ze ook...tot ik op een moment er op lette dat er op de markt een autobus stond te toeteren dat horen en zien verging, en ja, het was de bus van Nieuwpoort... Ik met de gebberende en giechelende vrouwen naar de bus (eentje ging er bij op de knieën)... Ik was plots verander in "de proost" en ze waren nog nooit zo goed gepoept als vandaag en en en... Ze hadden geen aandacht voor de norskijkende wachtenden op de bus, en stapten lachend en kwekkelend in... Nadien kreeg ik van meterke lief te horen dat ik dat toch niet mocht gedaan hebben... Ik had ze maar eentje getrakteerd... de rest deden ze zichzelf aan....
Ik weet niet of de vrouwengilde nog ooit een bezoek bracht aan oudenaarde, ik heb het toch nooit meer gehoord...
Bier... Ooit zaten we met het werk in Bayern, in een hotel, heel ver weg van alles...'s Avonds doken we de keller in, en zaten gemoedelijk te drinken en te babbelen en te lachen en na een tijdje te zingen ook... Er zat ook een hele groep duitsers die ook begonnen te zingen en het was een kakofonie van jewelste... Beide groepen zaten te lachen, en ik zei aan de collega's aan mijn tafel "wedden voor een pint dat ik die duitsers kan doen meezingen" Allen waren akkoord, en ging midden de bierkeller staan en deed het internationale teken voor stilte, met beide armen wijd zwaaiend... Heel de café viel stil, en ik begon te zingen van " Jeanmarie, jeanmarie, jeanmarie..." De duitsers reageerden eerst dat ze nu wel wisten waar we vandaan kwamen, en allen zongen we samen het lied over De Keeper Jeanmarie Pfaff...Duitsers, vlamingen en de waalse collega's... heel bruderlich ...
Later op de avond ging Honoré zelf eens op de tafel staan... Honoré is de kleinste van gestalte van heel de groep collega's van toen, en ik riep dat hij moest oppassen dat hij niet in één van die pinten van een halve liter zou vallen, we zouden hem niet meer terugvinden... In de vroeg uurtjes gingen we "goed geladen" naar onze kamer om te slapen... Heel de nacht hoorden we groepjes die het nog langer hadden uitgehouden heel stillekes door de gangen zingend naar bed gaan...

Bier... Vind je ook niet dat bier een veel gezelliger drank is dan wijn of jenever ? Ik ben nog nooit zo ziek geweest als in Bordeaux... We hadden een hele dag de ene chateau na de andere bezocht, overal geproefd en nog geproefd, 's middags bij het eten wijn, 's avonds bij het eten wijn... we hadden er dorst van gekregen... dus trokken we 's avond op zoek naar een "biercafé" (niet zo evident in Bordeaux)... We dronken biertje na biertje, en plots kwam er iemand ons vragen waar we vandaan kwamen... België, we zijn Vlamingen... De man was heel verheugd, we waren op slag bloedbroeders, we vochten tegen de francofonie, hij was Bask, en we konden meteen mee om een aanslag te gaan plegen en wat drinkt u, toch geen bier... Hij wilde ons daar een soort sterke drank, iets baskisch vermoedelijk opsolferen, maar wij weigerden het drankje de aanslag en alle andere illegale aktiviteiten... Na een hele tijd voelde ik dat ik "mijn lading" had, en ik wilde naar het hotel terug... De anderen bleven nog wat... Ik wandelde naar het hotel, en in de bar zag ik nog wat collega's zitten en ging nog eens bij hen... We dronken er Ricard... Plots zag ik de rest van mijn biercollega's arriveren...Vlak voor het hotel zag ik ze in een taxi stappen... Gaan die nu nog eens aanzetten dacht ik, maar nee, ze stapten aan de ene kant in, en aan de andere kant uit...ze hadden de taxi gevraagd om naar het hotel te rijden, terwijl ze er recht voor stonden...
's Nachts was ik ziek, je hebt er geen gedacht van ! Het koud zweet liep zo van me af ! 's Morgens wilde ik mij vlug scheren met mijn machientje, maar dat ging niet, ik zweette zo erg dat het machine zo over mijn kaken gleed... Na het ontbijt (bah!) in de bus...Het was precies een ufo, vol met allemaal groene mannen... Zodra er iemand iets zei, hoorde je heel de bus sssttt zeggen...

De bus stopte in Arcachon, waar we later oesters zouden eten... Toevallig zat ik aan tafel bij mijne baas... Ziek ? Ik knikte (voorzichtig) Dan moet je weer eentje drinken zeij hij, dan ben je er zo door... Ik huiverde, maar hij haalde me over, en ja hoor, één glas wijn, weg hoofdpijn !
's Middags aan tafel zat ik weer bij mijn drinkebroers van de avond voordien... Het waren nog steeds wrakken, groene wrakken ! Ik heb al mijn en hun oesters opgegeten, zij kregen mijn kip van de plat de résistance.... Waarschijnlijk is die geneeswijze niet de gezondste, maar echt, het werkt !!! Natuurlijk moet je dan niet herbeginnen hé ! Eentje als kuur, en stop !

Met andere woorden, je moet nooit ofte nimmer verscheidene soorten drank dooreen drinken, dat is een regelrechte weg naar ziek zijn !

Maar allee, we weten nu dat we in geval van nood nog steeds kunnen onderduiken bij de basken hé ...
Ik ga stoppen, want anders denk je dat ik echt een drinkebroer ben, maar een echte, die kan dat wellicht zonder er ziek van te worden ???

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: